Hævetagsklubben, hævetagsvogne, campingvogne med hævetag, Eriba Touring, Lærdal campingplads, Norge, biler Hævetagsklubben.dk blev startet af fire familier i 2013. Her ses et billede fra en af klubbens ture til Norge. Foto: Ken Vøge
Hævetagsvogne

Rejseklub med hævetag

Hævetagsklubben.dk er for campister, der har kærligheden til rejser og hævetagsvogne til fælles.

Tekst: Torben Brandt

I 2013 sad fire familier og funderede over, hvorfor der ikke var en klub for campingvogne med hævetag i Danmark. Ingen kunne give et svar, men de var enige om, at klubben manglede og besluttede at etablere den.

Det er nu fem år siden, og hævetagsklubben.dk er i dag en veldrevet størrelse med cirka 60 vogne og det dobbelte antal medlemmer.

– Min hustru, Lisbeth, og jeg var blandt de fire familier, der i sin tid etablerede den. Der er andre campingklubber for bestemte mærker, men vi syntes, der manglede en klub for vogne med hævetag. For der er noget særligt over hævetagsvognene – både i forhold til måden, man transporterer sig rundt på, og de persontyper, der har sådan en vogn, siger medstifter og kasserer i hævetagsklubben.dk, Birger Nolsøe Wielandt.

 

Nem at komme omkring med

Vognenes særkende er, at taget kan slås ned under transport og hæves, når man er fremme på campingpladsen. Det gør dem til ideelle rejsevogne.

– De tungeste hævetagsvogne vejer cirka 1.300 kg, så de fleste biler kan trække dem. De er heller ikke 2,50 meter i højden og bredden, så de er nemme at køre med. Samtidig bliver energiomkostningerne til transport jo lavere, fordi der ikke er nær så meget vindmodstand, når taget er slået ned, forklarer Birger Nolsøe Wielandt.  

De fleste af medlemmerne har en Hymer-Eriba, hvor især den sølvfarvede kultserie Touring er populær, men også Eriba Feeling-vognene er med hævetag. Derudover har medlemmerne Kip-, Dethleffs- og Silver-vogne.

Eriba Touring Oceandrive, campingvogn, hævetagsvogn
Her ses en af de populære Eriba Touring-vogne, som mange af medlemmerne i Hævetagsklubben har.
PR-foto

 

Tre vogne på to pladser

De forholdsvis små vogne er ikke kun en fordel i forbindelse med transporten. Også fremme på campingpladsen kan det begrænsede antal kvadratmeter paradoksalt nok være et plus.

– Vi kan altid være på campingpladsen. Ved nogle arrangementer har vi endda fået rabat, fordi vi har kunnet sætte tre vogne på to pladser og stadigvæk holde afstandsreglerne.

At vognene er lette at komme omkring med har også indflydelse på den måde, de bruges på.

– Vores medlemmer har det til fælles, at de er nysgerrige og meget oplevelseslystne. Hævetagsvognene er rejsevogne, og uden at kunne dokumentere det vil jeg tro, at vores medlemmer rejser mere end campisten med en 2,50 meter vogn, vurderer kassereren.

drypstenshule, Tjekkiet, Hævetagsklubben
I Tjekkiet besøgte klubben en drypstenshule.
Foto: Birna Neesgaard

 

Generalforsamling i bededagsferien

Det rejseglade hævetagsfolk mødes hvert år i bededagsferien, hvor den årlige generalforsamling ifølge klubbens vedtægter skiftevis skal afholdes på en campingplads øst og vest for Storebælt. I år lagde DCU-Camping Blommehaven i Århus matrikel til begivenheden med cirka 30 vogne og 60 af klubbens medlemmer som deltagere. De brugte ikke kun dagene i Smilets By til at få styr på vedtægter, bestyrelsessammensætning og indkomne forslag, men fik også kigget nærmere på byens seværdigheder. Og sådan er det altid, når klubben rejser.

– Vi satser altid på at få nogle kulturelle oplevelser. Når vi kommer mange sammen, har det nogle fordele – f.eks. giver det mulighed for at hyre nogle guider, fordi udgiften skal fordeles på mange, og vi forsøger gerne at arrangere nogle ture, man ikke uden videre kan lave på egen hånd. Da vi var i Paris, havde vi eksempelvis en dansktalende guide i fire ud af de fem dage, og så var vi ellers rundt i den franske hovedstad på gåben. Det var helt fantastisk, siger Birger Nolsøe Wielandt. 

Klubben har i sin korte levetid også været på ture i både den nordlige og sydlige del af Tjekkiet samt Harzen og Norge. Efterårets tur går til Rügen i Nordtyskland, og så er det allerede besluttet, at karavanen af hævetagsvogne i efteråret 2019 sætter kursen mod Ardennerne i Belgien.

– Og mon ikke det lykkes os at få arrangeret en tur i EU-parlamentet? I sidste ende har vi i bestyrelsen ansvaret for arrangementerne, men det er ikke ensbetydende med, at vi også arrangerer dem. Ofte står de menige medlemmer for turene ud fra nogle tjeklister, vi har lavet, så der bliver fulgt op på alle aftaler. Tjeklisterne gør det nemt for dem, der ikke har prøvet at arrangere ture før, forklarer Birger Nolsøe Wielandt.

Notre Dame, kirke, Paris, Frankrig
Klubbens medlemmer ved Notre Dame-kirken i Paris.
Foto: Birna Neesgaard

 

Nej til kliker

Hævetagsklubben.dk slår sig ikke op på at være en portal, der rådgiver om teknikken i hævetagsvognene. Det store, fælles omdrejningspunkt er rejseoplevelser og socialt samvær.

– Vi er en rejseklub, som gør meget ud af ikke at have klikedannelser, så når nogle deltager på en tur for første gang, er medlemmerne altid gode til at tage sig af dem. I hævetagsklubben er det ikke så afgørende, at vi er mange. Det betyder mere, at vi har det rart med hinanden, understreger Birger Nolsøe Wielandt.

Medlemmerne er i løbet af sæsonen også alene på farten i både ind- og udland. Lisbeth og Birger Nolsøe Wielandt har på egen hånd blandt andet været på den italienske ø, Elba, men de nyder også at slå rod i længere tid ad gangen på samme campingplads. Derfor har parret en campingvogn stående fast på De Hvide Svaner i Karrebæksminde uden for Næstved, når de har brug for en pause fra rejselivet.