Brændstofforbrug

Dyrt brændstof sænker farten

Høje priser på brændstof har fået os til at reducere gennemsnitshastigheden, og det sparer 11 millioner liter brændstof årligt.

De høje priser på brændstof, der igen har sneget sig op mod de 16 kroner for en liter, ser ifølge beregninger fra Vejdirektoratet ud til at have reduceret bilisters gennemsnitshastighed med cirka 2 km/t. på motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t. Det sparer 11 millioner liter brændstof årligt.

Har du hen over sommeren kørt en smule langsommere i din autocamper eller i bilen med campingvognen bagpå for at spare på brændstoffet? Hvis svaret er ja, er du en del af en tendens.

Beregninger fra Vejdirektoratet viser, at de danske bilister gennemsnitligt har reduceret farten med 2 km/t. på motorvejsstrækninger, hvor det er tilladt at køre 130 km/t. Lavere hastighed øger rejsetiden en smule, men reducerer til gengæld CO2-udledningen og sparer 11 millioner liter brændstof på årsbasis.
 

Bilister tænker over det

De høje priser på brændstof tilskynder nu øjensynligt bilister til at spare på benzin og diesel.

Én måde, man kan spare brændstof på, er ved at reducere hastigheden ved hastigheder over 100 km/t. Og det ser ud til, at det er noget, som bilisterne rent faktisk tænker over.

– De stigende priser på benzin og diesel har gjort det dyrere for danskerne at køre bil. Nu viser tallene, at bilisterne lader til at reagere på de høje priser ved at sænke hastigheden en smule på motorvejene i perioder uden trængsel. Vi kan i hvert fald konstatere, at hastigheden nu er mærkbart lavere end tidligere år, og det giver nogle besparelser både økonomisk og klimamæssigt, siger afdelingsleder Andreas Egense fra Vejdirektoratet.

 

Benzinbesparelser


Vejdirektoratets hastighedsbarometer viser, at gennemsnitshastigheden faldt fra 121,2 km/t. i marts 2021 til 119,1 km/t. i marts 2022 – altså cirka 2 km/t. lavere end samme måned de foregående år. Den lavere hastighed blev registreret på motorveje med en hastighedsgrænse på 130 km/t. i perioder uden trængsel.

Faldet i hastigheden giver en reduktion i både CO2-udledningen og brændstofforbruget på godt 2,4% , hvilket kan lyde af lidt, men som faktisk er en betydelig afvigelse fra normalen.

– For den enkelte bilist giver det selvfølgelig ikke de vilde besparelser for en tur fra Århus til Vejle, men hvis man ser på en årlig besparelse, kan det give god mening at sænke hastigheden i en tid, hvor benzinprisen er høj.

Vores beregninger viser i hvert fald, at man især ved de høje hastigheder kan spare en del brændstof. På årsbasis taler vi om en samlet besparelse på 11 millioner liter brændstof, og det er alligevel en sjat, siger Andreas Egense.

For klimaet betyder det en gevinst på cirka 27.000 tons CO2, som ikke bliver udledt.
 

Flere forhold påvirker hastigheder

Ud over hastighedsgrænsen og prisen på brændstof har trængsel, vejrlig, omfanget af dagslys og bilisternes økonomiske formåen også betydning for hastigheden på motorvejene.

En del af disse forhold har Vejdirektoratet taget højde for ved at sammenligne de samme strækninger på samme tidspunkt af året og på tidspunkter, hvor der ikke er trængsel.

Vejdirektoratet bemærker samtidig, at der kan gå lidt tid, fra priser stiger, til man ser den fulde effekt ude på vejene. Det kan derfor ikke udelukkes, at hastigheden på vejene vil blive reduceret yderligere, hvis brændstofpriserne forbliver på det samme høje niveau, som man oplever i Danmark her og nu.

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her