Gas1

Slut med at løbe tør for gas

Blandt autocamperturister er det populært at installere fast gastank, hvorimod tankene sjældent sættes i campingvogne. Men der er undtagelser. Gitte og Svend Erik Casparij har en gastank i deres LMC-campingvogn og er lykkelige for løsningen.

Tekst Torben Brandt
Foto Svend Erik Casparij

Campister, der tager af sted i årets ydermåneder og rejser i længere perioder, skal som oftest tænke på, om de har gas nok med til hele perioden. For når gassen både skal bruges til madlavning og opvarmning, kan den hurtigt få ben at gå på, og selvom man har taget et par fyldte 11 kg-flasker med hjemmefra, risikerer man at løbe tør for gas undervejs på ferien. Som vi tidligere har fortalt i dette magasins spalter, så er EU-harmoniseringen endnu ikke nået til gasområdet og kommer det måske aldrig. Det europæiske gasmarked er et kludetæppe, hvor de enkelte lande har deres egne regulator- og adapterløsninger, der langt fra altid passer til danske gasflasker, og er man væk i månedsvis, opstår problemet. For køber man en gasflaske lokalt et sted i udlandet, er det langt fra sikkert, at den kan kobles på den danske regulator, man har med hjemmefra.

Det er på den baggrund, at nogle autocamperejere får installeret en fast gastank i deres vogn, så de løbende kan få tanket gas på lokale fyldestationer  – på samme måde som man fylder brændstof på bilen. Sådan en tank havde ægteparret Gitte og Svend Erik Casparij på henholdsvis 62 og 74 år siddende i deres autocamper, som de gennem flere år rejste i, efter de var gået på pension.

– Vi syntes, at det gav en fantastisk fleksibilitet, da vi havde det i autocamperen, fortæller Svend Erik Casparij.

Skulle træffe et valg
Efter at have haft autocamperen i syv år solgte de den på grund af de skærpede miljøkrav, der begrænsede deres adgang til en række europæiske byer. De følte sig dog ikke færdige med campinglivet, og derfor valgte de at købe deres første campingvogn nogensinde, en LMC Style 530 E med elektrisk gulvvarme. Gulvvarmen er dog kun sekundær varmekilde og kan ikke varme vognen op, og da familien Casparij skulle beslutte, om de ville have løse gasflasker i gaskassen, som stort set alle campingvognsejere har, eller om de ville have indbygget en gastank, var beslutningen ikke svær.

– Vi har været så glade for gastanken i autocamperen, at vi også ville have det i vores campingvogn, siger Svend Erik Casparij.

Gas2Nemt at fylde på
Sammen med sin kone er Svend Erik Casparij i Sydspanien, da Camping-fritid fanger ham over telefonen.

– Vi ligger på en lille ydmyg campingplads oppe i bjergene ved Marbella, hvor der er autocampere nærmest alle vegne. Campingvogne ser man ikke så mange af, siger han.

Han og Gitte har tanket gas hos Repsol, der har 4.000 tankstationer over hele verden, og alene i Spanien har Repsol cirka 3.300 stationer. Derudover findes der også Repsol-stationer i blandt andet Portugal og Italien.

– Hvis vi fylder gas på hjemme i Danmark, koster det cirka 300 kr. at fylde vores 11 kg-flaske. I Spanien koster en liter gas en euro og fem cent, hvilket svarer til omkring 90 kr. for 11 liter, så det er altså mindre end en tredjedel af, hvad vi betaler derhjemme. Og det gode er, at vi hele tiden er mobile, og at vi ikke skal tænke på at løbe tør, siger Svend Erik Casparij.

Har ekstra flaske med
Udover den fastmonterede gasflaske, der er placeret i campingvognens gaskasse, har familien også fået fire forskellige adaptere med, som kan skrues på alt efter, hvilket land familien befinder sig i, så de altid er sikre på at kunne få fyldt gas på tanken. Gassen fyldes på via en udendørs gastilslutning, der sidder forrest i campingvognens højre side, og når de tanker, skruer de blot den adapter på, der passer til det pågældende land.

– Vi kan godt lide at bruge vores gasgrill, og den sluger jo lidt gas, og så betyder det især meget for forbruget, når det er koldt. Vi har haft minus to grader her i Spanien og is på bilen, og så går det stærkt med at bruge gassen, men heldigvis har vi en indikator, der fortæller, hvornår vi er ved at løbe tør. Når vi er af sted, bruger vi både gas og el, og så går der cirka 14 dage, før gastanken er tom, og vi skal fylde på igen, siger Svend Erik Casparij. Som regel har Gitte og Svend Erik deres køleskab kørende på strøm, men parret har fået lavet en sikkerhedsanordning, så de kan have køleskabet kørende på gas, når de kører med bil og campingvogn.

Gas3Skal flytte hele vogntoget
Der er dog også en ulempe ved at have en fastmonteret gastank i campingvognen, for du kan ikke bare lade campingvognen stå på campingpladsen, når du skal have nye gasforsyninger.

– Hvis du har fået sat et fortelt op, så skal du pakke sammen og rykke hele vogntoget, når du skal tanke gas, for vi skal jo have campingvognen med. Det skal man have med i sine overvejelser, når man får monteret en gastank. Derfor har vi også en reserveflaske med, som vi kan bruge af, hvis vores gastank løber tør.

– Vi plejer at gøre det sådan, at når vi alligevel fylder benzin på bilen, fylder vi samtidig gas på campingvognen. Der er tankstationer overalt i f.eks. Frankrig, Tyskland, Spanien og Italien, og da vi for nogle år siden kørte til Nordkap med vores autocamper, var Norge også forsynet med gas hele vejen op gennem landet, siger Svend Erik Casparij.

Stigende antal
Familien Casparij har fået lavet gastanken hos FB Camping Service i Rødding, hvor indehaver Flemming Bonde har lavet et utal af disse gastanke, siden han åbnede sin forretning i 2008. De senere år er antallet af campister, der får installeret fast gastank, steget betydeligt.

– Man kan både montere gastanke i autocampere og i campingvogne. Mange får det lavet i autocamperne, hvorimod der ikke er ret mange, som får det i campingvognen. Jeg tror, at det skyldes, at det ofte er campister med autocampere, som er væk i længere tid ad gangen, og der er gastanken bare en god løsning, fordi de ikke skal bekymre sig om at løbe tør, siger Flemming Bonde.

Når man får installeret en fast gastank, kan man vælge mellem gasflasker på enten 11 eller 14 kg, ligesom man kan vælge at få en eller to flasker installeret. Det tager cirka halvanden time at få installeret en gastank i sin autocamper eller campingvogn.

– Vi laver det altid med udvendig fyldestuds, så du ikke skal lukke op til gassen, og så medfølger der fire adaptere, så du kan fylde på i hele Europa. Vi laver nok 2-3 stykker af de løsninger om ugen. De fleste kunder køber en enkelt alufyldeflaske og har en dansk flaske ved siden af i reserve, og når de camperer i udlandet, bruger de den faste gastank og har den danske flaske i reserve, og når de camperer i Danmark, er det lige omvendt. Så har de en DuoControl (regulator fra Truma, der kan tilsluttes to gaflasker, og som automatisk skifter fra den tomme til den fyldte flaske, red.) med filter og en slange til hver flaske, forklarer Flemming Bonde.

De stationære gasflasker skal være fastspændt med to stålbånd og må ikke tages ud af gaskassen.

Det koster 6.495 kr. inklusive montering for en 11 kg-flaske og 6.995 kr. for en 14 kg-flaske. De fleste vælger løsningen med 11 kg, fordi den passer godt ind i gaskassen, hvorimod gasflasken på 14 kg er højere og derfor sværere at få plads til. Der medfølger fire adaptere, når man får installeret en fast gastank, så man kan fylde gas på, uanset hvor i Europa man befinder sig.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her