sikkerhed, campingudstyr, Skoda, Hobby-campingvogn Selvjusterende bremser er standard på alle nye Hobby-vogne. De leveres af Knott og går under navnet Knott ANS. Foto: Brian Lindberg Jensen
Campingudstyr

Sådan får du styr på sikkerheden

Sikkerhedsudstyr koster, men pengene er ofte givet godt ud, for det giver både en bedre køreoplevelse og formindsker risikoen for at komme galt af sted.

Tekst: Torben Brandt

Pris, vægt og indretning er de klassiske parametre, når caravanproducenterne konkurrerer om kundernes gunst.

Men som kunde bør du også kigge på mængden af sikkerhedsudstyr, for dels har det betydning for køreoplevelse og sikkerhed, dels kan det være dyrt at få eftermonteret.

 

Klemmer fast

Det er efterhånden mange år siden, de første slingrekoblinger/stabilisatorer begyndte at dukke op. Som så meget andet nyt skulle det i begyndelsen tilkøbes, men i dag er de standard på de fleste campingvogne.

Slingrekoblingen er udstyret med små bremsebakker, som klemmer fast om kuglehovedet på bilens anhængertræk, så campingvognen ligger stabilt på krogen. Dermed får man en roligere, mere stabil og mindre slingrende kørsel.



Hovedparten af slingrekoblingerne på det europæiske marked er af mærkerne AL-KO eller Winherhoff. Husk i øvrigt, at en slingrekobling jævnligt skal serviceres, fordi bremsebakkerne slides og til sidst mister sin effekt, hvis de ikke vedligeholdes.

 

Slingrekobling
Slingrekoblingen sikrer, at campingvognen ligger stabilt på bilens krog. Hvis man ønsker at få sin campingvogn Tempo 100-godkendt, er stabilisatoren et krav.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen


 

ATC bremser ned

Campingvognenes sikkerhed blev yderligere forbedret, da antislingersystemerne begyndte at se dagens lys. Det bedst kendte er AL-KO’s ATC-system, som er en forkortelse for AL-KO Trailer Control. Censorer placeret på campingvognens aksel registrerer hele tiden vognens bevægelser, og hvis ATC’en mærker, at campingvognen begynder at slingre, bremses vognen automatisk, uden at man som chauffør stort set mærker det. Foretager chaufføren en voldsom undvigemanøvre, hjælper ATC-systemet med at stabilisere vogntoget og dermed mindske risikoen for en alvorlig ulykke.



ATC leveres som standardudstyr på enkelte vogne, men skal som regel tilkøbes som ekstraudstyr. Vær opmærksom på, at ATC kun passer til AL-KO-aksler.

 

Flere leverandører

Knott, der leverer aksler til tyske Hobby, har lavet et stabiliseringssystem, der går under navnet ETS Plus (Elektronische Trailer Stabilisierung, red.). Også her er der integrerede censorer i akslen, som overvåger campingvognens bevægelser og bremser, hvis den begynder at slingre.



En anden af de store leverandører af aksler til caravanindustrien, BPW, kalder sit system for IDC, Intelligent Drive Control, der i lighed med ATC og ETS Plus bremser vognen, hvis der konstateres slinger. BPW er i dag ejet af AL-KO, og IDC-systemet produceres derfor ikke længere. Det er dog fortsat muligt at skaffe reservedele til IDC.

 

Tabbert Vivaldi, campingvogn, ATC og AAA-bremser
Tabbert har siden 2016 opgraderet vognenes sikkerhed ved at lade ATC og AAA-bremser være standardudstyr i de nye vogne.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen



Kan eftermonteres

DCU’s tekniske rådgiver, Stefan Rosendal, er varm tilhænger af stabiliseringssystemerne.

– Jeg kunne ønske, at ATC eller andre stabiliseringssystemer i højere grad var standardudstyr, for det er et markant løft af campingvognenes sikkerhed. Bestiller man ny vogn, hvor der ikke er et stabiliseringssystem med i standardprisen, anbefaler jeg, at man tilkøber det med det samme, for det er som regel billigere end senere at få det eftermonteret, siger Stefan Rosendal.

Han tilføjer, at en eftermontering af ATC eller et lignende system koster mellem 6.000 og 7.000 kr. på et værksted.

Sikkerhed har naturligt nok også forsikringsselskabernes opmærksomhed. For eksempel tilbyder Codan 10 procent rabat på campingvognsforsikringen, hvis kunden har eller får eftermonteret ATC eller IDC på campingvognen. Codan nævner ikke ETS Plus, hvilket formentlig blot skyldes, at selskabet ikke er bekendt med dette system.

 

Optimal bremseeffekt

De senere år er campingvogne med selvjusterende bremser kommet på markedet efter forbillede fra bilindustrien, der har haft denne type bremser i årtier.



Knotts selvjusterende bremser går under navnet ANS og er standardudstyr på alle nye Hobby-campingvogne, mens AL-KO kalder sine for AAA. Det står for AL-KO Automatic Adjustment.



Fordelen ved de selvjusterende bremser er, at de altid er indstillet optimalt og dermed leverer den bedst tænkelige bremseeffekt. Desuden slipper man for at køre på værksted for at få dem justeret, fordi det sker automatisk. Det betyder dog ikke, at bremserne slet ikke skal serviceres, for det skal de med jævne mellemrum.

 

Kortere bremselængde

AL-KO oplyste i forbindelse med lanceringen af AAA, at bremserne i en test havde vist op til fem meter kortere bremselængde end vogntog uden selvjusterende bremser.



For at dokumentere resultatet inviterede AL-KO en række campingskribenter, deriblandt Camping-fritids skriverkarl, til Tyskland. To vogntog kørte på en lukket bane med 70 km/t. frem mod en mur af puder og bremsede ved den samme markering i asfalten. Campingvognen, der både havde ATC og AAA-bremser, holdt stille med et par meters margin til puderne, hvorimod det andet vogntog uden AAA-bremser og ATC først holdt stille efter at være braget igennem den opstillede pudemur.



Husk i den forbindelse, at ordentlige dæk på både bil og campingvogn spiller en meget stor rolle i forhold til kørekomfort og sikkerhed, fordi dækkene som bekendt er det eneste, der har kontakt med asfalten under kørsel. Fra DCU’s side opfordres altid til at købe dæk af et anerkendt mærke – og gerne varevognsdæk på campingvognen.

 

Sikkerhed i autocampere

I autocamperne er køresikkerheden løbende blevet forbedret ved at implementere elementer fra bilindustrien. I nogle tilfælde er det standardudstyr, men ofte skal det tilkøbes i diverse udstyrspakker. Det er naturligvis individuelt, om man vil ofre de penge, men ofte får man meget udstyr og sikkerhed for de ekstra skillinger.

ABS-bremser (Anti-lock Braking System, red.) er vigtige for sikkerheden, fordi de sørger for, at chaufføren kan bremse hårdt op, uden at bremserne blokerer. Det betyder, at chaufføren fortsat kan styre bilen under en katastrofeopbremsning.

En anden af bilverdenens utallige forkortelser er ESP, der står for Electronic Stability Program. ESP blev i sin tid opfundet af Bosch, som derfor er de eneste, der må kalde programmet ESP. Andre producenter bruger betegnelsen ESC, men grundlæggende kan de det samme – forebygge at bilen skrider ud.

 

ESP-sikkerhedsudstyr, autocamper
ESP-sikkerhedsudstyr, der forebygger, at bilen skrider ud, giver en økonomisk fordel for autocampister, fordi en autocamper med ESP får nedsat den afgiftspligtige værdi med 2.500 kr.
Foto: Torben Brandt

 

Penge at spare

ESP-ordningen har også en økonomisk fordel. SKAT oplyser således på sin hjemmeside, at nye autocampere forsynet med ESP får nedsat den afgiftspligtige værdi med 2.500 kr.

Også i forhold til kollisionssikkerhed er der penge at spare, hvis autocamperen klarer sig godt. For hvis den opnår mindst fem stjerner i en EuroNCAP-kollisionstest, får den et fradrag på 2.000 kr. i den afgiftspligtige værdi.

Du kan også opleve, at der i autocamperne skiltes med ASR (Anti Spin Regulation). Andre gange kaldes funktionen TRC (Traction Control), men uanset navnet handler det om at give autocamperen et optimalt vejgreb ved at forhindre hjulspind.