Campingvogne på Absalon. Modelbillede.

Hvad sker der, hvis min campingvognsforhandler går konkurs?

Stefan Rosendal er mangeårig teknisk rådgiver i DCU-Huset i Brøndby, og han besvarer store og små campingspørgsmål fra DCUs medlemmer. Her gælder det et spørgsmål om, hvad der sker, hvis den forhandler, man har købt sin nye campingvogn hos, går konkurs.

Hvordan vil jeg være stillet ved køb af ny campingvogn, hvis forhandleren efterfølgende skulle lukke som følge af en konkurs? Kan eventuelle garantireparationer udføres hos andre forhandlere?

Hvis du har købt en vare i en butik, som går konkurs, og du vil have den byttet eller have pengene igen, er du som hovedregel stillet meget dårligt. Du kan altid anmelde kravet i konkursboet, men igen skal du være meget heldig, hvis du får noget ud af det. Du kan dog undersøge, om der er en selvstændig garanti på varen som for eksempel en fabriksgaranti. Så kan du nemlig gå til producenten og forsøge at få pengene retur. Hvis butikken er medlem af en brancheorganisation, kan du undersøge, om de har en form for garantiordning. Med hensyn til reklamationsret, har du ifølge købeloven to års reklamationsret. Som udgangspunkt kan du kun klage over fejl på varen, som var der, da du købte den - eksempelvis fabriksfejl. Men dine rettigheder tabes som i de andre tilfælde, hvis virksomheden går konkurs. Nu går branchen dog rigtig langt for at yde god service, og i visse situationer vil man kunne få flyttet garantien til en anden forhandler i samme netværk m.m.

 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her