Bilkø

EU-forbud mod forbrændingsmotorer fra 2035

- men det rammer os længe inden

Fra 1. januar 2035 bliver det forbudt at sælge biler og varevogne, som skaber direkte forurening. Det betyder et endegyldigt farvel til forbrændingsmotoren


Tekst Morten Brunsgaard


EU har sat en streg i sandet. Det skal fra 1. januar 2035 være helt slut med at sælge biler, som udleder skadelige stoffer, der hvor de kører. Det er der ingen bil med hverken benzin- eller dieselmotor, som kommer til at kunne opfylde - og EU-forbuddet er dermed et direkte forbud mod forbrændingsmotoren. 

EU-forbuddet kommer til at accelerere udviklingen af elbiler og, i nogen grad, brintbiler. Hvor nogle bilproducenter fortsætter med at lave nye benzinmotorer, særligt fordi de skal bruges i andre dele af verden, vil mange producenter allerede i de kommende år skrue helt ned for benzinblusset. Det sker både af egen fri vilje og af tvang. 

EU har nemlig ikke kun det totale forbud mod bilers lokale emission på vej. Længe før 2035 træder regler i kraft, som i den grad fremmer elbiler og lukker ned for biler med forbrændingsmotor.

En ny norm for udledning er på vej i EU: Euro 7. Euro 7 skal sørge for, at nye biler generelt udleder langt færre skadelige stoffer, end de gør i dag, og samtidig introduceres der stramme regler for, hvor længe en ny bil skal opføre sig om, den lige var kørt af samlebåndet.

Den må altså ikke udlede flere partikler, før bilen er 10 år gammel og har kørt 200.000 kilometer. I dag siger reglerne, at det må ske efter 5 år og 100.000 kilometer.

 

Færre benzinbiler længe før 2035

Det bliver sværere og sværere, dyrere og dyrere at opfylde kravene for bilproducenterne. Derfor vil mange små og kompakte biler med benzinmotor i de kommende år blive skåret væk.

Det er allerede sket med Ford Fiesta, og hos Volkswagen taler man om at ende produktionen af Polo. De små biler, som vi kender dem, vil forsvinde længe før 2035.

Elektrificeringen tager over også i de små bilklasser, så i stedet for en Nissan Micra eller Renault Clio med benzinmotor, kommer der elektriske afløsere.

Allerede fra 1. januar 2030 skal alle nye biler udlede 55 procent færre stoffer, end sammenlignelige nye biler gjorde det i 1990 (varebiler 50 procent færre), og selv om det er svært at se lige nu, hvad det helt præcist kan oversættes til, vil det også give besvær og færre benzinmotorer.

Det er indirekte tvang. Bilproducenterne er nødt til at elektrificere sig ud af problemerne. Men mange er allerede i gang og har overhalet EU. I løbet af 3-7 år vil mange bilproducenter holde op med at producere biler med forbrændingsmotor. Helt uden tvang fra EU.

Mærker som Opel, Volvo og Volkswagen arbejder mod kun at sælge elbiler længe inden 2035. Det handler om, så hurtigt som muligt, at gøre det billigt at producere elbiler og batterier.'

 

Hvor skal vi lade i nat?

For campister er en bil med forbrændingsmotor, måske krydret med en elmotor som i en plug-in-hybrid, i dag en nødvendighed. Kører man korte afstande, kender ladepunkterne eller har usædvanligt god tid til at nå frem til sit mål, kan det lade sig gøre at trække campingvognen med en elbil.

For de fleste går det bare ikke. Endnu.

I teorien vil man kunne købe en ny benzin- eller dieselbil frem til 31. december 2034, og overholder man alle service og er god ved bilen, kan man køre lykkeligt ind i 2050’erne med sin forbrændingsmotor.

Men det kan ændre sig, for det vil være muligt for EU at lægge højere afgifter på brugen af biler med forbrændingsmotor eller på brændstof.

Så det kan blive svært at få råd til at køre i den gamle bil med benzin- eller dieselmotor.

Hønen eller ægget. Hvad kommer først? Der er ingen tvivl om, at udviklingen af elbiler - især batterierne - i løbet af nogle år vil bringe elbiler med sig, som kan køre meget længere med en campingvogn, end elbiler kan i dag, hvor man skal være lykkelig for at nå 150-250 kilometer på en opladning.

Hvis elbilerne er ægget, så sker der forbløffende udvikling, og vi får forhåbentlig elbiler til rimelige priser, som kan køre 300-400 kilometer på en opladning med en campingvogn på slæb.

Elbilen har potentiale til at blive en fremragende campingtrækker. Masser af kræfter helt fra bunden, stabile køreegenskaber og meget lidt støj.

Men så er der hønen. Opladningsmulighederne, strømmen og produktion af både biler og strøm. EU stiller endnu ikke krav til, at produktionen af bilerne skal være CO2-neutral eller bæredygtig. Heller ikke at strømmen skal være det. Så man flytter forureningen fra bilerne til produktionen, men den er der stadig. 

Bilproducenterne arbejder hurtigt, og de får bedre og bedre styr på produktionen, præcis som de får bygget bedre og bedre elbiler, som campisterne også kan få noget ud af. Men hvad så med opladningen?

Salget af elbiler er eksploderet, især i Nordeuropa, men ladestandere af alle typer i de offentlige rum er en mangelvare. Det skal bare gå hurtigere, end det gør i dag.

Det burde ikke være tilfældet, men det bedste, der er sket for campister, som kører på el, er, at Tesla har åbnet mange af sine lynladere for bilister med biler fra andre mærker.

En klar forbedring af infrastrukturen, som vi kan takke Tesla for - og ikke EU.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her