Er du nødt til at køre langt for at få lavet garantieftersyn på din campingvogn? Foto: DCU Er du nødt til at køre langt for at få lavet garantieftersyn på din campingvogn? Foto: DCU
Tips og teknik

Skal service af vogn udføres der, hvor vi har købt den?

Stefan Rosendal er mangeårig teknisk rådgiver i DCU, og han besvarer store og små campingspørgsmål fra DCUs medlemmer. Her forklarer han, hvilke regler der gælder ift. service og garantieftersyn af en campingvogn, der er købt fra ny.
Annonce

Vi har købt en ny campingvogn. Som vi har forstået det, skal vognen til service hvert år, for at fabriksgarantien gælder. Ydermere skal denne service udføres af den forhandler, der har solgt vognen. Er det korrekt? Hvordan er vi stillet hvis vi lader vognen servicere af et andet værksted?

Det er generelt sådan, at alle værksteder er pålagt fra fabrikkens side at hjælpe i nødsituationer – men ikke garanti, reklamationer eller lign. Det vil sige, at ethvert caravanværksted selvfølgelig vil hjælpe en campist i nød, der har fået blæst taglugen af. Men branchen har ikke frit værkstedsvalg, som du ser det eksempelvis fra bilbranchen, desværre. Ofte aftales det indbyrdes mellem sælger og din lokale forhandler, at service kan foretages i nærheden af, hvor du bor. Men garantisager og tæthedskontroller skal typisk foretages det sted, hvor vognen er købt. Det er ikke så længe siden, DCU havde en sag, hvor en kunde boede på Sjælland, men havde købt sin vogn i Nordjylland. Han blev nødt til at køre til Nordjylland, hvis han ville have foretaget sit garantieftersyn.  

Der er desværre tale om en flerhovedet slange, idet dele af branchen udnytter den gode kollegas velvillighed ved at flytte reklamationen til en anden forhandler, der ingen fortjeneste har haft. Det hører med til historien, at en del af forhandlernes avance bliver 'spist op' af disse mindre småreklamationer, og kommer der 4-6 kunder ind i butikken med samme problem, så bliver det en anseelig udgift for den enkelte forhandler.