Kronen på værket er så absolut køreegenskaberne. Luksusbilen Arteon bevæger sig stort set ikke omkring bagakslen, selv når campingvognen hopper og danser bagved over bump og huller. Kronen på værket er så absolut køreegenskaberne. Luksusbilen Arteon bevæger sig stort set ikke omkring bagakslen, selv når campingvognen hopper og danser bagved over bump og huller. Foto: Lasse Løndahl Henriksen
VW Arteon

DCU tester VW Arteon 2019: Luksusbil med praktiske sider



Arteon er afløseren til Volkswagens CC, og mens designet kom i første række med CC, så er den store Arteon stærk på både design og rummelighed. Vi tester en dieseludgave med 190 hk og automatisk gearkasse fra 2019. 

Tekst: Morten B. Bek

Køb en lænestol til stuen til 30.000 kr., og der er en stor risiko for, at designet har vundet over komfort og funktionalitet. Man kan med andre ord sidde bedre i en lænestol til 1.500 kr. fra IKEA. Men høj pris, design, komfort og praktiske egenskaber kan sagtens mødes i lykkelig forening, viser vores test af luksusbilen Arteon fra Volkswagen. 

Rummelighed er en af de helt store forcer. Bagagerummet er på hele 563 liter
Rummelighed er en af de helt store forcer. Bagagerummet er på hele 563 liter
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
På mange måder er Arteon en ener i sin klasse, for dens design ser ikke bare indbydende og dyrt ud, men dens pladsforhold er mildest talt overdådige. I sammenligning med Alfa Romeo Giulia, Audi A5 Sportback og Peugeot 508, som vi for nylig har haft til test, så står Arteon mindst lige så skarpt i designet. Den er bare også langt mere rummelig, og især pladsen til benene ved bagsædet får os til at spærre øjnene op. Børn vil synes, bagsædepladsen er uendelig, og selv høje voksne vil synes, at Arteon er en balsal på hjul.

Det store bagagerum er nemt at komme til og nemt at udnytte, for som både A5 Sportback og 508 er Arteon en hatchback, altså en bil udstyret med en stor bagklap, som åbner helt op til kanten af taget.

Arteon er afløseren for den betragteligt mindre og absolut ikke rummelige CC, og den har nu været på markedet i godt og vel to år. Vi har været lidt afventende i forhold til at tage den forholdsvis højt prissatte luksusbil ind til campingtrækkertest, men Arteon er blevet ganske populær i Danmark på forskellige leasingformer, især har firmabilisterne taget den til sig, og da den kommer med stærke motorer, både benzin og diesel, er den relevant, når det kommer til at trække en campingvogn eller noget andet, som vejer godt på trækkrogen. 

Automatisk nødopkald er standard, så kører man galt, ringer bilen selv op til alarmcentralen. Via knappen i loftet kan man også selv ringe op.
Automatisk nødopkald er standard, så kører man galt, ringer bilen selv op til alarmcentralen. Via knappen i loftet kan man også selv ringe op.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Der er mange muligheder for at sammensætte en Arteon, der passer til behovene, hvis man vel at bemærke har midlerne. Hvis man kommer ud til VW-forhandleren som privat, står Arteon med et prisskilt, hvor det lavest mulige tal er 527.595 kr. Har man imidlertid kig på fx Audi A4 eller en veludstyret og kraftigt motoriseret udgave af biler fra andre konkurrenter, skal man lægge mærke til, at Volkswagen har givet Arteon omfattende standardudstyr med på vejen:

Automatisk gearkasse, LED-forlygter, 18” alufælge, adaptiv fartpilot, varme i både forsæder og de yderste pladser på bagsædet og mange moderne sikkerhedssystemer er inkluderet i alle udgaver.

Vi har udvalgt en både stærk og økonomisk Arteon til denne test. Det er muligt at få den luksuriøse VW med benzinmotorer med 190 eller 272 hk, og dieselmodellerne kommer med 150, 190 eller 240 hk. Testbilen har dieselmotoren med 190 hk og forhjulstræk - en Arteon som denne må man trække op til 2.100 kilo med, og vælger man dieselmotoren med 150 hk, må den trække 2 tons. 



 

Et lokomotiv på motorvejen



I mange tilfælde, må vi bare erkende, hænger pris og kvalitet sammen. I denne sammenhæng handler det om, at Arteon stort set på alle måder lever op til den forholdsvis høje pris. Den store tyske model ikke bare ligner en luksusbil, den ER helt bestemt en luksusbil.

Soltaget havde sin storhedstid i 1980'erne, men med panoramaudgaver som dette er det kommet stærkt tilbage
Soltaget havde sin storhedstid i 1980'erne, men med panoramaudgaver som dette er det kommet stærkt tilbage
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Lad os starte med køreegenskaberne og køreoplevelsen. Volkswagen har en evne til at udvikle “motorvejslokomotiver”, som mange bilproducenter kan være dybt misundelige over. Det er som om, Arteon er skabt til at aflaste føreren på Autobahn og resten af Europas omfattende og varierede motorvejsnet. Her er en bil, der er så stabil og rolig, støjsvag og komfortabel, at man kan køre lange stræk på en enkelt dag. Man kunne forvente, at de store hjul, som på testbilen er fra ekstraudstyrslisten og 20” store, ville være med til at gøre undervognen ukomfortabel, men kun ved meget lav fart over bump og ujævnheder kommer det negative ved de store hjul til udtryk.

Arteon er en bil med forholdsvis lang akselafstand og et langt karrosseri, så den kan ikke levere samme præcision i styretøj og undervogn som en BMW 3-serie, men vi tvivler på, at mange vil brokke sig over det behagelige styretøj og en generel lethed i den måde, bilen kører på.


Digital instrumentering, hvor alle informationer vises på en stor skærm, er standard i de fleste Arteon-versioner.
Digital instrumentering, hvor alle informationer vises på en stor skærm, er standard i de fleste Arteon-versioner.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Dieselmotoren på 2 liter er tæt på at være en gennemsnitlig motor i klassen, når det kommer til ydelse: Med 190 hk og 400 Nm er vi på et niveau, som mange i klassen, især firmabilister, vælger. Dieselmotoren i Arteon sender lidt mere støj ind i kabinen, end den samme motor gør i fx Audi A5 Sportback, men det er svært at sætte fingeren på ret meget andet. Kræfterne i denne dieselmotor er, som man med rette kan forvente af en dieselmotor med tæt på 200 hk; den er særdeles ubesværet, kører på rene muskler også fra lave omdrejninger og kan være en udfordring for de trækkende forhjul, hvis man ikke får justeret speederen ved igangsætning. Når først Arteon er oppe i fart eller køres med friskhed gennem sving, er der ikke antydningen af, at dækkene eller undervognen må kæmpe med det høje drejningsmoment. 
    

Den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse, hos VW kaldet DSG, har syv trin og er gearet til at få god økonomi ud af motoren, men i modsætning til en mindre og mere momentsvag motor, som kunne begynde at sejtrække, har Arteon-motoren god respons også ved lave omdrejninger. 

 


Er der noget på krogen?



Vi spænder en campingvogn på krogen af Arteon og kører ud på de sjællandske veje. Denne gang starter vi på motorvejen, og det er fristende lige at dreje hovedet for at se, om der nu virkelig er en vogn på krogen. Dieselmotoren takker ja til denne nye opgave med stor entusiasme, og den store Volkswagen er en bil, der meget nemt kan friste til en fart højere, end loven tillader. Vi undlader at komme på kant med loven, men vi kan slå fast, at tilkørslen til motorvejen foregår virkelig smidigt, og tiden, det tager at nå op på 100 km/t, stort set ikke er værd at nævne. 

Valget er taget på forhånd, når det kommer til gearkasser; bilen har nemlig altid aut. Dobbelkoblingsgearkasse.
Valget er taget på forhånd, når det kommer til gearkasser; bilen har nemlig altid aut. Dobbelkoblingsgearkasse.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Med den hurtige dobbeltkoblingskasse er der ingen grund til at spekulere i nedgearinger og være bange for lave omdrejninger - det går næsten lige så smertefrit som uden campingvognen. Foretrækker man at have motoren i fuldt beredskab meget af tiden, stiller man bare gearvælgeren i S. Sport holder omdrejningerne højere og i længere tid, men hverken for højt eller for længe. Der kan skiftes manuelt mellem de syv geartrin, enten ved hjælp af gearstangen eller, i testbilens tilfælde, via små paler på rattet. Godt for kørsel op af stejle bakker, hvor man hurtigt kan geare ned. På den anden side af bakkerne nyder man også godt af palerne; her kan man også effektivt og prompte skifte mellem gearene og gøre brug af den kraftige motorbremse.   



Kronen på værket er så absolut køreegenskaberne. Luksusbilen Arteon bevæger sig stort set ikke omkring bagakslen, selv når campingvognen hopper og danser bagved over bump og huller. Den tyske soliditet og overlegenhed kommer igen til udtryk. Det burde være en selvfølge i denne prisklasse, men er det bare ikke altid; Arteon er ingen billig bil, men den føles også både luksuriøs og komplet.




Med tanke på, at det kun er nogle dele af den danske befolkning forundt at have en firmabil, så er den store Arteon en dyr bil for private kunder. Men både Volkswagen selv og søstermærket Skoda har rigtig gode alternativer i modelprogrammet, som starter tættere på 300.000 kr. end en halv million. Både Volkswagen Passat og Skoda Superb deler teknikken og de fremragende pladsforhold med Arteon, og i efteråret kommer begge bilmodeller i nyligt opgraderede udgaver, hvor design og meget andet er ændret. I modsætning til Arteon fås Passat som plugin-hybrid med både benzin- og elmotor (Passat GTE), og Skoda Superb lanceres nu også med denne drivlinje. Passat fås enten som sedan eller stationcar - Superb som hatchback eller stationcar.

Se flere billeder af VW Arteon herunder.

VW ARTEON 2,0 TDI 190 DSG R-LINE



MOTOR: 2,0-liters dieselmotor med turbo
YDELSE: 190 hk ved 3.500 o/min, 400 Nm ved 1.900 o/min
GEARKASSE: 7-trins automatisk dobbeltkobling


0-100 KM/T: 8 sekunder
TOPFART : 238 km/t


FORBRUG: 17,9 km/l
CO2-UDLEDNING: 147 gram/km


MÅL (L/B/H): 486/187/145 cm
BAGAGERUM: 563-1.567 liter
KØREKLAR VÆGT: 1.651 kilo

TOTALVÆGT: 2.180 kilo
MAKS. VÆGT 
PÅ TRÆK: 2.100 kilo

VOGNTOGSVÆGT: 4.280 kilo



 

PRISER

Kontant: 583.995 kr. ekskl. ekstraudstyr. Arteon fås fra 527.565 kr.



Beskatningsgrundlag for firmabilister: 481.157 kr. ekskl. ekstraudstyr. Arteon fås som firmabil fra 423.847 kr. 



Privatleasing: Arteon fås med tre motorer på privatleasing: Diesel med 150 eller 190 hk, benzin med 272 hk. Førstegangsydelsen på en 36 måneders kontrakt med 15.000 km om året er 30.000 kr., den månedlige ydelse fra 5.499 til 6.799 kr. Kontrakter med 20.000 eller 25.000 km om året kan også vælges. Den testede model fås til en månedlig ydelse fra 5.949 kr.

 

Anhængertrækket

Ab fabrik (skjult, svingbart): 19.095 kr.

Eftermonteret (kan afmont.): 16.399 kr.