Campingliv
5 spændende nyheder og trends fra verdens største campingmesse
På Caravan Salon Düsseldorf 2022 præsenterede producenterne deres nyheder og gav et indblik i fremtiden
Tekst Lars Milbæk
Verdens største outdoor- og campingmesse er igen oppe i fulde omdrejninger efter to år med aflysninger og et 2021, hvor messen kun var en skygge af sig selv med et meget begrænset antal udstillere og besøgende.
Caravan Salon Düsseldorf 2022 slog dørene op den 27. august og udstillingen, der var den 61. i rækken, varede i hele 10 dage.
Messen samlede mere end 235.000 campinginteresserede fra 72 lande, som så nyheder fra 736 udstillere fra 34 lande i de imponerende 16 haller, der har et udstillingsareal på en kvart million kvadratmeter.
DCUs redaktion var naturligvis med på messen, og her er vores bud på, hvilke fem nyheder og tendenser, der er værd at holde øje med.
Den oppustelige alkove
Mange sværger til autocampere med alkove, mens andre foretrækker de delintegrerede campers. Sidstnævnte primært på grund af den lavere luftmodstand, der i den sidste ende betyder bedre brændstoføkonomi.
Bürstner præsenterer i år Lyseo Gallery T 689 G, der er et innovativt og kreativt bud på, hvordan de to vogntyper kombineres. Det har de gjort med introduktionen af den oppustelige alkove.
Når du er undervejs, er autocampererens tag sænket, så vognen har samme flade og aerodynamiske profil, som kendes fra de delintegrerede typer. Når du er fremme, hæver du den forreste del af taget ved hjælp af trykluft, og et specielt udviklet luftkammersystem holder alkoven oppe.
Umiddelbart skulle man tro, at den oppustede alkove ville blive en meget mørk affære, men det er lykkedes Bürstner at producere de luftfyldte vægge, så du har fuld glæde af dagslyset.
Tagtelte
Udvalget af tagtelte er steget voldsomt, og her i Düsseldorf præsenteres hele viften af muligheder. Her kan du nemt finde tagteltet, der skal passe til en Fiat 500, til den store firehjulstrækker eller til toppen af traileren.
Tagteltets areal er heller ikke længere begrænset af bilens størrelse. Her er en lang række modeller, hvor du kan slå et ekstra gulv ud på siden og påmontere et fortelt, der går ned til jorden. Så har du camping i to plan.
Lufttagtelte er relativt nye på markedet. De er opbygget på samme måde som almindelige lufttelte, hvor stængerne er erstattet med luftfyldte rør. Princippet sikrer nem og hurtig opsætning og sammenpakning af teltet på taget af bilen.
Beachy Air
Hobby Beachy Air er en af de helt store nyheder på messen, også selvom modellen indtil videre kun er et designstudie og et par prototyper. Det er på nuværende tidspunkt uvist, om den bliver sat i produktion.
Men den er alligevel særdeles interessant, da den taler ind i en trend, hvor vognene skal være lette, små og smarte.
Designstudiet kan nemmest beskrives som en blanding af en teltvogn og en lille campingvogn, og som et koncept, der lægger op til en fleksibel og ukompliceret campingferie
En af de smarte detaljer er, at vognens køkkenmodul nemt kan afmonteres – og vupti, du har et udekøkken med vask, vandbeholder og gasblus.
Hobby præsenterer Beachy Air i Düsseldorf sammen med den spritnye, elektriske MPV fra Volkswagen, ID. Buzz. Bemærk den matchende farve på bil og campingvogn.
Med en egenvægt på kun 500 kg, en tilladt totalvægt på 750 kg og en længde på 3,5 meter, kan du koble vognen på bilen og køre afsted med et almindeligt B-kørekort. Samtidig er det en vogn, der ikke tapper elbilens batteri hurtigere end du kan sige ”rækkeviddeangst”.
Beachy Air er i lighed med de øvrige vogne i Beachy-serien designet af danske Anne Halskov. Hun har et erklæret mål om at revolutionere campingbranchen – og man må sige, at hele Beachy-projektet er et stort skridt på vejen.
KNAUS Tourer CUV – en ultrakompakt autocamper
Trenden fra Hobbys Beachy Air, hvor småt er godt, kan også ses i designet og konceptudviklingen inden for autocampere.
Der er en stigende efterspørgsel efter mindre modeller, der lægger sig mellem de populære urban vans (som for eksempel VW California og Mercedes Marco Polo) og de noget større, konventionelle autocampers.
Kunderne efterspørger vogne, der både kan bruges til ferie og hverdag, og som løfter opgaven som autocamper lige godt, uanset om det er til den forlængede weekend i Paris eller sommerferien i Italien.
KNAUS’ bud på sådan en hybrid er Tourer CUV, der fik stor opmærksomhed, da den blev præsenteret på messens første dag.
Deres ultrakompakte autocamper er som California bygget op på VW Bulli (der er det populære navn for Transporter 6.1). Men her hører de fleste ligheder også op.
Den har et fuldt udstyret køkken, badeværelse med toilet og op til fire sovepladser. Hævetaget giver en ståhøjde på 1,90 meter i stort set hele vognens længde.
Solceller og lithiumbatterier
Klimabevidsthed og energipriser, som stiger med raketfart, er medvirkende til den store interesse for solceller her på campingmessen.
Og udvalget er tilsvarende stort, uanset hvilken type paneler der er tale om.
Panelerne i ramme til montering er fortsat populære, men udviklingen går tilsyneladende hurtigere inden for de limede paneler, der produceres i et så fleksibelt materiale, at de kan bøjes.
En række af disse limede paneler er ovenikøbet så hårdføre, at man kan gå på dem. Det er praktisk til montage på autocampertaget, hvor der skal være adgang til bagagebæreren oppe fra.
Ulempen ved solceller er, at de genererer mest strøm på solskinsdage mellem 11 og 15. Hvem i alverden sidder indenfor på det tidspunkt og nyder gratis el?
Derfor er solceller og opladelige lithium batterier perfekte sammen. Men disse batterier er desværre bare hundedyre. Dometics Büttner-serie starter ved 12.000 kr. for et 85 Ah litiumbatteri.
Men udviklingen går hurtigt, og det bliver spændende at se, hvad Caravan Salon 2023 byder på inden for dette område.