Det betyder meget for brændstofforbruget, om hastighedsnålen står på 80 km/t. eller 100 km/t.Foto: Lasse Løndahl

Sænk hastigheden og spar penge

Forudseenhed i trafikken, det rette dæktryk og ikke mindst din hastighed har betydning for bilens brændstofforbrug.

Af Torben Brandt

Du sparer ganske vist tid, når du lader din højre fod hvile tungt på speederen, men det er også dyrere at hæve farten. DCUs redaktion gennemførte et forsøg i samarbejde med teknisk afdeling, hvor to identiske vogntog med bil og campingvogn tilbagelagde samme strækning fra Køge til Esbjerg og retur.

Det ene vogntog kørte 80 km/t. hele vejen, mens det andet, som var Tempo 100-godkendt, kørte 100 km/t alle de steder, det var muligt. Resultatet var, at tempo 100-vogntoget tilbagelagde de 520 km 50 minutter hurtigere end det andet vogntog, men til gengæld brugte den trækkende bil også 10,2 liter ekstra diesel – svarende til cirka 22 % mere brændstof.

Et sådant eksperiment vil naturligvis altid påvirkes af faktorer som trafik, vejrforhold og sammensætningen af vogntoget, men som tommelfingerregel viser det altså, at når farten hæves med cirka 25 % for bil og campingvogn, kan du forvente en næsten tilsvarende stigning i dit brændstofforbrug.

Nogenlunde samme resultat vil du nå frem til, hvis du kører i bil uden noget på krogen. Ifølge bilmagasinet.dk. skal du forvente, at brændstofforbruget stiger med cirka 20 %, hvis du øger farten fra 110 km/t. til 130 km/t. Den højere fart giver nemlig mere rulle- og vindmodstand, og det kan prompte aflæses på brændstofforbruget.

Styr på dæktrykket

Farten er altså væsentlig for, om du kører langt på literen, men også korrekt dæktryk i bilen har betydning for både trafiksikkerhed og brændstoføkonomi.

– Man skal løbende holde øje med, at dæktrykket i bilen svarer til det, der fremgår af instruktionsbogen, og når der er tale om en feriepakket bil, anbefaler jeg, at man putter cirka 10 % mere luft i bagdækkene, end der står i instruktionsbogen, siger teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal.

– Korrekt dæktryk handler om brændstoføkonomi, men det er også vigtigt i forhold til bilens køre- og bremseegenskaber og dermed sikkerheden, tilføjer Stefan Rosendal, som minder om, at også campingvognens dæktryk skal tjekkes, inden vogntoget triller af sted.

Læs trafikken

Hvis du vil vride mange kilometer ud af det dyrebare brændstof, skal du forsøge at læse trafikken og opnå en glidende kørsel. Hold derfor god afstand til den forankørende, så du ikke hele tiden skal bremse og accelerere, og når trafikken bremser foran dig, så slip speederen og lad vognen bremse ved hjælp af motoren for at minimere dit brændstofforbrug.

Er der trafiklys på vejen, skal du forsøge at tilpasse farten, så du kan ride på den grønne bølge. Og ender du alligevel med at holde for rødt, så brug bilens stop/start funktion, så bilen ikke holder i tomgang.

Kører du på motor- eller landevej, kan du med fordel bruge fartpiloten, så du opnår en jævn fart uden for mange accelerationer. Som en behagelig sidegevinst slipper du også for fartbøder.

Tænk over vægten

På ferien vil vi som regel ikke gå ned på udstyr, men tænk alligevel over hvor meget bagage, du slæber med. For også det antal kilo, bilen skal flytte, har betydning for, hvor langt den kører på literen. Ligger der noget i bilen, du ikke skal bruge, så tag det ud.

Også brug af radio, elektrisk bagrude og ikke mindst aircondition sluger brændstof, så også her kan du med fordel overveje, hvor meget du behøver at have kørende.

Et åbent vindue eller soltag kan være rart for passagerernes velbefindende, men det er ikke godt for privatøkonomien, for det øger luftmodstanden og dermed brændstofforbruget.

 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her