CAMPING
Lette vogne til skarpe priser
Mindre biler på fossilt brændstof og elbiler må ofte ikke trække ret meget. Alligevel findes der adskillige interessante telt- og campingvogne til campister, der har en bil med begrænset trækkraft.
Tekst Torben Brandt
Er man den glade indehaver af en elektrisk Kia EV9, må man trække en campingvogn helt op til 2.500 kg. BMW, Mercedes, Audi og Volvo har alle elektriske modeller, som må trække 1.800 kg, og den meget solgte Tesla Y må trække 1.600 kg.
For få år tilbage var ikke ret mange elbiler godkendt til at trække noget. Det er der heldigvis blevet lavet om på, men der findes fortsat mange elbiler, som ikke må trække mere end 750-1.000 kg, selvom de har masser af kræfter.
I nogle tilfælde er det dog muligt at veje dem op til at trække lidt mere – det gælder f.eks. flere af Skodas elbiler, hvor koblingsvægten kan øges fra 1.000 kg til 1.200 eller endda 1.400 kg.
Har du en bil, uanset om den kører på elektrisk eller fossilt brændstof, med begrænset koblingsvægt, behøver du dog ikke at fortvivle, for der findes heldigvis alligevel interessante telt- og campingvogne på markedet, som du og familien kan campere i.
Samtidig er de lette camping- og teltvogne som regel også overkommelige i pris, og derudover betyder vognenes lave totalvægt, at bilister med en tung elbil har en chance for at holde sig under de 3.500 kg i samlet totalvægt for bil og anhænger, som er grænsen med et B-kørekort.
Husk i den forbindelse, at du med et B-kørekort altid må hægte en trailer på 750 kg efter bilen, hvis bilen er godkendt til at trække den. Du kan altså godt med et B-kørekort have en bil med en totalvægt på f.eks. 3.000 kg og koble en teltvogn eller lille campingvogn med en totalvægt på 750 kg efter den, selvom du dermed ryger over de 3.500 kg i totalvægt.
Polsk letvægter
- Mærke: Vega
- Model: 365 NT
- Egenvægt: 650 kg
- Totalvægt: 850 kg
- Lasteevne: 200 kg
- Pris: 127.640 kr.
Vega er fremstillet i Polen og opbygget over de gamle Safari-vogne, som havde sin storhedstid i Danmark i 80’erne og 90’erne.
Den lille Vega 365 NT er skarp både i pris og vægt.
De hed også Opus en kort overgang, men i dag hedder de Vega, og det er en interessant vogn for parret eller familien med et enkelt, lille barn, hvor alle kan sove i siddegruppen, som om aftenen omdannes til en seng.
Vognen er også oplagt for jægeren, fiskeren eller outdoorparret, der primært bruger vognen som base. Vega er bygget i glasfiberforstærket plast på et helgalvaniseret chassis, så selvom prisen er blandt markedets laveste, er konstruktionen solid.
Med en egenvægt på blot 650 kg og en totalvægt på 850 kg kan den trækkes af langt de fleste biler. Vognen er ikke spækket med luksus, men den har det, man har brug for, når man tager afsted.
Siddegruppen kan omdannes til seng.
Udover siddegruppen, der kan laves om til en seng, er der køkken i den ene ende, som har vask og to gasblus, kompressorkøleskabet er på 60 liter, og køkkenbordet har fornuftig arbejdsplads.
Der er også et badeværelse, som har en håndvask og et kassettetoilet. Vognen har en standardpris på 117.500 kr., men ekstraudstyr som cykelholder, myggenetsdør med videre får prisen til at lande på 127.640 kr.
Lille og gennemtænkt
- Mærke: Adria
- Model: Aviva Lite 360 DK
- Egenvægt: 720 kg
- Totalvægt: 1.000 kg
- Lasteevne: 280 kg
- Pris: 142.980 kr.
På Ferie for Alle præsenterede Adria den nye Aviva Lite 300 LH, som er den anden model i Aviva Lite-serien, der udmærker sig ved at være lette, billige og velindrettede.

Aviva Lite 360 DK har mange velgennemtænkte løsninger.
Her vises dog en Aviva Lite 360 DK, der første gang blev præsenteret i 2023, og som har to køjer bagest og en siddegruppe forrest, der om aftenen omdannes til forældreseng, så vognen har plads til fire overnattende.
Der er ikke indlagt gas, så køleskabet er et elektrisk kompressorskab på 80 liter, og maden laves på et fritstående induktionskomfur, der kan flyttes udenfor, hvis man foretrækker at lave maden der.

Induktionskogepladen kan rykkes ud i det fri, hvis man foretrækker det.
Også andre steder er der tænkt fleksibilitet, for de traditionelle skabe og skuffer er erstattet af stofgarderober og plastikkasser, der kan pilles ned og flyttes rundt, og det samme gælder lyset, hvor lamperne kan oplades og klikkes af og på, så de kan rykkes rundt i campingvognen efter behov.
Med en egenvægt på beskedne 720 kg kan denne campingvogn trækkes af de fleste biler.
God plads under teltdugen
- Mærke: Trigano
- Model: Galleon
- Egenvægt: 400 kg
- Totalvægt: 650 kg
- Lasteevne: 250 kg
- Pris: 79.995 kr.
Det er svært at komme udenom teltvognene i en artikel om lette vogne, og derfor er det oplagt at kigge nærmere på Trigano Galleon, som er den billigste teltvognsmodel fra Trigano, hvor Itinéa er den dyreste.
Der er god plads i Galleon, hvor opholdsrummet er på 21 kvadratmeter.
Galleon har fire sovepladser og et opholdsrum på ikke mindre end 21 kvadratmeter, så plads er bestemt ikke en mangelvare, selvom man er en familie på fire.
Selvom Galleon er en forholdsvis billig teltvogn, har den både støddæmpere, påløbsbremse, køkken, reservehjul, fortelt, store vinduespartier med gardiner samt stikblok på 220V og USB-stik, så udstyrsniveauet fejler ikke noget.
Der er fire sovepladser bag det store opholdsrum.
Egenvægten er 400 kg, og med en totalvægt på 650 kg er der en lasteevne på 250 kg at gøre godt med. Der er mulighed for at tilkøbe frontsolsejl, anneks, tagbagagebærer og sovekabine.
Let og aerodynamisk
- Mærke: T@B
- Model: Offroad 320
- Køreklar vægt: 708 kg
- Totalvægt: 1.000 kg
- Lasteevne: 292 kg
- Pris: 198.120 kr.
Det er svært ikke at have et blødt punkt for en lille charmetrold som denne T@B 320
De små dråbeformede T@B-vogne vækker altid opsigt, fordi de ikke ligner andre campingvogne, og samtidig er den aerodynamiske form brændstofbesparende i forhold til en mere traditionel campingvogn.
Den køreklar vægt er 708 kg, og med en totalvægt på 1.000 kg er der næsten 300 kg lasteevne. Vognen er indrettet med køkken i front og en stor siddegruppe bagi, som kan omdannes til seng. Der er fint med arbejdsplads i køkkenet, ligesom siddegruppen er ganske stor, når man tager vognens størrelse i betragtning.
Der er ikke oceaner af plads i den lille T@B.
Den er ikke født med toilet, men det er muligt at få f.eks. en Porto Porti i vognen, og ellers må man bruge campingpladsens faciliteter.
Ståhøjden er ikke prangende, og en vogn af denne størrelse lægger op til, at man er meget ude i dagens løb, eller at man tilkøber f.eks. et fortelt eller en posemarkise, så man får nogle ekstra kvadratmeter at opholde sig på.
Vognen koster 176.000 kr. i standardversionen, men ekstraudstyr som cykelholder, AKS sikkerhedskobling, myggenetsdør med videre får prisen på den udstillede model op på 198.120 kr.
Ideel til elbiler
- Mærke: Silver
- Model: Mini 270 Freestyle
- Køreklar vægt: 595 kg
- Totalvægt: 750 kg
- Lasteevne: 155 kg
- Pris: 149.995 kr.
De små Silver-vogne udmærker sig ved både lav vægt og overkommelig pris, og eftersom totalvægten kun er 750 kg, behøver du heller ikke bekymre dig om dit kørekort, for med et B-kørekort må du altid gerne trække en trailer med en totalvægt op til 750 kg, hvis bilen er godkendt til det.
Med en totalvægt på 750 kg skal man ikke bekymre sig om sit kørekort, for med et B-kørekort må du altid gerne trække en trailer med en totalvægt op til 750 kg, hvis bilen er godkendt til det.
Vognen har hævetag, som slås ned under transport, hvilket sparer på brændstoffet. Mini 270 Freestyle har indgang gennem den store bagdør. Lige til venstre er køkkenet med det lille køleskab placeret under bordet, mens der helt i front er en siddegruppe, som om natten omdannes til seng for de to personer, der kan overnatte her.
Vognens størrelse gør den oplagt som base for et aktivt udeliv.
Vognen er oplagt til parret, der er aktive om dagen på cyklen eller i kajakken og kun bruger vognen som base om aftenen.
Den egner sig også glimrende til den enlige campist, og så er den med sin lave vægt og skarpe pris et godt bud til campister med mindre biler, som ikke vil bruge en formue på campingvognen. Sider og tag er forstærket polyester, som betyder, at den er mindre udsat for skader i tilfælde af hagl og stenslag.