Krig om autocampister: DCU lægger sig mellem stridende parter DCUs landsformand, Anne-Vibeke Isaksen, rejser ofte selv i autocamper, fordi det er en suveræn måde at tage på campingferie på. Hun kender derfor autocampisternes behov. Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Campingformer

Krig om autocampister: DCU lægger sig mellem stridende parter

DCU ønsker dialog mellem stridende parter og rækker hånden ud. Konflikten, der handler om autocampisters mulighed for at overnatte på havnearealer, skal landes til glæde for alle.
Annonce

Tekst af Kim Basse

September 2019

 

Bølgerne går højt på havnearealerne flere steder i Danmark. Årsagen er, at autocampere frit kan campere på havne flere steder i landet.

Det har fået OCFF, der er brancheforening for camping- og fritidsbranchen, til at fare i flæsket på Kerteminde Havn. I en artikel i Fyns.dk beskylder OCFF Kerteminde Kommune for at omgå loven, fordi kommunen har indrettet en autocamperplads på havnearealerne.

Ifølge OCFF har Kerteminde Kommune fundet et smuthul i lovgivningen ved at kalde det for parkering og ikke camping.

Derudover kan gæsterne både gå i bad og tanke vand og el på pladsen. Dermed hører det under campingreglementet, mener Jens Brendstrup, der er direktør i OCFF.

- Der er simpelthen tale om offentligt opgavetyveri og konkurrenceforvridning, når Kerteminde Kommune bruger skattekroner til at lave kunstige forbrugs- og overnatningspriser for autocampere på Kerteminde Havn, siger Jens Brendstrup, til Fyens.dk.

 

Brugere: Ok med havnecamping

Sagen om autocamperpladsen på marinaen i Kerteminde startede i 2017, da kommunen etablerede pladsen for den nette sum af 300.000 kroner.

Siden har autocamperpladsen udviklet sig til lidt af et tilløbsstykke for autocamperfolket. Ifølge Fyens.dk overnattede der nemlig 2.418 autocampister på pladsen sidste år.

Prisen for en overnatning på pladsen er ifølge avisen 140 kroner for en vogn. Det betyder, at kommunekassen siden 2017 har høstet 338.520 kroner på pladsen.

Dermed er kommunen begyndt at tjene på autocamperpladsen på marinaen i Kerteminde, og det har altså nu fået OCFF op i det røde felt.

På DCUs facebookside raser debatten. Her er meningerne delte, også blandt autocamperfolket.

Én af debattørerne, som ikke tilkendegiver, om han selv har autocamper, eller om han benytter sig af anden form for campingform, skriver, at:

- Færre regler og mere frihed for feriefolket. Hvis campingfolket ikke ønsker at benytte campingpladser, men i stedet ønsker at tage ophold på en havn, i naturen eller på en rasteplads, ja så er det da super. Ingen regler kan tvinge campister ind på campingpladserne, hvis ikke det er det, campister ønsker, skriver Poul Hoffmann.

 

DCU vil i dialog med autocamperfolket

Hos DCU, hvor man netop har overstået et succesfuldt formandsskifte, har man selv 22 campingpladser fordelt over hele landet, som i dag er godt besøgt af autocampergæster, fordi der også er mange af disse, som gerne vil bo på campingpladser.

Her er man bevidst om, at der er stor stigning i interessen for autocampere i Danmark. I alt sælges der på den gode side af 500 autocampere om året i Danmark, og det tal er stigende.

Blandt andet derfor er Anne-Vibeke Isaksen og DCU som helhed mindre kritiske over for autocamperpladsen på marinaen i Kerteminde, end OCCF er. Hun har et stykke hen ad vejen sympati for holdninger som dem, debattøre Allan Nielsen giver udtryk for, men understreger, at konkurrenceforholdene skal være fair.

- Vi skal være bedre til at opfylde og imødekomme de forskellige campingformers og gæsters behov. Det handler i al sin enkelthed om behov, og her er autocampergæsternes behov ofte anderledes end ved andre former for camping. Det skal vi imødekomme og ikke modarbejde. Vi vil gerne have et mere mangfoldigt liv på vores 22 campingpladser, og det er uanset, om folk kommer i campingvogn, autocamper, telt, tipi, eller om de vil leje sig frem til ferien. Camping er og skal være mangfoldigt. Det skal vi kunne rumme, siger Anne-Vibeke Isaksen og fortsætter:

- Omvendt må vi sige, at OCFF har en pointe, når de siger, at det offentlige ikke skal konkurrere på ulige vilkår med campingpladserne. Men vi er i DCU i gang med en omstillingsproces, hvor vi blandt andet ser på, hvordan vi kan åbne vores pladser for flere mennesker.

- På den måde er sagen fra Kerteminde Havn endnu et eksempel på, at der skal være klarer regler for det offentliges ageren på området. Derfor ser vi frem til større dialog med autocamperfolket og andre typer campister om forholdene på vores pladser, siger Anne-Vibeke Isaksen.

 

Udfordring på flere havne - DCU ønsker dialog

Sagen på Kerteminde Havn er langt fra den eneste i landet. Også i Viborg er OCFF ude med riven i forhold til ulige konkurrencevilkår.

Her er det Viborg Sejlklub på Hjarbæk Havn, der ifølge OCFF driver en autocamperplads på ulige vilkår.

OCFF skriver i en nyhedsmail, at de i den forbindelse har rettet henvendelse til Viborg Kommune for at gøre opmærksom på problematikken med autocampere på Hjarbæk Havn. De opfordrer her kommunen til at samarbejde med de lokale campingpladser.

”Campingpladser skal følge en lang række sikkerhedsmæssige regler, herunder krav om brandtilsyn, som autocamperpladsen ikke følger. Det er konkurrenceforvridende, og det er samtidig en omgåelse af campingreglementet”, skriver OCFF og fortsætter:

”Viborg Sejlklub modtager tilskud fra Viborg Kommune. Det kan undre, at en Venstre-kommune som Viborg subsidierer en autocamperplads med offentlige skattebetalte midler”.

OCFF har angiveligt ikke modtaget svar fra kommunen, men understreger i mailen, at debatten ikke er slut her, men at OCFF følger op.

Hos DCU ser man frem til en konstruktiv dialog med parterne og glæder sig til, at der findes en fælles løsning til glæde for kommunerne, campingpladserne, såvel som for autocamperfolket.