Dancamps Nordsø, glamping, hytter På Dancamps Nordsø finder du disse franskproducerede hytter, som campingpladsen er blevet præmieret for. Foto: Camilla Dvinge
Glamping

Storbykomfort flytter ud i naturen

Glamping kombinerer camping og luksus, og det tiltrækker et nyt publikum, der ikke opfatter sig selv som campister, men som gæster. Det stiller nye krav til campingpladserne.

Tekst: Torben Brandt

Glamping – en sammentrækning af glamourøs og camping – er luksus og lækker indretning, men det handler i lige så høj grad om, hvor boligerne ligger. Det siger medejer af Dancamps-kæden, Camilla Dvinge, der tidligere på CMT-messen i Stuttgart har modtaget en pris for sine glamping-mobilehomes.

– Når noget er glamping, har det en lækker standard, men det er ikke udelukkende et spørgsmål om luksus. Det er kun glamping, hvis det samtidig ligger i unik natur med højt til loftet og med en vis afstand mellem hytterne. Så det, der omgiver hytterne, er i høj grad også med til at definere glamping, fastslår Camilla Dvinge, der sammen med sin bror, Nicolai, har fem jyske campingpladser samlet under Dancamps-paraplyen. 

De 12 præmierede glamping-mobilehomes ligger på Dancamps Nordsø ved Vesterhavets klitlandskab i nærheden af Hvide Sande. Luksusboligerne er på 31 kvadratmeter og indrettet med tre soveværelser, bad, toilet, køkken og dobbeltdøre ud til køkkenet. 
Også på Dancamps Trelde Næs er der glamping-tilbud i form af store luksustelte med masser af komfort, mens der på Dancamps Hampen er glamping målrettet parret uden børn. 

– Glamping er at tage noget storbykomfort og flytte den ud i naturen. Vi har også lækre mobilehomes på vores campingplads i Kolding, men det er ikke glamping, fordi det ikke ligger i unik natur, forklarer Camilla Dvinge.

Dancamps Nordsø, glamping, hytter
Hytterne er på 31 kvadratmeter og har tre soveværelser.
Foto: Camilla Dvinge

 

Har I veganermad?

Hendes erfaring med glamping er, at boligerne er i stand til at tiltrække børnefamilier med penge mellem hænderne, der gerne vil være på en campingplads, fordi der er andre børn og talrige aktiviteter, men som omvendt ikke vil gå på kompromis med komfort som eget bad og mulighed for at få vasket sit tøj. 

Men flertallet af gæsterne i disse boliger er mennesker, der ikke tidligere er kommet på campingpladserne.

– Det er ofte det moderne storbymenneske, der gerne vil ud, og som synes, det er fantastisk, at nattehimlen er mørk, og at de kan se stjerner. De ser ikke sig selv som campister, men som gæster. De kunne sagtens bo på et hotel, men det er ferieformen tæt på natur, hvor de har noget virkelig lækkert at bo i, de efterspørger. For dem handler det ikke om økonomi, men om oplevelser. Det er de nye trendsættere, som ofte har delebil i stedet for egen bil, og som kommer op i vores reception og efterspørger veganermad, fortæller Camilla Dvinge. 
 

Indgå partnerskaber

De nye kunder betyder, at campingpladserne skal leve op til andre krav, end de har været vant til. 

– Vi gør allerede rigtig mange gode ting på campingpladserne, men vi kunne sagtens gøre meget mere – f.eks. indgå nogle samarbejdsaftaler eller partnerskaber med butikker i vores nærområder, som kan levere det, vi ikke selv har. Det er udmærket, at vi har vores eget bake off-brød, men vi kan jo samtidig godt lave en aftale med en dygtig bager i vores nærområde, som kan levere noget lækkert brød. Det samme kan man gøre med en økologisk slagter eller andre spændende butikker.

– Jeg tror, vi skal tænke bredere, end vi er vant til. Disse gæster beder tit om anbefalinger til ting, de skal se, og det behøver ikke kun at være den store attraktion. Det er lige så meget de små oplevelser, de gerne vil vide noget om, og der kan det være en rigtig god idé, hvis man blandt sit personale har medarbejdere, der er enormt dygtige til at fortælle om den lokale natur. Vi skal se os selv som værter for gæsternes oplevelser, og vi skal sørge for, at de nye kunder føler sig favnet. De må ikke føle sig dumme eller føle, at de ikke hører til på campingpladsen, understreger Camilla Dvinge.