Camping i Danmark er en af de grønneste former for ferie. Foto: Anne-Vibeke Isaksen

Hvor grøn er din ferie?

Campingferie er en meget miljøvenlig måde at holde ferie på. Teltferie er det mest klimavenlige - ferie i autocamper eller campingvogn forurener mere. Læs med her, og find ud af, hvordan du beregner, hvor grøn din egen ferie er.

Af Torben Brandt
Foto: Anne-Vibeke Isaksen


Hvis du ind imellem har dårlig samvittighed på miljøets vegne, fordi du er glad for røde bøffer og brændeovnen i stuen, kan det måske lindre den dårlige samvittighed, at du som campist generelt er grønnere i dit ferievalg end arbejdskollegaen, der sværger til fly og hotel. Det viser nedenstående eksempler, der er lavet ved hjælp af den svenske Klimasmart Semester-beregner, som også Dagbladet Politiken anvender, når avisen beregner klimaaftrykket på ferie i henholdsvis fly, bil eller bus/tog. Klimasmart Semester er blevet til i samarbejde mellem blandt andre Chalmers Tekniske Højskole, Göteborgs Universitet samt forskningsprogrammerne Mistra Urban Futures og Mistra Sustainable Consumption.

Ikke to er ens

Udfordringen for denne type beregninger er naturligvis, at det er kompliceret at beregne klimaaftrykket på forskellige ferieformer, og at ikke to rejser er ens. Klimaberegneren indberegner en lang række faktorer for de enkelte transport- og ferieformer, som munder ud i nogle gennemsnitsmodeller, der ikke passer 100 procent på netop jeres ferie, men som giver et fingerpeg om, hvor meget eller lidt de forskellige ferie- og transportformer belaster miljøet.

Fly
Når et fly suser af sted, har det betydning for dets klimaaftryk, hvilken højde det flyver i, om det flyver over lange eller korte afstande, om det mellemlander, om det er fyldt eller halvtomt, ligesom flyets alder har betydning. Klimasmart Semester er efter et større analysearbejde kommet frem til, at flyene i snit har en belægningsgrad på 83 procent, som derfor danner udgangspunkt for beregningerne.

Bil og tog
Lidt lettere er det med biler. Her er det især bilens alder, størrelse og brændstoftype, som spiller ind. Klimasmart Semester benytter en mellemstor dieselbil som udgangspunkt i sine beregninger. De udleder gennemsnitligt 160 gram CO2 pr. køretøjskilometer.

Også antallet af passagerer i bilen har betydning for klimaaftrykket. Er man to i bilen i stedet for én, bliver klimaaftrykket pr. kørt kilometer halveret, og er man fire, er klimaaftrykket 25 procent af det, en enkelt person i bilen afsætter.

Samme regnemetode bruges til autocampere og biler med campingvogn bagpå, hvor klimaaftrykket i begge tilfælde halveres, hvis der er to passagerer med i stedet for én. Beregneren skønner i øvrigt, at en gennemsnitlig personbil med en campingvogn bagpå udleder samme mængde CO2 som en dieselautocamper.

For togrejsers vedkommende afhænger klimaaftrykket blandt andet af togtype – kører det eksempelvis på el eller diesel – samt antallet af passagerer. Både busser og tog er ifølge Klimasmart Semester mere miljøvenlige rejseformer end privatbil, autocamper og fly.

Teltet topscorer
Beregningerne viser, at det mest miljøvenlige feriefolk er dem, der tager på vandre- eller cykeltur og overnatter i telt. De er CO2-neutrale både med transport og overnatning.

Også hvis teltet puttes i bagagerummet på bilen, kan ferien holdes med ret god miljøsamvittighed. Bedst er det for klimaaftrykket, hvis teltferien holdes i Danmark, fordi der så køres færre kilometer, end hvis rejsen går til udlandet. Men selv hvis du holder ferie uden for landets grænser, er bilferie i telt at foretrække, fordi bilen sviner mindre end både fly og autocamper/campingvogn. Samtidig er teltet CO2-neutralt i modsætning til at bo på et hotel.

Ligger tæt på flyet
Som beregningerne i eksemplerne herunder viser, udleder to personer i autocamper/bil og campingvogn nogenlunde samme mængde CO2 pr. kilometer, som hvis de havde taget flyveren frem og tilbage på ferie.

Havde man taget fire personer med i regnestykket i stedet for to, ville klimaaftrykket være blevet halveret i autocamperen, hvorimod det var forblevet uændret for flyet. Så jo flere, der er med i vognen, jo mere miljøvenlig er turen i disse modeller, hvorimod det ikke ændrer resultatet for flyet.

Når man er fremme på destinationen, er det desuden mere miljøvenligt at bo i campingvogn og autocamper end at overnatte på et hotel.

Størst klimaaftryk sætter de turister, der flyver på charterferie og overnatter på et hotel med store værelser, aircondition samt faciliteter som pool og fitness. Der er dog forskel på de enkelte hoteller og på hotellernes klimabevidsthed fra land til land, så også her er klimaberegningen baseret på gennemsnitlige hoteldata for det land, du vil rejse til.

Beregn din egen ferie
Du kan læse mere om klimaberegningerne på www.klimatsmartsemester.se og indtaste de oplysninger, der kommer tættest på jeres ferie- og transportform.

I beregningerne er bilen som udgangspunkt sat til en mellemstor dieselbil, men hvis du klikker på bilikonet i søjlerne, kan du vælge mellem ”mindre bil”, ”bil”, ”større bil” eller autocamper, der på svensk hedder husbil. Her kan du også ændre drivmidlet fra diesel til den type brændstof, dit køretøj benytter.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her