Knaus, Knaus Travelino, Travelino, Düsseldorf, 2017, 2017-nyhed, campingvogn, campingvogne, campingmesse, messe

Revolution i campingverdenen - ny og meget let Knaus Travelino 2017

Knaus kalder sin nye Travelino for ”revolutionen i campingverdenen”. De store ord bunder i helt ny opbygningsteknik, der samtidig tager mange kilo af campingvognen.

En cirka fire meter lang campingvogn bygget i stærke materialer og med en egenvægt på 650 kg. Det var, hvad Knaus præsenterede på Caravan Salon Düsseldorf, hvor den nye Knaus Travelino så dagens lys. 

Hvis navnet klinger bekendt, skyldes det måske, at Travelino første gang blev præsenteret for offentligheden for et par år siden som et studieprojekt over mulige fremtidsløsninger i campingverdenen. Siden da har vognen gennemgået en voldsom forandring, og der er blevet postet godt et par hundrede millioner kroner i test og udvikling af Knaus Travelino, hvor målet har været at fremstille en let og samtidig meget robust vogn. 

Image
Knaus, Knaus Travelino, Travelino, Düsseldorf, 2017, 2017-nyhed, campingvogn, campingvogne, campingmesse, messe

 

Let chassis
Til det formål har Knaus udvendigt udviklet en ny, let fiberramme, som i testforsøg har vist sig at være særdeles stærk, ligesom Knaus i samarbejde med akselfabrikanten BPW har fået fremstillet et chassis, der har fået navnet PowerAxle. Det udmærker sig ved at have cirka 35 % mindre masse end traditionelle chassiser, hvilket skærer betragteligt ned på den samlede vægt. 

Inde i kabinen er møblerne ikke skruet, men limet fast, hvilket igen sparer på vægten, og så har man benyttet en form for hårdt presset træfiber i opbygningen, hvilket gør vognen stærk og let. 

– Jeg tror på, at det her bliver en revolution inden for campingverdenen. Knaus har fået et tiårigt patent på vognrammen og opbygningsteknikken, oplyser Kim Godballe fra Procamp, der er agent for Knaus i Danmark. 

Image
Knaus, Knaus Travelino, Travelino, Düsseldorf, 2017, 2017-nyhed, campingvogn, campingvogne, campingmesse, messe

 

Skal ud i andre serier
Den nye Travelino bliver bygget i 300 eksemplarer. Meningen er, at erfaringerne og teknologien herfra med tiden skal sive ud i de øvrige Knaus-serier. 

– Det her skal ses som en begyndelse, men jeg er overbevist om, at det er en teknik, vi vil se fremadrettet, og som alle vores serier med tiden vil få gavn af. Der er jo nogle meget spændende perspektiver i, hvis vi f.eks. kan få taget 100 eller 200 kilo af en Knaus Südwind, for så har flere biler mulighed for at trække den, og vi vil kunne levere vogne med en meget stor lasteevne, siger Kim Godballe. 

Knaus Travelino er udstyret med toilet og siddegruppe bagest, køkken centralt og dobbeltseng forrest. Egenvægten er 650 kg, og totalvægten på de to vogne, der var udstillet i Düsseldorf, var 750 kg, hvilket kun efterlader en lasteevne på 100 kg. Travelino-vogne i Danmark kommer dog alle med 900 kg-aksler, så lasteevnen når op på 250 kg.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her