NYHED
Adria slanker sine campingvogne
Udviklingen af kunstige materialer giver nye muligheder for at spare vægt på campingvogne, og Danmarks bedst sælgende campingvognsmærke, Adria, er klar med flere spændende tiltag.
Pressemeddelelse redigeret af Torben Brandt
Foto Presse
Hjemme i vores egne boliger er trædækket på terrassen i mange tilfælde skiftet ud med kunstige træplanker, køkkengulvet er linoleum, som ligner træ på en prik, og beklædningsbrædderne på haveskuret er både stærke og vedligeholdelsesfri kompositpaneler.
Nu har de nye typer materialer også fundet vej til campingindustrien.
- Siden 2020 har vi benyttet polyurethan, som er et stærkt hærdeplast-materiale. Det bruger vi i en del af væg- og gulvkonstruktion i vores top-serier Alpina og Astella, forklarer Per Højgaard fra Adria Danmark.
Det er dog ikke til at se med det blotte øje, da det bruges inde i konstruktionen.
- Både styrken og materialet gør polyurethan ideelt til campingvogne, fordi det både er stærkt og vandafvisende. Vi bruger det derfor på områder, hvor campingvognen traditionelt er mere udsat over for udefrakommende vand, fortæller han.
Camping-slankekur er i fuld gang
Udviklingsafdelingen på Adria-fabrikken har løbende arbejdet indgående med nye materialer, hvor formålet både er at give styrke og reducere vægt. Og allerede med den nye generation Adora i 2021 kom de første vægtreducerende tiltag. Et af dem er AL-KO Vario X chassisrammen, hvor udseendet kan minde om zigzag-konstruktionen fra en lygtepæl. Ved at udstanse felter i chassisrammen kan man opnå en vægtbesparelse på op mod 50 kilo.
På de samme indretninger har man også benyttet et nye komposit-materiale ved navn SYMALITE på vægpaneler og lofter. Også her har man en reduktion på 20 % i forhold til, hvis man bruger traditionelle finerplader.
Altea og Aviva er de nye letvægtere
Den nye generation Altea, som kom i 2023, er fulgt efter med samme letvægtsmaterialer sammen med andre vægtreducerende tiltag. Og selv om Altea fik tungere vognsider i glasfiber, der nedsætter risikoen for skader fra hagl og stenslag markant, er det lykkedes at reducere vægten med op til 50 kilo på de største modeller.
Genanvendte plastflasker
Til den kommende sæson støder endnu et nyt materiale til på en af modelserierne – nemlig NOWOCORE. Det er et bæredygtigt og genanvendeligt materiale, som blandt andet består af genanvendte plastflasker. Også her opnår man op mod 37 % vægtreduktion i forhold til traditionelle materialer. Materialet benyttes på en af Adrias første nyheder, som præsenteres på campingmessen i Düsseldorf den sidste uge i august, hvor redaktionen på Camping-fritid vil være til stede.
Elbilerne skal også kunne være med
Udviklingen fra diesel- og benzinbiler i retning mod hybrid- og elbiler bekymrer mange campister, men flere bilmærker er allerede godt inde i kampen om at kunne trække campingvogn med el- og hybridbiler, og formentlig er der en naturlig udvikling inden for elbatterier og elbiler, som gør, at de vil kunne køre endnu længere i fremtiden.
Adria vil dog ikke læne sig tilbage og alene lade det være op til bil- og batteriindustrien at sørge for, at el- og hybridbilerne i fremtiden får mere rækkevidde med en campingvogn på krogen.
– Vi kan ikke lade det være op til udviklingen alene at sikre, at det også er teknisk muligt at køre med campingvogne i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter udviklingsarbejdet og slankekuren. For uanset hvor udviklingen tager os hen, så vil en slankekur alligevel give en gevinst, og det kunne eventuelt være i form af længere rækkevidde på en opladning, siger Per Højgaard.