Tyske trafikregler I Tyskland er det lovpligtigt at blive i sin vognbane helt frem til det sted, hvor de to vejbaner smelter sammen til én. Foto: Rasmus Schønning
Trafikregler

Campingferie i Tyskland: Disse trafikregler skal du kende

Rejser du udenlands, vil du meget ofte komme igennem Tyskland. Derfor skal du kende de mest gængse færdselsregler i vores store naboland.
Annonce

Tekst: Torben Brandt

Med mindre udenlandsturen går til et af de øvrige skandinaviske lande, er det vanskeligt at komme udenom Tyskland, når du kører på camping i udlandet.

Tyskerne har ry for at være gode trafikanter med en forkærlighed for fart, og de fleste, der har kørt på en tysk Autobahn, har formentlig prøvet at blive overhalet i så høj fart, at det rykker i ens eget køretøj.

Der er fortsat fri hastighed på mange af de tyske motorveje, men de fleste steder anbefales det, at man ikke kører stærkere end 130 km/t. Kører du mere end 130 km/t. og bliver involveret i et uheld, skal du kunne bevise, at farten ikke var skyld i uheldet.

På lande- og motortrafikveje er hastighedsgrænsen for biler og autocampere op til 3.500 kg 100 km/t., med mindre andet er angivet. I bymæssig bebyggelse er fartgrænsen 50 km/t.

 

Fartbegrænsninger eller ej

Vejer din autocamper mere end 3.500 kg, men ikke over 7,5 ton, må du køre 100 km/t. på motorvejen, 80 km/t. på øvrige veje og 50 km/t. i byen, hvis ikke andet er angivet.

Er du campist med bil og campingvogn, er hastighedsgrænsen 80 km/t. på motorveje samt på lande- og motortrafikveje. Du må dog køre 100 km/t. på motor- og motortrafikveje, hvis din campingvogn har en tysk Tempo 100-godkendelse.

I tæt tåge gælder særlige færdselsregler i Tyskland. Så må man kun køre 50 km/t. på alle veje.

 

De tyske fletteregler

Tyske trafikregler
Tyskland er kendt for ubegrænset fart på motorvejene, men på nogle strækninger skal man være opmærksom på, at der kan være fartbegrænsninger.
Foto: Adobe Sstock
I Danmark risikerer du både strittende langfingre, dyttende horn og det lange lys, hvis du ved en sammenfletning, hvor to vejbaner bliver til én, holder din vejbane og venter med at flette, til vejbanerne smelter sammen. Det er det helt rigtige at gøre, men en del af dine medtrafikanter vil mene, at du ”springer over”. Derfor er nogle tilbøjelige til at flette for tidligt for at undgå at påkalde sig medtrafikanternes vrede.

Den slags gider de ikke i Tyskland. Her er det lovpligtigt at holde bane indtil fletning, og du kan risikere at få en bøde for at flette for tidligt.

Husk i øvrigt også, at på tilkørsler til motorveje er det bilen, som skal ind på motorvejen, som har ubetinget vigepligt.

 

Trafikprop - bliv i bilen

Du vil som oftest møde trafikpropper og kø i Tyskland i forbindelse med store ferieperioder som f.eks. vinterferien.

Hvis der er kø på motorvejen, skal du ligesom herhjemme tænde havariblinket. Du og de øvrige trafikanter skal samtidig lave en nødkorridor, så man i yderbanen holder længst muligt til venstre og i midter- og inderbanen længst muligt mod højre, så redningskøretøjerne kan komme imellem rækkerne.

Selvom det kan være fristende at gå ud for at strække benene, hvis trafikken er helt låst fast, må du ikke stå ud af bilen.

 

Nye regler for vinterdæk

Der kom nye regler for vinterdæk i Tyskland 1. januar 2018. Vinterdæk, der er produceret efter den dato, skal være mærket med et bjerg- og snefnugssymbol for at blive anerkendt som vinterdæk.

Der er dog overgangsregler for den nye regel. Det betyder, at vinterdæk, der er mærket M+S, må bruges i Tyskland frem til 30. september 2024, hvis de er produceret senest 31. december 2017.  

Som vi tidligere har fortalt i dette blads spalter, kan du tjekke alderen på dine dæk på det såkaldte DOT-mærke. Det består af i alt fire cifre, hvor de to første er nummeret på produktionsugen, mens de sidste to tal er årstallet. Står der f.eks. 1017, betyder det, at dækket er produceret i uge 10 i år 2017.

De tyske fartgrænser

Med personbil:

  • Der er fri hastighed på mange tyske motorveje.
  • De fleste steder anbefales det højest at køre 130 km/t.
  • Kører du mere end 130 km/t. og bliver involveret i et uheld, skal du kunne bevise, at farten ikke var skyld i uheldet.
  • I bymæssig bebyggelse er fartgrænsen 50 km/t.
  • På lande- og motortrafikveje er hastighedsgrænsen 100 km/t., med mindre andet er angivet.

Med autocamper:

  • På motorvejen må du køre 80 km/t.
  • På øvrige veje og i byen må du køre 50 km/t., hvis ikke andet er angivet.
  • Vejer din autocamper mere end 3.500 kg, men ikke over 7,5 ton, må du køre 100 km/t.

Med campingvogn:

  • Er du campist med bil og campingvogn, er hastighedsgrænsen 80 km/t. på motorveje samt på lande- og motortrafikveje.
  • Hvis din campingvogn har en tysk Tempo 100-godkendelse, må du køre 100 km/t. på motor- og motortrafikveje.

Tæt tåge:

I tæt tåge må man kun køre 50 km/t. på alle veje.