Ladning

Tips & teknik

Elbilister er dårligere stillet på tankstationen

DCU-medlem Peder Bønnelycke mener, at forholdene i forbindelse med tankning er meget dårligere for elbilister end for dem, der tanker fossilt brændstof.

Tekst Torben Brandt 

- Hvis man gerne vil have campister over på el, så må man sørge for at give dem de samme vilkår, som man har, når man tanker fossilt brændstof. Man stiller simpelthen elbilisterne ringere på tankstationen, siger DCU-medlem Peder Bønnelycke fra Hjørring. 

Han har en Hymer-campingvogn med en totalvægt på to tons, så da den dieseldrevne bil for nylig skulle udskiftes, og Peder Bønnelycke gerne ville have en elbil, var der ikke frit valg på alle hylder. Valget faldt på den elektriske Audi Q6 e-tron med firehjulstræk. 

Intet sted at stille campingvognen 

Peder Bønnelycke er pensioneret landinspektør og har derfor i sit professionelle virke beskæftiget sig med planlægning af arealer. Normalt oplader han bilen hjemme i parcelhuset i Hjørring, men med voksne børn i henholdsvis København og Skanderborg tilbagelægger han også en del kilometer på de danske motorveje og bliver derfor nødt til at oplade på ladestationer. 

Selvom han ikke har haft elbil ret længe, har han alligevel allerede erfaret, at ladestationerne generelt ikke er indrettet til campister, og derfor skrev han til DCU med sin forundring over forholdene. 

Ladning
Eva og Peder Bønnelycke foran deres Eriba-campingvogn. 

 Der er en kæmpe forskel på at lade ude og hjemme. Da jeg ladede i Haverslev, havde jeg ikke campingvognen med, men jeg benyttede ladetiden til at undersøge, om der var mulighed for at placere en campingvogn lovligt, og det var der ikke på grund af skiltning og afstribning, siger Peder Bønnelycke. 

- Det rareste ville naturligvis være, at man ikke behøvede at koble fra i forbindelse med opladning, men når man nu bliver nødt til det, ville det være dejligt trods alt at kunne stille campingvognen lovligt et sted. Så kunne man have en tidsbegrænsning, så det ikke bliver en campingplads, tilføjer han. 

Ubeskyttet i regnvejr 

At elbilister som oftest må koble campingvognen fra i forbindelse med opladning, er en velkendt problematik på de fleste ladestationer, herunder IONITY, som Peder Bønnelycke bruger, når han lader uden for hjemmet. 

- Jeg har valgt dem, fordi de har de bedste priser, hvis man køber et abonnement, og samtidig er de ret stærkt repræsenteret i udlandet. 

Også Tesla har skarpe priser og god repræsentation både i Danmark og i udlandet, men med den aktuelle situation i USA ønsker Peder Bønnelycke dog ikke i øjeblikket at benytte Tesla. 

- Men hvis man udelukkende ser på økonomien og tilgængeligheden i Danmark og Europa, er man rigtig godt dækket ind med Tesla og IONITY, og hvis man betaler et abonnement, kan man komme ned på en meget fornuftig pris. Man kan endda nøjes med at betale et abonnement, når man skal udenlands, for der er ikke nogen lang binding, siger Peder Bønnelycke. 

Kunne blive et konkurrenceparameter 

Udover besværet med at koble fra og finde et lovligt sted at stille campingvognen peger Peder Bønnelycke også på et par andre udfordringer på tankstationen. 

- Hvorfor sætter man ikke en baldakin over det sted, hvor man skal lade, så bilisterne slipper for at stå i regnvejr, hvis vejret er dårligt? Desuden har IONITY nogle virkelig dårlige skærme, hvor det ikke er til at se noget, når solen skinner. 

Ladning
Når Eva og Peder skal lade andre steder end derhjemme, har de flere steder oplevet udfordringer. 

Han opfordrer ladeoperatørerne til at begynde at konkurrere på den gode indretning af ladestationerne. 

- Det kunne godt være et konkurrenceparameter.  Som minimum burde det være muligt at sætte campingvognen et sted. I Haverslev var der faktisk plads til at etablere en holdeplads for campingvogne, og det samme gælder i Stilling ved Skanderborg. I virkeligheden skulle man bare indrette ladestationerne på samme måde, som man indretter tankstationer til biler, der kører på fossilt brændstof, siger Peder Bønnelycke. 

Hvad med den grønne omstilling? 

Ordentlige forhold for campisterne handler ifølge Peder Bønnelycke også om grøn omstilling. 

- Når man kører en bil med fossilt brændstof og har en campingvogn bagpå, bruger bilen meget mere brændstof end uden en campingvogn, så hvis man fra politisk side mener det alvorligt, når man taler grøn omstilling, er det vigtigt at få campisterne over på el. Så må man også sørge for at give elbilisterne nogle vilkår, der er lige så gode som dem, man har i en bil, der kører på fossile brændstoffer. 

- Det mest ideelle ville være et lovkrav om, at campingvogne skulle indtænkes i fremtidige projekter, når man indretter ladestationerne, for det er ikke rimeligt, at vi skal stå ude i regnen, når vi kobler på, og at vi ikke kan finde et lovligt sted at stille campingvognen imens. Problematikkerne for campingvogne er jo de samme for elbilister med en hestetrailer bagpå, og jeg kunne forestille mig, at det ikke er sjovt at spænde af med en nervøs hest i traileren, siger Peder Bønnelycke. 

Der er dog hjælp at hente til elbilisterne, for som du kunne læse i et tidligere nyhedsbrev, har et af DCUs medlemmer, Bjarne Rasmussen, udarbejdet et interaktivt kort, som viser de steder både i Danmark og i flere andre europæiske lande, hvor det er muligt at oplade sin elbil uden at spænde campingvognen fra. Du finder linket herunder.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1JB_pJG26V7ESMozGLNzt6HoAI4S7QWE&ll=55.370060881902724%2C9.372503642886961&z=6

 

Meld dig ind

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 19 campingpladser.
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • 20% rabat på hytter i lavsæson
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her