Vignetter, miljømærker, kørsel, biler, campingferie i Europa Den tyske motorvejsafgift skulle være indført med en e-vignette, som skulle have været placeret i køretøjets forrude. Foto: Rikke Steenstrup
Vejafgift

Danske campister diskrimineres: Tysk vejafgift får dødsstødet

Danske campister kan nu ånde lettet op: En planlagt tysk motorvejsafgift er nemlig blevet underkendt af EU-domstolen i juni 2019, fordi den er diskriminerende. Den beslutning vækker stor glæde i DCU.
Annonce

Tekst af Kim Basse

Juni 2019

 

Et stort anlagt afgiftssystem i Tyskland er blevet underkendt af EU. Det betyder, at danske campister fortsat kan køre igennem det store naboland i syd, uden at skulle lægge en krone i afgift på de tyske veje.

Afgiften skulle have været indført med en elektronisk e-vignette. På den måde skulle danske bilister og campister betale mellem 20 og 190 kroner på de tyske motorveje, afhængig af hvor længe e-vignetten skulle virke.

Beslutning fra EU om at droppe den model vækker stor glæde hos Dansk Camping Union.

– Det er absolut en fordel for danske campister, der skal til Tyskland og måske videre ned igennem Europa. Det planlagte tyske afgiftssystem diskriminerede danske campister, og det er netop også en af de konklusioner, som EU-domstolen er nået frem til. Så det er en dejlig nyhed, at danske campister nu får sikkerhed for, at de sparer den udgift, siger DCUs formand, Anne-Vibeke Isaksen.

 

Diskriminerende afgift

Den nu skrottede tyske motorvejsafgift blev lanceret i 2015, men en klage fra Østrig stak en kæp i hjulet for de planer. De lagde hurtigt sag an mod Tyskland, og det er den sag, der nu er blevet afgjort af EU-domstolen til fordel for Østrig og dermed også for danskerne.

Dommen blev afsagt den 18. juni, lige inden de danske campingvogne for alvor begynder at trille ud på den tyske autobahn. Diskriminationen i afgiften bestod i, at tyske bilister ville få modregnet deres afgift via nedsættelse af vægtafgiften. Dermed ville afgiften ifølge en pressemeddelelse fra Den Europæiske Unions Domstolalene alene ramme udenlandske bilister:

– Denne afgift er udtryk for forskelsbehandling, idet den økonomiske byrde i praksis alene påhviler ejere og førere af køretøjer, der er indregistreret i andre medlemsstater, står der ifølge dr.dk i en pressemeddelelse fra Den Europæiske Unions Domstol.

 

Tyske miljøzoner gælder stadig

Dommen har været afventet med spænding, fordi den har kunnet danne præcedens for andre lignende afgifter i andre lande, hvis den var blevet godkendt af EU-domstolen.

I stedet er det nu uvist, hvad det får af betydning, at afgiften ikke bliver indført.  Men på trods af EU-domstolens afgørelse er der fortsat krav om miljømærke i cirka 70 tyske byer. Det fortæller Anne-Vibeke Isaksen.

– I Hamborg er man gået skridtet videre og har indført kørselsforbud for ældre dieselbiler på to konkrete vejstrækninger. På DCU.dk kan du læse meget mere om miljøzoner i både Tyskland og i andre europæiske lande samt blive klogere på vignetter, det grønne forsikringskort og meget andet, siger hun.