Adria Matrix 670 SL, autocamper Vi har testet en Adria Matrix 670 SL-autocamper som vintervogn i Trysil, Norge. Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Autocamper

Minitest Adria Matrix Plus 670 - camping året rundt

Vi kørte en tur til de norske fjelde og testede ferieboligen fra Adria.

Af Anne-Vibeke Isaksen

Det må gerne være let, og det må gerne være for hele familien hele året. Dette kan være opskriften på campingferie i fremtiden, og her gør autocamperen Adria Matrix Plus 670 SL fra den slovenske producent det særdeles godt.

Adria Matrix 670 SL, autocamper, førerhus, stole, stue
Stolene i førerhuset kan drejes, så de bliver en del af stuen.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen

 

Når der skal hygges

Selvom en autocamper på mange måder kun har et stort rum, så er der inddelinger, der gør, at der både er soveværelse, badeværelse, køkken og stue. Selvom denne autocamper ikke er så stor, er der alligevel plads til fire sovende personer og fem gode siddepladser. De to komfortable stole i førerkabinen kan drejes, så de bliver en integreret del af stuen. Her er det vigtigt at investere i gode, komfortable stole, fordi man bruger mange timer i dem enten under kørsel, eller når man kommer frem og hygger sig. Er man kun to personer i autocamperen, er der virkelig god plads. Bordet i stuen kan slås ned til en ekstra seng, men det er kun til et barn, fordi komforten er minimal. Over stuen er der en hæve/sænke-seng, som er en stor komfortabel dobbeltseng, og den vil man oftest vælge at bruge til børnene. Over førerkabinen er der et stort skylight-vindue, som giver en masse ekstra lys i autocamperen, der ellers godt kan virke lidt kompakt i fronten, når der er hæve/sænke-seng i loftet.

Adria Matrix 670 SL, autocamper, hæve-sænke-seng
Over stuen er der en ekstra dobbeltseng, som kan hæves/sænkes.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen

 

Når der skal laves mad

Køkkenet er i midten af autocamperen, og ikke specielt stort, men omvendt er der alt det, et køkken skal have. I denne model er der stort køleskab med separat fryseboks og ovn. Der er som i resten af autocamperen fint med skabsplads, så man kan få plads til sine ting. På vintercamping har man som regel mere udstyr med, og tøjet fylder mere end om sommeren, men det er ikke noget problem i denne model.

Adria Matrix 670 SL, autocamper, køkken
Køkkenet er kompakt, men har alt det, du skal bruge.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen

 

Når der skal bades

Det fine ved badeværelset er, at døren, der fungerer som toiletdør, kan åbnes, så den også fungerer som dør, der lukker af mod hele forenden af autocamperen. På den måde kan man bruge badeværelse sammen med soveværelset, og der er væsentligt mere bevægelsesfrihed, samtidig med, at de, der opholder sig i stuen og køkkenet, ikke er generet af det, der foregår på badeværelset. Det er også en fordel, hvis den ene går i seng før den anden.

Adria Matrix 670 SL, autocamper, toilet, badeværelse
Døren til toilettet kan åbnes, så der kan lukkes helt af til denne del af autocamperen.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen

 

Når der skal soves

Soveværelset er yderst funktionelt. Sengene består af to enkeltsenge, som er hævet, så de er lette at komme op i, men det har også den fordel, at der er meget mere plads i garagen under sengen. De to enkeltsenge kan omdannes til en stor dobbeltseng ved hjælp af en lamelbund og en ekstra madras. Det kan bruges, både hvis man gerne vil have en stor seng, f.eks. hvis der skal ligge et barn imellem de to voksne. Det kan der sagtens.


Adria Matrix 670 SL, autocamper, soveværelse, senge
Soveværelsets enkeltsenge kan laves om til en stor dobbeltseng.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen


Når der skal holdes ferie

Uanset hvor campingferie går hen, og hvilken tid på året det er, venter der uden tvivl fine ferieoplevelser i Adria Matrix Plus 670 SL, som køres med almindeligt kørekort. Alde-centralvarme og vandbåren gulvvarme er en dyr løsning, men hvis man camperer efterår, vinter og forår, er det alle pengene værd, og det er klart det varmesystem, der giver det bedste indeklima, når temperaturerne svinger meget udenfor, og der f.eks. er høj luftfugtighed, som vi ofte oplever det på vore egne. Det er meget imponerende, hvad der er blevet plads til i denne autocamper, og selvom der er sovepladser til fire personer, føles den på ingen måde kompakt. Den er let at køre med, og fordelen ved delintegreret er, at man har frit udsyn under kørsel. Som nybegynder vil man også opleve, at denne model både er let at køre med, parkere og ikke mindst manøvrere på plads, og hvem vil ikke gerne have, at tingene bare spiller, når man er på ferie. Det gør det her.
 

Fakta

Totalvægt: 3.500 kg
Totallængde: 738 cm
Sovepladser: 4 stk.
Siddepladser: 5 stk.
Køreklar vægt: 2.963 kg
Hk (kW): 150
Motor: Fiat 2,3 JTD
Km/l: 13,5
Basispris: 679.800 kr.
Pris inkl. udstyrspakke: 810.010 kr.
Grøn ejerafgift: 4.490 kr./halvårlig
Basispris: 679.800 kr.