Små og lette campingvogne DCUs campingjournalist, Torben Brandt, kommer her med sine fem bud på små og lette campingvogne til den enlige, nybegynderen, den ældre og dem med den lille bil. Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Campingvogne

DCUs camping-journalist: Her er mine bud på små og lette campingvogne

Små, lette campingvogne frister nye campister. DCUs camping-journalist, Torben Brandt, kommer her med sine fem bud på campingvogne, der også interessante for ældre, enlige og for folk med små biler.
Annonce

Tekst af Torben Brandt

August 2019

 

De er lette at trække og manøvrere og kan forlænge campinglivet for garvede campister, der er kommet lidt op i årene.

Samtidig er de små camping- og teltvogne ofte ret overkommelige i pris, så også for det unge par med små børn, hvor økonomien ofte er presset, kan de fjerlette vogne være et rigtig godt sted at tage hul på livet som campister.

De priser, der er nævnt på de følgende sider, er inklusiv eventuelt ekstraudstyr.

 

Små og lette campingvogne

Caravelair Antarès Style 390

Caravelair Antares 390
Et kig gennem vognen, hvor man kan se den ekstra bordklap til køkkenbordet i forgrunden. Bemærk også den fine kontrast mellem det mørke og lyse interiør.
Foto: Torben Brandt
Caravelair er de senere år begyndt at bide skeer med markedet for større vogne, eksempelvis i form af den veludstyrede Allegra Home, men ellers er det franske mærke i den grad specialist i de små, lette rejsevogne.

En af dem er Antarès Style 390, der hører til blandt de mindste vogne i Caravelair-familien. Med en egenvægt på under 800 kg kan den trækkes af stort set alt med krog, og da den viste vogn samtidig har forhøjet totalvægt (ekstraudstyr) til 1.300 kg, efterlader det en lasteevne på cirka et halvt ton.

Vognen har fransk dobbeltseng i front, køkken i forteltsiden, mens siddegruppe og toilet er bagest.

Pladsen på køkkenbordet er ved første øjekast begrænset, men en klap for enden af bordet skaffer nogle værdifulde ekstra centimeter at arbejde og stille fra på.

En dejlig lys vogn med fem vinduer og et skandinavisk inspirereret interiør. Taget er i polyester, som beskytter markant bedre mod hagl end et tilsvarende tag af aluminium.

 

Adria Action 361 LH

Adria Action 361lh
Frontvinduet giver i kombination med skyroof i taget et fremragende lysindfald.
Foto: Torben Brandt
Den lille Adria Action fås i flere varianter, men personligt har jeg en svaghed for 361 LH, der var den første vogn i Action-serien.

Nogle vil påpege, at det er en ulempe, at der hver dag skal redes op i siddegruppen, fordi vognen ikke har en ”rigtig” seng, men omvendt er der god plads i siddegruppen i løbet af dagen, og i øvrigt kan man jo lade dovenskaben sejre, undlade at fjerne sengetøjet og i stedet sidde i forteltet.

Lysindfaldet er eminent takket være et frontvindue kombineret med det store skyroof i taget.

Vognen har køkken bagest med fin bordplads vognens størrelse taget i betragtning. Såvel køleskab som toilet vender væk fra forteltet, så overskudsvarmen fra køleskabet lukkes ud i det fri, ligesom tømning af toiletkassetten også sker væk fra forteltsiden.

Selvom vognen er lille, mangler der ingenting, for ud over et udmærket køkken er der god siddegruppe/seng, toilet og bruser. At vognen tilmed har et flabet udseende og har glasfiber både på tag og sider er yderligere et plus. Det er muligt at få eksteriøret i tre forskellige farver.
 

Bürstner Premio Life 420 TS

Bürstner Premio Life 420 TS
Vognen er kompakt, men alligevel en fin begyndervogn for det unge par med små børn.
Foto: Torben Brandt
De små, lette Premio Life-vogne kom på markedet for et par år siden som en indstigningsmodel med lav vægt og et udmærket udstyrsniveau. Den beskedne egenvægt gør den let at skubbe rundt på campingpladsen, hvis man ikke er dansk mester i at bakke ind på matriklen.

I front er vognens franske dobbeltseng, hvor det er muligt at lægge bagage ind i hele vognens bredde.

En anden dejlig detalje er, at den indvendige ståhøjde er 198 cm, hvilket er tre centimeter mere end de 195 cm, som de fleste campingvogne tilbyder, og for lange mennesker er den lille forskel ganske stor.

Køkkenet er placeret i bagenden, så damp og os kan lukkes ud af det bageste vindue, mens toilettet bagest i venstre side betyder, at toiletkassetten tømmes væk fra forteltet.

Midt i vognens venstre side er en lille sidedinette, hvor det er muligt at rede op til et enkelt barn eller to, hvis de ikke er for store. Vognen har GFK på både tag, front og bagparti, så den disse steder er godt sikret mod haglskader og ”Bilka-buler”.

Totalvægten kan mod ekstra betaling hæves til 1.360 kg, hvis man har brug for yderligere lasteevne.

 

Isabella Camp-let Dream

Camp-let og andre teltvogne kombinerer i min optik det bedste fra to verdener, fordi man på den ene side har teltenes følelse af nærhed til naturen, og på den anden side har noget af den komfort, som campingvognene byder på med køkken, komfortable senge og god opbevaringsplads.

Vognene er ukomplicerede at køre med, tærer ikke ret meget på bilens brændstof og er samtidig lette at skubbe rundt på campingpladsen, så man også sent i livet kan komme på camping.

Derudover har teltvognene den store fordel, at de har 18 kvadratmeter teltkabine og dermed masser af plads at bevæge sig på. Lasteevnen på 228 kg matcher mange campingvogne.

Tidligere kunne man dels få Isabella Camp-let i indstigningsvarianten 2GO, dels i den mere veludstyrede Classic-variant og dels i luksusudgaven Premium. Men for et par år siden ændrede man programmet, så man i dag kan få Camp-let i modellerne Passion og Dream, hvor sidstnævnte er tænkt som indstigningsmodellen, mens Passion er for campisten, der vil have lidt mere af det hele.

Fælles for dem begge er vognenes kompakthed i sammenslået tilstand, kabinens rummelighed samt de to gode sovekabiner. Der er mulighed for at tilkøbe masser af ekstraudstyr, hvis man ønsker det.

 

Weinsberg CaraOne 390 QD

Weinsberg Caraone 390qd
Sidedinetten er glimrende både at sidde og sove i, men det kræver, at børnene er små.
Foto: Torben Brandt
CaraOne 390 QD er et godt bud på en lille, let rejsevogn fra Weinsberg til parret eller den unge børnefamilie.

Den franske dobbeltseng er tværstillet i front fra væg til væg, så der er opbevaringsplads i hele sengens bredde – ideelt foran vognens aksel, fordi især den tunge bagage helst skal placeres over eller foran akslen for at give vogntoget stabilitet under kørslen.

Køkkenet er placeret i højre side, og selvom det ikke er stort, er der overraskende meget bordplads. Skulle man alligevel have brug for mere plads, kan en ekstra plade klappes op for enden af bordet.

Dinetten er placeret bagest til venstre, hvor et par mindre børn kan sove. Helt bagest er toilettet, hvor der ikke er blevet plads til en bruser, så det må klares på campingpladsen.

Der er tale om en kampagnemodel, hvilket betyder, at der leveres nærmest uforskammet meget udstyr til prisen – eksempelvis forhøjet totalvægt, elektrisk gulvvarme, alufælge og trækstangsafdækning.

Vognen har gaskasse med metalbund og et stærkt GFK-tag, så man ikke behøver skæve ængsteligt mod himlen, når en haglbyge nærmer sig.

Om de udvalgte vogne

Caravelair Antarès Style 390

  • Mærke: Isabella Camp-let
  • Model: Dream
  • Egenvægt: 272 kg
  • Totalvægt: 500 kg
  • Lasteevne: 228 kg
  • Bredde: 160 cm
  • Pris: 55.895 kr

 

Adria Action 361 LH

  • Egenvægt: 890 kg
  • Totalvægt: 1.100 kg
  • Lastevne: 210 kg
  • Bredde: 220 cm
  • Pris: 125.980 kr.

 

Bürstner Premio Life 420 TS

  • Køreklar vægt: 860 kg
  • Totalvægt: 1.100 kg
  • Lasteevne: 240 kg
  • Bredde: 212 cm
  • Pris: 115.090 kr.

 

Isabella Camp-let Dream

  • Egenvægt: 272 kg
  • Totalvægt: 500 kg
  • Lasteevne: 228 kg
  • Bredde: 160 cm
  • Pris: 55.895 kr.

 

Weinsberg CaraOne 390 QD

  • Køreklar vægt: 970 kg
  • Totalvægt: 1.300 kg
  • Lasteevne: 330 kg
  • Bredde: 220 cm
  • Pris: 134.900 kr.