Af sted til Alaska

Alaska byder på et enestående natur- og dyreliv. Fotograf Brian Lindberg Jensen, hvis billeder jævnligt kan nydes i dette magasin, har besøgt USA’s største og nordligste delstat med en autocamper som base

 

Tekst: Torben Brandt

Grizzlybjørne, ørne, elge, vulkaner, floder, gletsjere, søer, bjerge, fiskeri, hvalsafari og uendelige strækninger af uspoleret natur. For natur- og dyreelskere er Alaska et slaraffenland, som ovenikøbet er relativt let både at komme til og at rejse rundt i enten med bil eller autocamper.

 

Anchorage

Alaskas største by er Anchorage med cirka 300.000 indbyggere. Det svarer til godt 40 % af statens samlede indbyggertal på cirka 723.000 mennesker.

Det er som regel også i Anchorage, man lander, når man ankommer til staten – oftest efter et par mellemlandinger. Nogle fly lander dog i den noget mindre by Fairbanks, der ligger små 600 km nord for Anchorage.

I sommeren 2013 blev det noget lettere for danskere at komme til og fra Alaska, da islandske Icelandair åbnede en sommerrute direkte fra Reykjavik til Anchorage med to ugentlige afgange – henholdsvis onsdag og søndag.

Det betyder, at man fra København kan nøjes med en enkelt mellemlanding, i Keflavik på Island, på turen til Anchorage. Det er muligt at rejse fra København til Anchorage via Island på 12 timer og 20 minutter, hvoraf to timer er ventetid på vulkanøen.

Hvis man også rejser hjem med Icelandair, er der afgange fra Anchorage mandag og torsdag. Her mellemlandes der igen i Island, inden turen går videre til København.

Man kan sagtens komme til og fra Alaska med andre flyselskaber, men det vil typisk kræve lidt flere mellemlandinger og noget længere rejsetid.

Det er en rigtig god ide at booke fly i god tid, hvis du vil have fingre i gode billetter, ligesom du skal være opmærksom på, at der er stor efterspørgsel på autocampere i højsæsonen, så også her skal du være ude i god tid for at få det hele til at passe sammen.

 

Grundig instruktion

Brian Lindberg Jensen, freelancefotograf og skientusiast, hvis billeder ind i mellem kan nydes i dette blads spalter, fik sin drøm om at gæste Alaska opfyldt, da han i marts 2014 rejste dertil med en skikammerat.

De havde hjemmefra booket en autocamper, og var på forhånd lidt nervøse for at køre den, fordi autocampere i USA typisk har en højere totalvægt end de 3.500 kg, som er normalen for europæiske autocampere.

I USA er det imidlertid tilladt for turister med et almindelig kørekort at køre en lejet autocamper, som er tungere end 3.500 kg, og det var da også en autocamper med en totalvægt over de 3.500 kg., som ventede Brian Lindberg Jensen og hans kammerat, da de nåede frem til udlejningsstedet i Anchorage.

Der var dog ingen grund til bekymring. Inden de fik lov at køre, fik de dels fremvist en videofilm om vognen, dels en grundig instruktion af dens funktioner.

– Det var rart med en ordentlig gennemgang, inden vi skulle af sted, men vi havde ikke grund til at være nervøse, for autocamperen var let at køre. Der er ikke ret meget trafik på de kanter, og selvom vi var der mod slutningen af vinteren, var vejene gode og fint ryddet, fortæller Brian Lindberg Jensen.

Et internationalt kørekort er ikke noget krav for at køre i USA, men det kan alligevel gøre det hele lidt lettere, hvis man skulle blive stoppet undervejs. Et internationalt kørekort fås på kommunernes borgerservice i Danmark og koster kun 25 kr.

 

Tamponer og skydevåben

Fra Anchorage satte de to skientusiaster kurs mod Valdez, der ligger cirka 500 km nordøst for Anchorage. Om sommeren tiltrækker området mange turister, som vil se hvaler, oddere og spækhuggere boltre sig i havet, men de to danskere var der dog for at deltage i et 14 dages ski-, snowboard- og snescooterarrangement i et fremragende skiterræn cirka 100 km nord for Valdez.

På vej fra Anchorage til Valdez er der forholdsvis langt mellem butikkerne, og skulle der provianteres, skete det i små købmandsforretninger langs ruten, de såkaldte Food Marts, hvor udbuddet af varer er noget anderledes end i et hjemligt dansk supermarked.

– Det er lidt specielt med bleer, tamponer og mad i den ene del af butikken, og så et stort udvalg af skydevåben, redningsveste og diverse fælder i en anden del af forretningen, fortæller Brian Lindberg Jensen.

 

Autocamper som base

Image

På hele turen brugte de autocamperen som base, og den løsning vil freelancefotografen til enhver tid anbefale andre.

– Friheden ved at have en autocamper er fed, når man f.eks. kan trække 220 volt midt ude i ingenting. Når vi havde været af sted i skiterrænet fra tidligt morgen til sen aften, var det dejligt at komme hjem og have en base i autocamperen. Vi boede tæt på campingpladsens hovedbygning, hvilket betød, at vi også havde internet i vognen, fordi vi kunne fange signalet oppe fra bygningen, siger Brian Lindberg Jensen.

I løbet af dagen var det minus 5-10 grader, mens temperaturen om natten sneg sig ned i nærheden af minus 20 grader. Det betød, at der skulle bruges en del gas, men heller ikke det var problematisk for de to skiturister.

– Vi havde en gastank bygget ind i autocamperen, og når der skulle tankes op, kørte vi ned til en tankstation i nærheden, hvor personalet hjalp os. Vi blev dirigeret hen til en speciel gastank, hvorefter personalet satte et håndtag på og åbnede for gassen. Det var let, fordi man fik hjælp til det hele, siger Brian Lindberg Jensen.

 

Alaska om sommeren

Det er imidlertid de færreste danskere, der begiver sig helt til Alaska for at stå på ski. Langt de fleste turister gæster Alaska i sommermånederne juni, juli og august, hvor temperaturen som regel ligger på behagelige 20-25 grader, og hvor både flora og fauna viser sig fra sin bedste side.

På den tid af året er der midnatssol i Alaska, som i sig selv er en meget speciel oplevelse, når solen står i horisonten som en rød kugle, der dårligt når at gå ned, før den bevæger sig op igen og tager hul på en ny dag.

 

Nationalparkerne

Alaska har et væld af nationalparker, hvoraf nogle er mere populære end andre. En af de smukkeste og mest velbesøgte er Denali i den centrale del af staten, små tre timers kørsel nord for Anchorage. I Denali er der mulighed for at se fx bjørne, elge og ulve.

Centralt i nationalparken ligger bjergkæden Alaska Range, som blandt andet tæller Mount McKinley, der med sine 6.194 meter er Nordamerikas højeste bjerg.

I et forsøg på at beskytte dyrene og naturen, har man gjort det forbudt at køre med egen bil eller autocamper i nationalparken. Man kan kun køre nogle få kilometer ind, hvorpå man skal  parkere og køre videre i parkens egne busser.

 

Seward

Et andet og meget populært turistmål er den lille hyggelige havneby, Seward, der ligger på Kenai-halvøen et par timers kørsel syd for Anchorage. Turen fra Anchorage til Seward foregår ad Seward Highway, som er kendt for at være en usædvanlig smuk vej med udsigt til bjerge, søer, fjorde og gletsjere.

Mange turister benytter Seward som indgang til nationalparken Kenai Fjord National Park, der består af en række fjorde og gletsjere med et helt unikt natur- og dyreliv. Der er masser af bådture, både heldags- og halvdagsture, fra Seward, der tager turisterne ud i området, ligesom området er ideelt for ture i enten kano eller kajak.

 

Camping i Alaska

Da plads ikke just er en mangelvare i Alaska, findes der mange gode campingpladser i Alaska. Det store udvalg bunder også i, at de lokale i høj grad selv er glade for at campere. Staten Alaskas officielle turist- og rejsehjemmeside, www.travelalaska.com er en rigtig god indgang til at søge efter campingpladser, seværdigheder, pakketure og meget andet, ligesom hjemmesiden www.anchorage.net er et godt sted at hente information.

 

Billedtekst: Naturens skønhed er det helt store trækplaster i Alaska.

(Foto: Rasmus Schønning)

Image
DCU medlemskab collage

Danmarks største camping-fællesskab

Bliv medlem af Dansk Camping Union og få:

  • 30% rabat på DCUs 20 campingpladser
  • 15% rabat hos 90 DCU fordelspladser
  • Rabat på attraktioner i hele Danmark
  • Teknisk rådgivning
  • Rabat på service hos DCU Servicecentre
  • Magasinet Camping-fritid otte gange årligt

Bliv medlem her