Årets Campingtrækker 2018, campingtrækker, trækker, biler, logo

Kåringen af Årets Campingtrækker 2018

Tiden med nødtørftige transportbiler er forbi. Vi vælger igen de biler, vi drømmer om, og det afspejles tydeligt i finalefeltet til Årets Campingtrækker 2018, som er overvældende domineret af tidens hurtigst voksende bilsegment, SUV'erne.

Af Thomas André Petersen

Bilkundernes ønsker og dermed udviklingen af moderne biler er i de seneste år gået i en retning, der svæver lige ind i campingfolkets inderligste drømme. Tiltagende krav til sporty kørestil har affødt nogle platforme og affjedringer, der giver så stram sidestabilitet, at selv de mindste biler magter større campingvogne helt op til deres højest tilladte trækvægt.

Og på det seneste har SUV-segmentet tromlet alt og alle ned med et sandt triumftog hen over de europæiske kongedømmer og republikker. Bevares; der er stadig enkelte eksemplarer, der falder igennem med nogle teknologisk anskuet bedagede ophæng, men det er kun et spørgsmål om tid, før de sidste undtagelser er blevet opgraderet, så alle kan byde ind på campingfolkets ønskeseddel.


To uden for kategori

Dermed skulle akilleshælen for SUV'erne, den store frihøjde, være taklet til alles tilfredshed, så vi kan nyde den rummelige kabine med en høj kørestilling og godt overblik over ferietrafikken.

Og dermed er 80 procent af det 10 biler store deltagerfelt til Årets Campingtrækker 2018 beskrevet. Selv MPV'en, Peugeot 5008, har jo skiftet side og vil ikke længere være en kedelig familiebus. Den beder sig efter seneste generationsskifte tituleret SUV i de nyeste brochurer. Så selv om priser, størrelser og intentioner er forskellige, så er det kun sporty Alfa Romeo Giulia og seriøse Opel Insignia, der falder uden for SUV-kategorien.

Den stramme fysiklærer med butterfly og strithår vil til enhver tid fastholde, at årets kåring så alene må blive en duel mellem de to sidstnævnte, fordi de fysiske love giver dem alle muligheder for at stå bedre fast og dermed have bedre magt over hele trækket. Alfa Romeo med et lille overtag qua den mindre frihøjde og en større hjulbase, mens Opel kan stikke af med sine mange års erfaring med Trailer Stability Assist.


De 10 biler i Årets Campingtrækker 2018

Alfa Romeo Giulia 2,0 TB Aut. Super
Dacia Duster 1,5 dCi 4x2
Kia Niro 1,6 GDI Hybrid Advance
Mazda CX-5 2,2 Vision Aut.
Nissan Qashqai, Tekna+, 4WD, 1,6 dCi
Opel Insignia Sports Tourer 2,0 Turbo D Innovation
Peugeot 5008 2,0 HDI 150 Allure
Renault Captur TCe 120 Intense
Suzuki Ignis 1,2 Active AllGrip Auto 4WD
Volvo XC60 D5 Aut. AWD Inscription


Fysisk overlegen

Men nu er Årets Campingtrækker jo ikke nogen eksakt videnskab. Det er helt op til det enkelte jurymedlems egen subjektive vurdering at afgøre, hvordan de vil fordele deres point efter endt test af de 10 biler.

Juryarbejdet er inddelt i to faser. Først udvælges fem biler til finalen via et omfattende pointsystem, hvor juryen vurderer hver enkelt bil efter hver gennemkørsel på både landevej, motorvej og banekørsel. Førnævnte fysiklærer ville nok løfte et øjenbryn over, at Opel Insignia i den proces slet ikke formåede at kvalificere sig til The Final Five.

Fase 2 – finalen – er mindre systematisk. Her skal hvert jurymedlem fordele 25 point til de fem biler baseret på en samlet subjektiv vurdering. Ingen bil må få flere end 10 point, og alle biler skal have point. 

Her måtte den fysisk overlegne Alfa Romeo tage til takke med en ærefuld fjerdeplads, mens hele podiet blev befolket af SUV'er – endda fra tre forskellige segmenter.
 

Fundet sine ben

Forklaringen finder du i jurymedlemmernes kommentarer. I år havde juryen fået selskab af de to læsere og ivrige campister, Flemming Lundberg Petersen og Nikolai Rahlf, som gjorde køreinstruktør Frede Petersen, DCU's tekniske rådgiver Stefan Rosendal og journalist Thomas André Petersen selskab under kåringen.
Det var en svær opgave at skelne mellem de 10 vidt forskellige biler. Men som testforløbet skred frem, tegnede der sig et mere og mere tydeligt billede af et sæt finalister, som scorede point for deres sikre køreegenskaber til prisen.

Det er interessant at se, hvor godt en lille bil som Renault Captur klarede sig, og lidt tankevækkende er det også, at en forholdsvist dyr egoistbil som Alfa Romeo Giulia, som jo langt fra er en klassisk familiebil, alene i kraft af sine fantastiske vejegenskaber og på trods af prisen klarede sig så godt.


Poetisk retfærdighed

Men til syvende og sidst er der jo en poetisk retfærdighed i, at folke-SUV'ernes ukronede konge, Nissan Qashqai, stikker af med sejren i et år, hvor segmentet tydeligvis har fundet sine ben.

Som nævnt er det op til det enkelte jurymedlem at vurdere bilernes kvaliteter som campingtrækker i forhold til sikkerhed, komfort, anskaffelsespris, og hvad der ellers har indflydelse på campistens valg af bil.

Men Qashqai har i den nyeste generation fået en undervogn, der ligestiller den med langt dyrere biler. Den demonstrerede en overbevisende kvalitet ved landevejstesten, men mest imponerende var det, at den blev ved med at have så godt styr på campingvognen, selv om hastigheden i undvigemanøvren blev sat op.

Konklusionen må vel være, at rutinen til sidst løb med laurbærrene.

 

Årest Campingtrækker 2019 - Juryens dom

Nissan Qashqai       45
Peugeot 5008         30
Renault Captur       26
Alfa Romeo Giulia    17
Volvo XC 60             7

 

Image
Nissan Qashqai, Vinder Årets Campingtrækker 2018


Nissan Qashqai, Tekna+, 4WD, 1,6 dCi
Udsalgspris for testbilen inkl. ekstraudstyr: 381.045 kr.
Billigste variant: 234.990 kr.
Forbrug: 20,4 km/l 
Hk/Nm: 130/320
Tilladt totalvægt: 2.030 kg
Maks. anhængervægt med bremser: 1.800 kg


Juryens kommentarer
Frede Petersen: At køre i denne bil var en positiv oplevelse. Den var i besiddelse af gode køreegenskaber, god acceleration og motorkraft. Den klarede øvelserne meget godt og må klart betegnes som en god campingtrækker. Jeg savner nok lidt bedre finish, men det har jo i princippet intet at gøre med, om bilen kører godt. Alt i alt en god familiebil med gode sidde- og pladsforhold. En klart favorit til årets trækker.

Nikolai Rahlf: Overraskende god på banen, hvor den på trods af sin højde lå meget stabilt. Med en god motor og en rummelig kabine er det en rigtig god bil til prisen.

Stefan Rosendal: Velafstemt familie crossover med gode køreegenskaber. Qashqai er førende i crossover-segmentet og med god grund. Retningsstabil, også i kurvekørsel, og klarer sig som campingtrækker over gennemsnittet for de høje biler. Plusser er pris, gode pladsforhold og en velafstemt drivlinje. Godkendt til Stærk med træk.

Flemming Lundberg Petersen: I første omgang ved vejkørsel, og hvad dertil hører, virkede bil og hele trækket rigtig behagelig stabilt, og de 130 dieselheste var overraskende stærke, så eneste bemærkning her var en lidt affjedringsmæssigt stødende oplevelse. Men da vi så kom til banekørslen, var der virkelig en oplevelse af, at dette vogntog ikke kunne smides af vejen, så for mig var der ingen tvivl om, at den burde have titlen.

Thomas André Petersen: Ja, for pokker. Qashqai var en pioner, hvilket jo indebærer, at den i dag bare har mest rutine. Og sådan opfører den sig også med campingvogn på krogen. I udgaven med den lille stærke dieselmotor leverer den det helt rigtige kompromis mellem hverdagens opgaver og campingtrækkerens udfordringer.
 

Se Stærk med træk-listen

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her