Foto: Adobestock

Få nu smidt de kilo

Overlæs er et kendt fænomen blandt campister. Det skyldes dels, at campingvognen fra begyndelsen ofte er tungere, end det fremgår af registreringsattesten, dels at nogle vælger at vende det blinde øje til vægtproblematikken.

Af Torben Brandt

Hvornår har du senest haft din campingvogn på vægten? Måske hører du til den gruppe, der er meget opmærksom på vægtproblematikken, og som derfor jævnligt vejer campingvognen, men det kan lige så vel være, at du tilhører den gruppe, der ikke har nogen sikker fornemmelse af vognens vægt.

Men det er altså ikke ligegyldigt, hvad din campingvogn vejer. Hvis vognens aksel er bygget til at bære en totalvægt på 1.500 kg, og du mere eller mindre konsekvent kører rundt med et par hundrede kilo i overlæs, er det ikke kun problematisk i forhold til, at vognen er lastet med mere, end den er bygget til. Det er også skidt i forhold til trafiksikkerhed.

– Kører man regelmæssigt med overlæs, risikerer man at slide såvel akslen som vognens bærende konstruktion skæv, hvilket jo i sig selv er meget alvorligt. Men det er i høj grad også et problem i forhold til trafiksikkerhed, for et overlæsset vogntog kommer lettere i slinger, og samtidig kan den høje vægt være et problem, hvis man skal ud i en undvigemanøvre, fordi man i værste fald mister herredømmet, siger DCU’s tekniske rådgiver Stefan Rosendal.

 

Er for tunge fra starten
Problemet med for tunge campingvogne begynder i nogle tilfælde allerede, når vognen er helt ny. For vognenes registreringsattest udarbejdes ofte efter en standardmodel, som ikke nødvendigvis tager højde for, at den vogn, der kommer til Danmark, har forskellige udstyrspakker, som hver især lægger kilo på vognens sideben. Derfor har de nyslåede campingvognsejere i nogle tilfælde betydelig lavere lasteevne til rådighed, end det fremgår af registreringsattesten.

– Kunden burde selvfølgelig kunne regne med den oplyste egenvægt på vognen, men eftersom man ikke altid kan det, opfordrer jeg til, at forhandleren kontrolvejer vognen, inden den sælges, hvilket mange faktisk også er begyndt at gøre. Og ellers må kunden inden handlen bede om at få vognen vejet i tom tilstand, så de har styr på vognens nøjagtige vægt, siger Stefan Rosendal.

 

Problemstilling går igen
Den tekniske rådgiver har arbejdet med DCU–medlemmernes problemstillinger i cirka 30 år, og i samtlige år har vægtproblematikken været et tilbagevendende tema.

– Én ting er at kende vognens egenvægt. Noget andet er, hvor meget man efterfølgende putter i vognen, og her har både kunde og forhandler et ansvar. Campisten skal huske, at man ikke kritikløst kan købe udstyr og proppe bagage i vognen uden at skæve til vægten, og forhandleren skal som den professionelle part minde køber om, at der i forhold til vognens vægt er grænser for, hvor meget udstyr man kan tillade sig at tilkøbe. I den sidste ende handler det dels om, at forhandleren får en tilfreds kunde, dels om køresikkerhed, for vi vil ikke have overlæssede vogne kørende på vejene, siger Stefan Rosendal.

 

Overvej større aksel
En løsning på vægt- og sikkerhedsproblematikken kan være at få forstærket akslen, så campingvognen kan bære flere kilo.

– Vi ser flere og flere forhandlere, som bestiller vognene hjem med større aksler, og det, synes jeg, er klogt, for så kan campisten lovligt have mere bagage og udstyr med, og vognen er bygget til at bære det. I den forbindelse skal man naturligvis sikre sig, at campingvognen ikke er tungere end det, bilen må trække, og at man har det rigtige kørekort, siger Stefan Rosendal.

Kort om kørekortet
De fleste mennesker har et almindeligt B-kørekort, som giver ret til at køre en bil eller autocamper med en totalvægt op til 3.500 kg og en trailer med en totalvægt op til 750 kg – f.eks. en havetrailer eller en teltvogn.

Hvis trailerens/campingvognens totalvægt er højere end 750 kg, må bilens totalvægt og campingvognens totalvægt til sammen ikke overstige 3.500 kg, hvis du skal køre vogntoget med et B-kørekort.

I forhold til kørekort spiller det ingen rolle, om du har passagerer og bagage i bil og campingvogn. Det er udelukkende tallene på registreringsattesten, der betyder noget.

Er vogntoget for tungt til et B-kørekort, skal du have et BE-kørekort, som giver ret til at køre en bil/autocamper med en totalvægt på 3.500 kg og have en trailer med en totalvægt på op til 3.500 kg bag på – altså 7 tons i alt.

 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her