Foto: Det Danske Spejderkorps

Smart app skaber naturoplevelser for børn og unge

Det Danske Spejderkorps har udviklet en app, der giver børn og unge spændende udfordringer i naturen. Appen skal samtidig virke som værktøj i folkeskolen, familielivet og til fritidsaktiviteter.

Af Torben Brandt
Foto: Det Danske Spejderkorps

Appen hedder Woop og er en kombination af det digitale og det naturlige, som til sammen gør det endnu sjovere at gå på opdagelse i naturen med vennerne eller på campingturen. 
Woop giver børn og unge oplevelser i naturen med digitale skattejagter. I hold finder deltagerne poster, løser opgaver og dyster mod andre hold – alt sammen i den nære natur. 
Woop er udviklet af Det Danske Spejderkorps, og selvom den nu udkommer som en splinterny app, blev den allerede lanceret første gang tilbage i 2012. Hele 150.000 telefoner har siden downloadet Woop, og mere end 100.000 benytter den hvert eneste år.

Woop vil sikre børn og unges adgang til natur
Kun 26 % af danske 11-15-årige lever i dag op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet, og mange af dem ønsker at opholde sig mere i naturen - et ønske, der kun er blevet større i løbet af det seneste års coronapandemi. Generalsekretær i Det Danske Spejderkorps, Morten Gade, ser Woop som en relevant del af løsningen på mere udeliv for danske børn og unge.


– Med Woop dropper skoleklasser den stillesiddende matematikundervisning og går på jagt efter regnestykker i den nærliggende skov. Blandt de yngre børn rykker børnefødselsdagen udendørs, og i spejdergrupper skaber appen vilde orienteringsløb med udfordrende poster. Børn og unge vil gerne mere ud, og med Woop kan det lade sig gøre. Vi står på skuldrene af de sidste ni års erfaringer og ved, at det er en populær app, der gør en konkret forskel, fordi den er supersjov at bruge, siger Morten Gade.


– Dagligdagen er fuld af gode intentioner. Både i skole, fritid, familie og i vores samfund. Men vi snubler tit på vejen til det, der for alvor kan bevæge os. Med Woop bruger vi fascinationen fra det digitale til at bringe naturen tættere på os. På den måde kan Woop flytte de gode intentioner til konkret handling, så endnu flere danskere kan få en mere nysgerrig tilgang til viden og få en masse store oplevelser i naturen, siger spejderchef Mathias Lysholm Faaborg. 


Fra start af har det været vigtigt for Det Danske Spejderkorps at udvikle en app, som er tiltænkt alle de danskere, der gerne vil endnu mere ud i naturen. 
– Vores målsætning har hele tiden været at lave en app, der kan bruges af alle, men som tager afsæt i spejdernes fundament, der bygger på værdier som fællesskab, friluftsliv og udfordringer. Vi er derfor stolte af at kunne præsentere Woop, der indeholder alt det, og samtidig er for alle, som er klar på at blive klogere på naturen, siger spejderchef Kristine Clemmensen-Rotne.
I løbet af de kommende måneder vil Woop blive opdateret med endnu flere fede features, flere spændende jagter og opgavesæt, samt nye interessante samarbejdspartnere. På den måde er håbet, at endnu flere børn og unge vil komme ud og få store oplevelser i naturen.
Woop er blevet mulig med støtte fra Novo Nordisk Fonden, der har bevilliget hele 2,8 millioner kroner til projektet. 


 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her