Værditab - Hvor meget mister din vogn

Hvor meget mister din vogn i værdi?

Indretning, generel stand og vognmærke har stor betydning for værditabet på såvel autocampere som campingvogne. For autocamperne spiller vognens EuroNorm også en væsentlig rolle.

Tekst Torben Brandt - Foto Lasse Løndahl Henriksen

Forbrugsgoder bliver sjældent mere værd, som tiden går. Det gælder også for autocampere og campingvogne, for med tiden vil langt de fleste af dem miste værdi.

Men hvilke ting har størst betydning for værditabet på din vogn den dag, du gerne vil sælge den til fordel for en ny eller nyere brugt, og hvad kan medvirke til at holde prisen oppe? Lasse Petersen, salgschef hos autocamperfirmaet Autocamp i Låsby, peger blandt andet på de senge, autocamperen er udstyret med.

– Når vi vurderer, hvad en brugt autocamper er værd, betyder det meget, hvor populær vognens indretning er, og hvor nem den vil være at sælge videre. Den slags skifter jo lidt hen over årene, og de senere år er vogne med fritstående dobbeltseng eksempelvis blevet mere populære end tidligere, men enkeltsengene er stadigvæk helt klart det mest efterspurgte. Har man en autocamper med enkeltsenge, kan man være sikker på, at der er god efterspørgsel, fastslår Lasse Petersen.

– Vognens generelle stand er selvfølgelig også en åbenlys faktor. Ekstraudstyr spiller også en rolle, men noget udstyr er vigtigere at have i vognen end andet. Automatgear forhøjer handelsprisen, og det samme gør en stor motor. Markise og bakkamera er helt grundlæggende noget, som købere forventer, at autocamperen har, og har den ikke det, er det et minus, som vil påvirke prisen, forklarer han.

 

Hobby PrestigeEn ny campingvogn mister som tommelfingerregel 15-20 procent i værdi det første år og 10 procent det næste år. Efter otte år er de store afskrivninger taget, så kan du finde en velholdt campingvogn med 8-10 år på bagen, vil vognen ikke tabe meget i værdi, når du selv sælger den videre.

 

Kører mindre

Alder og antal kørte kilometer spiller også ind på værdisætningen af en brugt autocamper, men det er ikke så afgørende som for personbiler. For en autocamper kører som regel ikke nær så meget årligt som en personbil og slides derfor også mindre, og derfor afskrives den heller ikke så hurtigt som en personbil.

– Vi har et pejlemærke, der siger, at en autocamper kører cirka 10.000 km om året, og hvis den stikker helt ud og har kørt eksempelvis det dobbelte, så lugter det af, at den har været brugt til udlejning, og det vil påvirke prisen negativt. Har det været en udlejningsvogn, vil det som regel også kunne ses ved, at den er mere slidt i bodelen, og det er med til at presse prisen ned, forklarer Lasse Petersen.

 

EuroNorm har stor betydning

De senere år har flere europæiske byer indført miljøzoner for at nedbringe luftforureningen. Om en autocamper må køre i disse zoner, afhænger af EuroNormen, som siger noget om vognens miljøegenskaber. EuroNorm går fra 1 til 6, hvor de mest forurenende biler har EuroNorm 1, mens de mest miljøvenlige har EuroNorm 6. Og autocamperens EuroNorm er noget, køberne er blevet meget opmærksomme på, og som derfor også har betydning for vognens værdi både ved køb og salg.

– Køberne går meget op i autocamperens EuroNorm, og om den har partikelfilter, fordi det har betydning for, hvor de kan køre med den, og om de kan komme ind til de byer, de gerne vil besøge. Hvis autocamperen er fra før 2007, vil der være en del steder, den ikke må køre, hvorimod det går fint de fleste steder, hvis den er fra efter 2007. Autocampere fra efter 2012 har partikelfiler, og autocamperne fra årgang 2017/2018 er EuroNorm 6, siger Lasse Petersen.

Også ejerafgiften har stor betydning for, hvor nemt en autocamper kan sælges.

– Ejerafgiften er en udgift, som kommer igen år efter år, så længe man har vognen, og en høj ejerafgift vil derfor gøre vognen mindre attraktiv og dermed også vanskeligere at sælge, siger han.

 

Mærkeeffekt

Nogle vognmærker er ofte mere efterspurgte end andre, hvilket også har betydning for, hvor godt vognene holder deres værdi.

– Der er forskel på, om det f.eks. er et anerkendt, tysk mærke, eller om det er et mere ukendt mærke, for nogle mærker er mere attraktive og efterspurgte end andre. Efter vi er begyndt at forhandle Hymer, har vi oplevet, at det er et mærke, som folk kender, og det spiller positivt ind på prisen, når de skal sælges videre, siger Lasse Petersen.

 

Adria Coral - mærkeeffekt
Et kendt mærke vil som regel være en fordel, når vognen skal sælges.

 

10 procent det første år

Torben Jensen, indehaver af Vendelbo Vans i Tårs, siger, at der naturligvis er en afskrivning på en autocamper, specielt når vognen er ny, og sælges den hurtigt igen, vil det mærkes hårdere.

– Min opfattelse er, at en ny vogn skal afskrives med noget, der ligner 10 procent. Herefter bliver kurven mere flad og ligger måske på ca. 3-5 procent årligt. Min erfaring er, at de 10 procent holder 2-3 år, så sælger man efter et år eller efter tre år, er der stort set den samme afskrivning, såfremt man kører de 5.000-10.000 km, som er normalt for private ejere. Det gælder de almindelige campere i indstignings- og middelsegmentet, siger Torben Jensen.

– De dyrere campere er ofte mere kundetilpasset, og der har vi kræsne kunder, som ved, hvad de vil købe, og derfor vil en brugt ofte ikke være et alternativ, selvom man kan spare et stort beløb. Og så er det ligesom med dyre personbiler, at ”almindelige” mennesker ofte ikke kan eller vil løfte opgaven på driften, som ofte kan være dyrere – måske fordoblet – selvom den faktisk er faldet forholdsvis meget i pris. Her er det mere individuelt, hvor meget afskrivningen vil være. Så konklusionen er, at  jo mere speciel, jo større afskrivning, siger Torben Jensen. 

 

Overvej at købe brugt

Han mener, flere burde overveje at købe brugt.

– Jeg synes, der er alt for mange nye købere, som er optaget af, at de vil købe nyt fremfor at købe en brugt til at starte med, der har det ekstraudstyr, som en tidligere ejer har fået monteret. Derfor bruger vi mere tid på at spørge ind til, hvordan kunderne tror, de vil komme til at bruge vognen og dermed kan råde og vejlede. Vi vil selvfølgelig gerne sælge kunderne en masse ekstraudstyr, udfordringen går på at sælge dem det, de har brug for, så købet bliver en succes, siger Torben Jensen.

– Der er udstyr, som de fleste har brug for og efterspørger. Det er f.eks. markise, radio- og multimediacenter, bakkamera og cykelholder. Det indgår i den almindelige afskrivning. Udstyr som f.eks. anhængertræk, ekstra oliefyr, hydrauliske støtteben, parabolanlæg osv. er noget, man skal afskrive med det samme, da det ikke efterspørges så ofte, og derfor vil den næste køber ikke tillægge det nogen værdi. Man tager det med, fordi det er monteret, og i nogle tilfælde ønsker man ligefrem, at det afmonteres. Det kan f.eks. gælde for en parabolantenne, forklarer Torben Jensen.

 

Dyrest de første år

For campingvogne er det især årgang, mærke, indretning og stand, som spiller ind på den pris, du kan få for den brugte vogn. Og det er altid dyrt at sælge vognen kort tid efter, den er købt.

– Tabet vil altid være størst, hvis man skal af med campingvognen inden for de første tre år efter, man har købt den, hvor man stadigvæk har lån i vognen og har lagt en udbetaling. Hos os bruger vi den tommelfingerregel, at campingvogne over 150.000 kr. afskrives med 20 procent det første år, og derefter 10 procent det følgende år, siger Bo Boyner, medejer af Campinggården i Slagelse.

Han understreger dog samtidig, at det altid vil være en vurderingssag fra gang til gang.

– Der er flere ting, der spiller ind på den pris, man kan få for den brugte campingvogn. Hvis man bare skal af med den uden at købe noget andet, vil tabet være større, og køber man en campingvogn, der mere eller mindre koster det samme, som den man skal af med, og det nærmest bliver en byttehandel, så vil man også få en lavere pris for sin brugte vogn, siger Bo Boyner.

 

Udbud og efterspørgsel

Ifølge teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal, har også udbud og efterspørgsel altid en indvirkning på priserne. Det gælder ikke mindst i disse måneder, hvor produktionsudfordringer på grund af covid-19 kombineret med en stigende interesse for camping- og outdoorlivet betyder, at der er færre campingvogne og autocampere til salg end normalt. Det har betydning for priserne på nye campingvogne, men også campister, der har købt en campingvogn af ældre dato, nyder godt af det.

– De store afskrivninger ligger altid de første år og aftager så gradvist. Efter otte år er de store afskrivninger taget, og derefter vil vognene ikke falde ret meget yderligere i pris. Køber du eksempelvis en brugt Adria med 15 år på bagen til omkring 40.000 kr., vil den stort set koste det samme, når du sælger den tre år senere, siger Stefan Rosendal.

De stigende priser på brugte vogne, som coronakrisen og en øget interesse for camping har ført med sig, kan tilmed betyde, at de brugte vogne slet ikke mister værdi.

– Min genbo købte i 2012 en otte år gammel Sprite for 38.000 kr. Da han solgte den sidste år, hvor han selv havde haft den i otte år, fik han 42.000 kr. for den, fordi efterspørgslen var stor samtidig med, at der ikke var ret mange brugte vogne til salg, siger Stefan Rosendal.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her