Düsseldorf

Til Caravan Salon Düsseldorf i autocamper

Verdens største outdoor- og campingmesse står for døren her i slutningen af august måned. DCUs freelanceskribent, Renate Hovald, giver her gode råd til, hvordan man navigerer på verdens største campingmesse.

Tekst og foto: Renate Hovald &  Messe Düsseldorf/ctillmann

Så er det besluttet: nemlig en tur til verdens største campingmesse i Düsseldorf. Caravan Salonen - som messen hedder - er som bekendt så gigantisk, at man godt kan få angstsved på panden i betragtning af størrelsen.

Vi er derfor ikke helt fri for sommerfugle i maven: kan vi nu finde ud af det? Men fortvivl ikke. Her er en lille brugervejledning om, hvad der er rart at vide inden.

Düsseldorf camping

Alt er bare mega

Lige et par fakta. Düsseldorf har godt 600.000 indbyggere, ligger ved Rhinen, er hovedstad i delstaten Nordrhein-Westfalen og nabo til Tysklands største sammenhængende industriområde: Ruhrdistriktet.

Messen befinder sig i udkanten af Düsseldorf og er - trods et indviklet motorvejsnet - nem at komme til via sin egen, godt skiltede frakørsel. Udstillingsarealet opgives med netto 110.461 kvadratmeter, messeparkeringspladsen P1 rummer 3.000 stellpladser.

Varigheden er en uge fra sidst i august til og med første uge i september. Den er verdens største camping- og fritidsmesse. Der er udstillere fra 34 lande, og besøgstallet i 2019, inden der var corona, slog alle rekorder med 268.000 besøgende - alt sammen dimensioner, der godt kan få det til at svimle for en.

Billetterne

Billetterne bestiller man selvfølgelig - gerne i god tid - over nettet ved at logge på messens hjemmeside caravan-salon.de. På sitet kan du også vælge en engelsk version.

Ønsker man samtidigt med messebesøget at bo på den tilknyttede stellplads (bemærk at de fleste pladser er uden el), kan der kun reserveres online. Efter grundigt studium af alle mulighederne finder jeg omsider ud af det.

DÜS ticketsStandardtilbuddet lyder: adgangsbillet til udstillingerne, gældende for to dage, inklusive en overnatning på stellpladsen. For at udnytte dag to er det tilrådeligt at tilkøbe en ekstra overnatning, da messen lukker allerede kl. 18.

Derved kan man faktisk ikke nå den på selve ankomstdagen, fordi det officielle tidspunkt for ankomsten er kl. 16, og pga. trafikforholdene anbefales det endda  ikke at ankomme før kl. 17.

Kommer man alligevel før, skal man betale en parkeringsafgift på 10 €. Der er rabat for pensionister og for medlemmer af Caravan Salonen.

Vejen til P1

Hjemme fra os er der godt 700 km til Düsseldorf. Strækningen bider vi over i to med en overnatning undervejs. Forståeligt nok er vi spændte som flitsbuer.

Trafikken bliver urovækkende tættere, jo nærmere vi kommer Düsseldorf. Men ganske rigtigt, skiltningen er som forventet fremragende; vi kører fra ved "Messe P1" og bliver automatisk guidet hen mod indgangen til stellpladsområdet.

Vi følger virvaret af endeløse køer af autocampere plus et par campingvogne,  men alle vegne er der strategisk placerede servicefolk i orange veste, der professionelt viser vej hen til "vores" endelige plads. Ingen panik, alt foregår i god ro og orden.

Vi hører hjemme i den gule sektion "Süd 4", række 19 - vigtigt at huske, ellers farer man simpelthen vild. Trods størrelsen er her forbavsende hyggeligt. Man står i lange rækker på et græsarmeret areal med en bred strimmel græs mellem sig og rækken overfor.

Træer sørger for parkagtig stemning, og da vejret er godt, kan vi slappe af foran vores camper med et lille glas. Det gør folk rundt omkring også. Hurtigt opdager vi dog, at hyggen med jævne mellemrum brutalt bliver brudt af infernalsk flystøj.

Lige i nærheden ligger der nemlig den temmelig travle Düsseldorf lufthavn. Det vidste vi nu godt i forvejen. Heldigvis slutter flytrafikken omkring kl. 22.

Caravan Centret

Senere går vi en tur. Vi krydser den store, interne kørevej, der adskiller sektion syd fra nord, hvorfra shuttle-busserne til selve messehallerne og ind til byen ankommer og afgår - non-stop og gratis.

Vores mål er selveste Caravan Center i den nordlige del, hvor der bl.a. befinder sig det store serviceområde "med det hele": fuldt udstyrede sanitær- og toiletbygninger til herrer og damer samt aftapningshane for drikkevand - enkelt, pænt og rent.

Ej heller mangler der små mobile, grønne toilethuse til pottetømning; de er sat op rundt omkring og aldrig langt væk.

Caravan Centret er imidlertid også andet. Her findes nemlig diverse spiseboder med de mest populære fast-food retter, så som den berømte currywurst mit pommes.

Et stort, typisk tysk øltelt med musikscene for enden sørger for både den kulinariske udfordring, for underholdning og sociale kontaktmuligheder. Det hele minder om en stor oktoberfest. Her vrimler med glade mennesker, der spises og drikkes, stemningen er afslappet og uhøjtidelig, mens musikken trutter.

Klokken 22 bliver der lukket og slukket, vi vender hjem til "Süd 4" og glæder os til i morgen.

Indgang til Dusseldorf

At komme indenfor

De anbefalede ørepropper fik vi kun brug for som værn mod de larmende morgenfly. Natten var musestille - vi var heldige at stå blandt folk, der sætter pris på deres skønhedssøvn. Andre steder så vi fest og glade dage mellem vognrækkerne, så dér var det nok så som så med natteroen.

Næste morgen er vi fit for fight til at erobre messen. Gåturen til nærmeste indgang tager ca. 30 minutter. De allerfleste benytter dog shuttle-bussen, nogle enkelte som os vælger cyklen.

Inden man får lov til at gøre sin entré i de hellige messehaller skal dog den sidste hurdle overvindes: Vores udprintede adgangsbilletter skal byttes til rigtige billetter efter i øvrigt først at have dokumenteret, at vi er pensionister og berettiget til prisreduktion.

Ordnung muss sein. Derpå læser man billetten ind ved en af indgangene med de automatiske drejekryds, hvor der også registreres dato og klokkeslæt. Men pas godt på billetten. Den skal også indlæses, når man vil ud igen.

Et par gode råd

Så er vi indenfor. Omkring en stor, åben akse og en central ø med spisesteder grupperer messehallerne sig. Sørg for at få en oversigtsfolder med, ellers er du fortabt. Behøver jeg at nævne, at det hele føles meget mere overvældende end vores egen Herning-messe?

På vores to dages messebesøg var vi der i mange timer og gik mange kilometer - vel at mærke, uden at have set mere end en brøkdel af det hele. På forhånd havde vi besluttet os for kun at kigge på to bestemte mærker autocampere, og det var skam rigeligt.

Faktisk vil jeg vove den påstand, at man bliver forvirret på et højere plan, hvis ikke man allerede hjemmefra har gjort sig klart, hvad man vil undersøge eller se på. Udbuddet er større, end hvad man kan kapere eller nå.

Og til sidst: Trænger man til afveksling, så kan man tage den gratis shuttle-bus ind til selveste Düsseldorf Altstadt. Det er gadestrøget langs Rhinfronten og omtales som "verdens længste bar" - var det noget?

Er man interesseret i spektakulær, moderne arkitektur, så går man heller ikke forgæves. Og så er der også den fashionable indkøbsgade "Kö" (= Königsstrasse) med alverdens eksklusive butikker, der kan få kreditkortet til at gløde. Men man kan jo nøjes med at kigge.

Det var det. Messebesøget var en stor oplevelse, og jeg kan godt forstå dem, der påstår, at man som campist bør have været her mindst en gang i sit liv.