bil, krog, træk, næsehjul Næsehjulet bliver ofte glemt, men er en vigtig del af campingudstyret. Foto: Rasmus Schønning
Campingudstyr

Næse for det rigtige hjul?

Næsehjulet fører ofte en alt for upåagtet tilværelse og får først rigtig opmærksomhed, når det står der og er fladt og rustent – og en særdeles effektiv blokering på campingvognen.

Tekst & foto: Mogens Havsted

Næsehjul. Lufthjul. Plastikhjul. Gummihjul. Der er mange muligheder. Og lige så mange meninger, om hvad der er bedst. I denne artikel opsummerer vi nogle af de gængse betragtninger.

Næsehjul, campingudstyr, campinggrej
Foto: Mogens Havsted


Luftgummihjul

Først lidt om luftgummihjulet. På plussiden er, at det forholdsvis nemt kører over forhindringer i form af kanter og kantstene, hvilket især er en fordel under bugsering på parkeringspladser og ved hjemkomsten til villahaven. Når hjulet er pumpet op til det helt rigtige tryk, så er det nemt at køre rundt med, det drejer let, og det kører over mindre forhindringer. På minussiden er der til gengæld en hel del argumenter, som alle går på holdbarheden. Det er bare rigtig træls, at det opgiver ævred, når du har allermest brug for det. Og et luftgummihjul giver netop op, når du skal bruge det for alvor første gang i den nye sæson.


Og der er en årsag til, at hjulet giver op, netop som du skal bruge det. Et luftgummihjul bliver – naturligvis – ikke slidt op. Kørslen i hele dets levetid kan måles i meter, mens selve campingvognen kører hundredvis af kilometer. Et luftgummihjul rådner op. Når du skifter dæk på campingvognen efter nogle år, skifter du typisk til såkaldte varevognshjul, hvor gummikvaliteten er bedre. Men du skifter jo ikke næsehjulet samtidig. Det sidder der foran på vognen og oplever sin hårdeste tid i vinterens skiftende fugt og kulde. Resultat: når foråret kommer, og du er klar til at køre, så er næsehjulet det ikke.

Konklusion? Hvis du er glad for luftgummihjul, skal du bestemt blive ved det, men kig hjulet ekstra grundigt igennem om foråret: er gummiet frisk, er der revner eller andre ældningsspor? Er fælgen pæn og rustfri? Er der korrekt tryk i dækket? Tager du dine forholdsregler, er luftgummihjulet absolut lækkert at køre med.
 

Bæltehjul

Helt ærligt, så aner jeg ikke, hvad fordelen er. Jeg kan simpelthen ikke se fidusen. Det er tungt og uhåndterligt. Når du skal dreje næsehjulet – og det skal du jo netop for at bakse vognen på plads – kan du vippe det, så det kun kører på en del af bæltet. Og når du har retningen, skal du så vippe det ned i grundstillingen igen. Det må være tanken, at det kan køre i sand, blødt eller sumpet underlag. Men mon ikke du er lige så godt stillet med et konventionelt hjul med lidt ekstra bredde? I forhold til et almindeligt hjul, virker det tungt og mekanisk kompliceret.

Bæltehjulene er ikke solgt i særlig stort antal, men hvis du er en af de få, som har investeret i monstrummet, hører vi gerne om dine erfaringer. Som med så mange andre forhold inden for campinglivet, får holdninger til næsehjul næsten religiøst skær, så tilhængere af konstruktionen er velkomne med deres positive erfaringer og meninger. Jeg har ikke kunnet finde på nogen.

 

Massive hjul

Her er udvalget næsten uendeligt, og holdbarheden tælles i år. Naturligvis skal du også her være opmærksom under forårsklargøringen: kan næsehjulet holde en sæson til, men svaret er sandsynligvis JA. Desuden opgiver det ikke lige pludselig ævred, så du kan nemt købe nyt ved passende lejlighed.

Argumentationen er det samme som ved luftgummihjulet – bare omvendt! Det er mere holdbart, men til gengæld lidt sværere at få op over kantede forhindringer. Læs flere kommentarer under billederne.
 

Før du skrifter

Uanset, hvad du vælger, vil du sandsynligvis komme til at købe nyt næsehjul på et eller andet tidspunkt. Tidligere nævnte jeg, at næsehjul ikke bliver slidt, men rådner op. Der er imidlertid endnu en livsforkortende faktor for næsehjul: de dratter ned under kørslen, fordi de ikke er spændt ordentligt op i det rigtige hak!
 

Det skal du selvfølgelig altid sørge for, når du har spændt bilen for, men det er, hvad der kan ske, og så er det altså, at du skal se dig for, inden du køber et nyt:

  1. Stammens højde er ikke ligegyldig. Tænk lige, om du har brug for en ekstra høj stamme, så du ikke kommer til at skrue hjulet helt af, når du bringer vognen i balance ved parkering.
  2. Luft eller fast hjul? Overvejelserne ser du ovenfor i denne artikel. Du kan også spørge venner og bekendte, og vil få lige så mange meninger, som antallet af mennesker du spørger. Af og til endda flere.
  3. Brede hjul – smalle hjul. Bredt er godt, for du har større bæreflade og synker ikke så dybt ned i mosen. MEN du skal lige måle efter, om hjulet kan være på sin plads, når det bliver skruet helt op jævnfør ovenstående om tabte næsehjul.
  4. Stort hjul – lille hjul. Ligesom ved foregående punkt må du hive målebåndet frem. Hjulet skal kunne dreje uhindret til siderne og ikke støde på bremsestænger og lignende.
  5. Småt er (også) godt. Det er jo bare et næsehjul. Jo mindre hjul, jo mindre vægt.

 

Syv forskellige næsehjul

Næsehjul, campingudstyr, campinggrej

 

1. Uden mærke med 48 mm stamme og luftgummihjul på plastikfælg. Hjulet er 260 x 85 mm og angives til at bære 250 kg. Et godt gedigent hjul med god bæreevne – og lidt i den dyre ende prismæssigt.
Vejl. udsalgspris 579 kr.

2. Winterhoff med 48 mm stamme og fast gummi på plastikfælg. Hjulet er 225 x 70 mm, men angives til at bære 150 kg. Fint hjul med lidt større bredde, så det kører lettere på løs eller sumpet bund.
Vejl. udsalgspris 389 kr.

3. Uden mærke med 48 mm stamme og fast hjul med gummibane på plastikfælg. Et godt solidt hjul, som også er ret dyrt.
Vejl. udsalgspris 1.029 kr.

4. AL-KO med 48 mm stamme og fast gummi på plastikfælg. Hjulet er 200 x 50 mm. Beregnet til 200 kg. Fint lille hjul, som løser opgaven, men bedst hvis du holder dig til den faste grund.
Vejl. udsalgspris 275 kr.


5. Næsehjul på larvefødder – vores begejstring er til at overskue. Tungt og kompliceret – læs: vedligehold kræves – og ikke nemt at manøvrere med. Der findes andre hjul på larvefødder, som samtidig tjener som movere. De må omtales i konkurrence med mere almindelige movere.
Vejl. udsalgspris 999 kr.


6. AL-KO med 48 mm stamme og fast gummi på metalfælg. Hjulet er 200 x 50 mm. Beregnet til 200 kg. Udmærket hjul, som i sagens natur er lige så let at køre med som dét med plastikfælg. Plastikfælg eller metalfælg er som så meget andet en smagssag. Metalfælgen skal holdes ren og fri for rust, men det skal resten af konstruktionen som stamme, håndtag og spindel jo også!
Vejl. udsalgspris 248 kr.

7. I en (vægt-)klasse for sig. AL-KO med 48 mm stamme og fast gummi på metalfælg. Hjulet er forsynet med glidelejer og måler 230 x 80 mm. Angives til at bære 300 kg. Er forsynet med vægtskala. Det er jo lige, så man savler, når man ser et så gedigent udført hjul, men begejstringen fortaber sig, når man tager det op i hånden. Det vejer – for meget. Man kommer til at stå med overvejelsen, om man vil lade ungernes cykler blive hjemme… Dette hjul er set på en stor to-akslet vogn i luksusklassen, men HOV: de to aksler gør jo, at der er endnu mindre tryk på næsehjulet end på en almindelig campingvogn. Det er et flot næsehjul, men også en udmærket illustration af, at valget af næsehjul er en balance mellem funktion, pris, holdbarhed og som altid vægt.
Vejl. udsalgspris 1.178 kr.

 

Næsehjul, campingudstyr, campinggrej, træk
Foto: Mogens Havsted


Gode råd til vedligholdelse

  • Start fra bunden: Næsehjulet bør altid stå på en plade, så det ikke sopper i vand – uanset om det står på jord, græs eller fliser som her.
  • Sørg for, at der er korrekt tryk i luftgummihjulet hele året. Sørg for, at det ikke er udsat for direkte sollys.
  • Spray med rustbeskyttelse og giv gevind olie og fedt. Spindlen i stangen skal være velsmurt og ikke udsat for regnvand i større mængder.
  • Plastdele smøres med et dertil egnet middel, og det samme gælder gummipakninger. Det er ret simpelt og bør gøres både forår og efterår.