Diesel eller benzin, dieselbiler, VW, Volkswagen, biler En dieselmotor har masser af kræfter og kommer især til sin ret på lange strækninger, hvor den opnår optimal driftstemperatur. Foto: Brian Lindberg Jensen
Campingtrækker

Skal du vælge diesel eller benzin?

Er du i tvivl, om din næste campingtrækker skal køre på diesel eller benzin? En ekspert anbefaler, at man inden købet tænker grundigt over sit kørselsmønster, og ikke overvurderer sit behov.

At diskutere, om man er mest til benzin- eller dieselbiler, kan være nogenlunde lige så vanskeligt som at finde ud af, om kul- eller gasgrill er bedst til de røde bøffer. 
Og når synspunkterne så tilsættes det tvist, at bilen også skal være god til at trække familiens campingvogn, får diskussionen yderligere en dimension. 

Historisk lave priser
Økonomisk set har dieselbilerne virket ualmindelig tillokkende sidste år, hvor dieselprisen i perioder har ligget under 7 kr. pr. liter, mens en liter 95-oktan benzin i samme periode har været godt et par kroner dyrere. På den konto har det altså været nærmest uhørt billigt at tanke diesel. 

Til gengæld har man fra politisk hold ladet den såkaldte udligningsafgift, der er et tillæg til den grønne ejerafgift, som kun dieselbilejerne skal betale, stige af et par omgange, hvilket samlet har gjort det dyrere at eje en dieselbil. 

Både den grønne ejerafgift og udligningsafgiften falder, jo længere bilen kører på literen, og hvis en dieselbil kører 25 km/l eller derover, falder ejerafgiften helt væk. Så skal der kun betales udligningsafgift. 

Prisforskel er formindsket
De mange tal kan imidlertid gøre det svært for den almindelige campist at gennemskue, om bilen skal være en diesel- eller benzinudgave. 

– Da jeg i sin tid begyndte i FDM, sagde man, at man skulle køre lige så mange kilometer om året, som der var forskel i pris, før det kunne betale sig at købe diesel. Hvis dieselbilen kostede 30.000 kr. mere end benzinbilen, skulle man altså køre mindst 30.000 km om året, men efterhånden er der ikke den store prisforskel på diesel- og benzinbilerne, og man kan sige, at jo tættere anskaffelsespriserne ligger, jo før kan det betale sig at købe dieselbilen, siger Jørgen Jørgensen, seniorkonsulent i Forenede Danske Motorejere (FDM).

Diesel eller benzin, benzinbil, biler, SEAT Leon
Seat Leon ST Style 1,4 TSI er et glimrende eksempel på, at benzindrevne biler sagtens kan rumme mange af de kvaliteter, man ellers ofte forbinder med dieselbiler. Den kører 21,3 km/l, og koblingsvægten på 1.500 kg er heller ikke at kimse ad.
Foto: Torben Brandt

 

Korte eller lange ture?
Ifølge seniorkonsulenten er det dog ikke kun pris, men i høj grad også kørselsmønster, der bør afgøre, om man køber en diesel- eller benzinbil. 

– For dieselbilens vedkommende skal man overvejende køre ture på mindst 30 kilometer eller af 30 minutters varighed og derover, for det er der, dieselmotoren trives bedst, og hvor den når en optimal driftstemperatur. Dieselbilerne udfordres, hvis folk har et kørselsmønster med mange korte ture eller meget kø- og tomgangskørsel, for så kommer de forureningshæmmende partikelfiltre, der sidder på en moderne dieselbil, ikke i funktion. I den ideelle verden skulle disse filtre rense sig selv, men hvis de ikke når at komme op på de rette temperaturer, risikerer de at sode til, og så kan man få nogle meget høje reparationsudgifter, fordi filtrene er dyre at udskifte, advarer Jørgen Jørgensen. 

Mere power i diesel
Han forstår dog godt, at man som campist lader sig friste til at købe en dieselbil, fordi den har mange kvaliteter. 

– For år tilbage havde dieselbiler en uskøn motorgang og larmede ret meget, men i dag er det en sand fornøjelse at køre en diesel, og i forhold til at trække en campingvogn træder en dieselmotor stadig noget hårdere i pedalerne end en benzinmotor. Har man det rigtige kørselsmønster, er det fornuftigt at vælge diesel, for dieselmotorerne er stærkere, og på de lange strækninger vil jeg sige, at det er en klar fordel at køre med en dieselmotor, siger Jørgen Jørgensen, der alligevel maner til besindighed.

– Når man står i sit bilvalg, er der en tendens til, at man næsten ikke kan få motorkraft nok, og man skal passe på ikke at overvurdere sit behov. Nogle gange vælger folk en dieselbil, hvor det havde været klogest at lade være, for kører man kun småture til hverdag, og hvis man med campingvognen kun kører lidt rundt i Jylland eller en enkelt tur sydpå, er en benzinbil et bedre valg. Benzinmotorerne har jo også udviklet sig, og i mange henseender nærmer de sig det, dieselbilerne kan, så hvis benzinbilen i øvrigt må trække campingvognen, skal den såmænd nok nå frem, siger Jørgen Jørgensen.

Er du i tvivl, om din næste bil skal køre på benzin eller diesel, kan du på fdm.dk finde en vejledende beregner, der hjælper med at finde frem til, om det økonomisk set bedst kan betale sig at købe en diesel- eller benzinbil.