Holland, møller, Kinderdijk

Det flade land ved vandet

Vandet er aldrig langt væk i Holland, der grænser op til Nordsøen mod vest, og som også er rigt på floder, søer og kanaler. DCU har besøgt det naturskønne Holland ved vandet. 

Tekst: Torben Brandt

Vandet er et element, hollænderne altid har været nødt til at forholde sig til. For store dele af landet ligger lige omkring eller lidt under havets overflade, og det er ikke uproblematisk, når Holland samtidig ligger ud til Nordsøen mod vest og gennemstrømmes af floder som Rhinen, Waal og Maas. 
Det har historisk set resulteret i store oversvømmelser, som har tvunget hollænderne til at bygge diger og anlægge kanaler på kryds og tværs af landet i et forsøg på at inddæmme og kontrollere vandet i forhold til by- og landbrugsområder. 
Men digerne, havet, søerne, floderne og kanalerne sætter også et helt unikt præg på Holland, der i størrelse er lidt mindre end Danmark, men som med et befolkningstal på cirka 17 mio. har tre gange så mange indbyggere som os. 
 

Smukke møller

Ikke kun diger, men også vindmøller, har historisk set bidraget til at holde vandet i skak ved at pumpe vand væk og dermed afvande de lavtliggende områder. Cirka 100 km sydvest for Amsterdam ligger Kinderdijk, der er placeret under havets overflade, og som består af 17 smukke vindmøller bygget i perioden fra 1738-1740. Forinden var der allerede bygget to møller, så i alt står her 19 møller.

Ingen andre steder i verden findes så mange gamle møller på så lille et område, hvilket har betydet, at Kinderdijk siden 1997 har været optaget på UNESCO’s liste over verdenskulturarv. Med båd kan du sejle langs de gamle møller, men der findes også en 40-50 kilometer lang cykelrute, hvor vindmøllerne kan opleves i eget tempo på den tohjulede. 

I dag har nye og moderne pumpestationer overtaget møllernes funktion, men de gamle vindmøller holdes fortsat i god stand og er funktionsdygtige, så de kan tages i brug, hvis behovet opstår.
 

Image
Holland, cykler, møller, Kinderdijk


Labyrint af floder

Kinderdijk er en del af nationalparken Biesbosch. Det er en grøn labyrint af floder og åer, der går på kryds og tværs af hinanden, og som er hjemsted for et rigt fugle- og dyreliv. Biesbosch har flere hundrede år på bagen, men fik først status af nationalpark i 1994. Den er på cirka 9.000 hektar, har gode vandre- og cykelstier og tiltrækker hvert år masser af naturelskere. 
Det er muligt selv at leje en båd, hvilket man ikke skal være nervøs for, for de er lette at sejle. Det er også muligt at hyre en båd med guide, der både styrer båden og samtidig fortæller om områdets historie og dyreliv. Bådene er batteridrevne og stort set lydløse, hvilket gør det til en skøn oplevelse, når man glider stille rundt blandt planter, dyr og fugle. 

Har man heldet med sig, er det muligt at se bævere i Biesbosch langs bredden eller i vandet. De levede tidligere i ganske stort tal i området, men blev for godt 100 år siden udryddet, fordi deres pels i stor stil blev anvendt til hatteproduktion, hvilket var mere, end den daværende bæverbestand kunne holde til. Siden blev ti bævere importeret fra Tyskland og sat ud i nationalparken, og det tiltag har været så stor en succes, at der i dag skønnes at leve cirka 350 bævere i Biesbosch. De er dog meget sky og derfor vanskelige at spotte. Størst er chancerne om aftenen, og når der arrangeres guidede bæverture i Biesbosch, er det derfor som regel i tidsrummet fra 20-22. 

Image
Holland, nationalpark Biesbosch, floder

 

Hollands ældste by

Vandet spiller også en central rolle i Dordrecht, der ligger op til Biesbosch Nationalpark. Dordrecht står næppe på mange danskeres liste over byer, de skal besøge i nær fremtid, men i så fald skal den liste muligvis revideres. For Dordrecht er en rigtig hyggelig by med mange kanaler, en historisk havn og gamle huse, som går fint i tråd med, at Dordrecht er Hollands ældste by. 

Den høje alder mærkes på den gode måde, når man spadserer rundt mellem gamle, velholdte huse i den centrale del af byen, hvor man ovenikøbet kan gå ret uforstyrret, fordi trafikken begrænses af betonpiller, der kun kan køres op og ned af beboere og forretningsdrivende med ærinde i bykernen. 
Byen har flere dejlige restauranter og gode shoppingmuligheder, og så er Dordrecht også kendetegnet ved et stort antal kunstbutikker, gallerier og antikvitetsforretninger. Den første søndag i måneden er de fælles om en ”Art-walk”, hvor cirka 65 butikker holder åbent i tidsrummet fra 12-17. 

Du kan læse mere om Dordrecht, der også findes i både en tysk og engelsk version. 

Image
Holland, Dordrecht, havn

 

Europas største havn

Fra Dordrecht er der cirka 25 kilometer til Rotterdam, hvor vandet også er en væsentlig del af byens DNA, for Rotterdam er hjemsted for Europas største – og verdens tredjestørste – havn.  Med årene er havnens betydning reduceret, men den er fortsat en væsentlig del af byens identitet, og en havnerundfart, hvor man får et indblik i havnens størrelse og aktiviteter, kan bestemt anbefales. 

Byen er også kendt for sin skæve, smukke og særprægede arkitektur, som ikke mindst ses omkring havnefronten, hvor adskillige moderne højhuse tegnet af nogle af verdens førende arkitekter er skudt – og fortsat skyder – i vejret. Også den 808 meter lange kabelbro, Erasmusbrug, og den meget karakteristiske indgang til byens centralstation er gode eksempler på byens storslåede arkitektur. 

Havet og vandet har gennem tiden bragt verden til Rotterdam, hvilket har givet en stor mangfoldighed – f.eks. cirka 150 forskellige nationaliteter og en muslimsk borgmester med marokkansk baggrund. Inspirationen fra næsten alle verdenshjørner mærkes også på det gastronomiske udbud, hvor der er en meget stor variation blandt byens restauranter. 

Image
Holland, Rotterdam, Erasmusbrug, bro, største europæiske havn

 

Bilerne ud af Giethoorn

I den nordøstlige del af landet, cirka halvanden times kørsel fra hovedstaden Amsterdam, ligger endnu en nationalpark; Weerribben-Wieden, hvor vand er omdrejningspunktet. Bedst kendt her er vandlandsbyen Giethoorn, der er grundlagt omkring år 1225 og kaldes Hollands Venedig. Biler er forment adgang, så her cykler, går eller sejler man fra hus til hus. Det er en meget idyllisk oplevelse, når man i kano, robåd eller elektrisk båd sejler under landsbyens små broer og kommer helt tæt på de velholdte, stråtækte huse (læs mere om bådleje).

Selvom biler ikke kan køre i Giethoorn, kan man sagtens tage bilen til området, for der er parkeringspladser så tæt på, at man kan gå, cykle eller sejle det sidste stykke.

Image
Holland, Giethoorn, Hollands Venedig, nationalpark Weerribben-Wieden

 

Hvor skal du bo?

Enhver, der har været rundt i Europa, ved, at hollænderne er et meget campingbegejstret folk. Det afspejler sig også i udbuddet af campingpladser i deres eget land. Alle Hollands 12 provinser har et rigt udbud af campingpladser, og søger du på hjemmesider som DCU.dk, eurocampings.dk eller camping.info, er der masser at vælge imellem. 

Afstandene i Holland er ikke større, end at det i nogle tilfælde kan betale sig at finde en campingplads, der er centralt placeret i forhold til de seværdigheder, man vil gæste, og bruge den som udgangspunkt for sine besøg. 

Har man plads på sin vogn, er det en god idé at medbringe cykler til Holland, der med sit flade landskab og mange cykelstier nærmest er skræddersyet til den tohjulede. 

Image
Holland, Recreatiecentrum De Kluft, campingplads, nationalpark Weerribben-Wieden, Giethoorn

 

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her