Teknologisk Institut, caravanværksted, campingværksted, testcenter, servicecenter Konsulent Per Jensen fra Teknologisk Institut kontrollerer både værktøj og udført håndværk, når han besøger DCU’s 19 Test- og Servicecentre. På seks af værkstederne tjekker han desuden kundernes tilfredshed. Foto: Lasse Løndahl Henriksen
Test- og Servicecentre

Kigger værkstedet i kortene

Konsulenter fra Teknologisk Institut besøger jævnligt DCU’s Test- og Servicecentre for at tjekke værktøj og håndværk. DCU tog med på konsulentbesøg på værkstedet i Svendborg.

Tekst: Torben Brandt

”Er værktøjet i orden”, spurgte den finurlige ordsmed og TV-2-forsanger Steffen Brandt tilbage i 1987 i sangen ”Tidens kvinder” – og sigtede næppe på noget, der kan købes i et byggemarked. 

Men når konsulent i Teknologisk Institut (TI), Per Jensen, stiller samme spørgsmål til medarbejderne på DCU’s Test- og Servicecentre, er der ingen lumre bagtanker. For han kommer rent faktisk for at kontrollere, at værktøj som trykudstyr, momentnøgle og elektrisk udstyr virker, som det skal. 

– Dæktryksmåler og momentnøgler kan jeg justere på stedet, hvis de ikke måler nøjagtigt. Ofte er det kun småjusteringer, og er det mere, sender DCU-centeret det ind til værktøjsleverandøren, som kan reparere det, så det fungerer korrekt, forklarer Per Jensen. 

Han er mødt op en tidlig morgen på Svendborg Camping Centers værksted, der er et af DCU’s 19 Test- og Servicecentre. Han er her som led i en aftale mellem DCU og TI om, at konsulenter fra TI regelmæssigt besøger testværkstederne for at tjekke værktøj og håndværk. 
På nogle af værkstederne, deriblandt Svendborg Camping Center, kontrollerer konsulenterne derudover også kundetilfredsheden ved at gennemføre interviews, hvor der spørges ind til kundens oplevelse af det seneste værkstedsbesøg. Hvis konsulenten konstaterer, at tingenes tilstand er i orden på værkstedet, uddeler han stemplet ”Godkendt campingværksted”. 

Mærkat, godkendt værktøj, Teknologisk Institut
Hvis værktøjet er i orden, får det et mærkat på, der viser, at det er kontrolleret med tilfredsstillende resultat.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen


Ingen sure miner

Selvom Per Jensen kigger værkstedet og dets tre caravanteknikere over skulderen, møder han ingen sure miner. 

– Vi bliver næsten altid godt modtaget, når vi kommer rundt på værkstederne. I den sidste ende er det jo også en sikkerhed for værkstedet, at vi tjekker, om udstyr og udført arbejde er i orden, og også for kunden er det trygt at vide, at værkstedet er kontrolleret, siger Per Jensen. 
– Hvis tingene er i orden, har man jo ikke noget problem med at blive kigget over skulderen, og skulle der være noget, er det rart, at vi kan få en snak om det. Men det er heldigvis sjældent, at vi ser graverende fejl, når vi kommer rundt, fastslår Per Jensen. 

rullende kontor, Teknologisk Institut
Sådan ser det rullende kontor fra Teknologisk Institut ud.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen


Har egen ordning i støbeskeen  

Et af principperne i aftalen mellem DCU og TI er, at prisen for arbejdet skal aftales på forhånd mellem værksted og kunde, og hvis arbejdet viser sig at være kompliceret, og den aftalte pris afviger med 10 procent eller mere, skal kunden orienteres, inden arbejdet sættes i gang. Hvis vognen ikke kan holde til næste planmæssige besøg/service, skal kunden ligeledes informeres. 

Et andet punkt i aftalen er, at caravanteknikernes uddannelse og efteruddannelse er defineret, og at værkstedet fremstår ordentligt og ryddeligt uden gammelt snavs. 
Indehaver af Svendborg Camping Center, Arno Kristensen, er glad for besøgene fra TI. 

– Vi får et tjek af, at det, vi arbejder med til daglig, er, som det skal være. Det har jeg det rigtig godt med, siger Arno Kristensen. 

– Vi har faktisk selv en lignende ordning i støbeskeen, hvor vi overvejer at få en neutral person til ind imellem at ringe til vores kunder for at høre, om de har været glade for besøget på vores værksted, tilføjer han.

Han suppleres af caravantekniker på Svendborg Camping Center, Jan Rosenbeck. 
– Det er med til at holde os skarpe, at vi ved, vores arbejdet bliver kigget efter i sømmene, konstaterer Jan Rosenbeck. 

Caravantekniker, Svendborg Camping Center
Caravantekniker hos Svendborg Camping Center, Jan Rosenbeck, siger, at kontrolbesøgene er med til at holde medarbejderne på værkstedet skarpe.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen


Kan stå inde for centrene 

For DCU’s tekniske rådgiver Stefan Rosendal er det afgørende, at campingunionen kan stå inde for sine Test- og Servicecentre. 

– Det sikrer noget kvalitet i arbejdet, og at kunden kan stole på det, der bliver udført. Samtidig er det vigtigt, at man kan regne med den pris, der er blevet aftalt, og at campingvognen kan klare et syn og holde til næste aftalte værkstedsbesøg, siger Stefan Rosendal. 

Alle 19 DCU-værksteder er tilknyttet ordningen med kontrol af håndværk og udstyr. Derudover har seks værksteder indgået aftale med TI om, at kundetilfredsheden tjekkes via kundeinterview. Udover Svendborg Camping Center drejer det sig om KG Camping i Kolding, Jyderup Camping Center, Bijé Fritid & Camping i Helsinge, Ny Vejle Caravan samt Kronjyllands Camping & Marine Center i Randers.