Vejning af vogntog, vejning af campingvogn, vægt, egenvægt, politiet Politiet vejer vogntoget sammenkoblet. Foto: Torben Brandt
Tips & teknik

Hold styr på vægten

Inden du stikker af sted på campingferie, er det vigtigt, at du har tjek på campingvognen eller autocamperens vægt.

Af Torben Brandt

Ved du, hvad din campingvogn eller autocamper vejer? Er svaret nej, vil det være klogt at få styr på det, inden du og familien drager afsted på sommerferie. For det er ikke bare ulovligt at køre med en overlæsset vogn. Det handler i høj grad også om trafiksikkerhed. 

– Er vognen for tungt læsset, ligger den ustabilt, og hvis man ovenikøbet har en campingvogn bagpå, som måske også er tungt læsset, risikerer vogntoget at komme i slinger. Det kan i værste fald betyde, at vogntoget vælter, siger teknisk rådgiver i DCU, Stefan Rosendal. 

Få tjek på egenvægten
Inden du begynder at proppe campingvognen med bagage, er det vigtigt, at du kender dens reelle egenvægt. Så ved du nemlig, hvor meget bagage du cirka har plads til. Hvis den i tom tilstand vejer eksempelvis 1.135 kg, og campingvognen har en tilladt totalvægt på 1.400 kg, har du en lasteevne på 265 kg – (fordi 1.400 kg minus 1.135 kg = 265 kg). Husk dog at f.eks. elkabler og gasflasker sluger en del af de ledige kilo. 

Egenvægten står på campingvognens registreringsattest, men i praksis er vognene ofte en hel del tungere. Det skyldes, at egenvægten på registreringsattesten ofte stammer fra en standardmodel, men den vogn, der ender i Danmark, har måske fået en eller flere udstyrspakker monteret, som gør den tungere. 

En del danske forhandlere er dog begyndt at kontrolveje vognene, når de kommer hjem i butikken, så den reelle egenvægt kendes, når handlen indgås. Desuden øges vægten ofte med tiden, fordi vognene suger en vis mængde fugt. Hvor meget afhænger både af vognens alder, og hvordan den er konstrueret. Adskillige nye campingvogne er dog i dag opbygget med glasfiberkarosseri og uden træ i konstruktionen, hvilket gør dem langt mindre udsatte for fugt. 
 
Vejes sammenkoblet 
Egenvægt og tilladt totalvægt giver dig altså et fingerpeg om, hvor meget lastevne du har. Bliver du stoppet af politiet, vil vogntoget imidlertid blive vejet sammenkoblet. Det sker for at finde den faktiske vægt for bil og campingvogn lige her og nu.

I første omgang placerer politiet kun forhjulene fra det trækkende køretøj/bilen på vægten. Her tjekkes, at mindst 20 % af vognens vægt hviler på forhjulene – kaldet den styrende aksel. Derefter køres hele bilen på vægten, så dens faktiske totalvægt – bilens vægt inklusiv bagage og passagerer – kan noteres. Det tal må ikke være højere end den tilladte totalvægt, som står i bilens registreringsattest. 
Under hele forløbet er campingvognen koblet på bilen. Det betyder, at campingvognens kugletryk på cirka 75 kg regnes med ind i bilens faktiske totalvægt. 

Faktisk akseltryk 
Når bilens vægt er kontrolleret, ruller den ud, så kun campingvognens aksel står på vægten. Derpå noterer politiet campingvognens faktiske akseltryk – dens vægt her og nu. Det springende punkt er her, at det faktiske akseltryk ikke må overstige det tilladte akseltryk, der står i campingvognens registreringsattest. 

Samlet tjekker politiet altså: 
• At totalvægten på bilen/det trækkende køretøj ikke er overskredet (tallet står på registreringsattesten)
• At campingvognen ikke er så tungt læsset, at den overskrider det tilladte akseltryk (står på campingvognens registreringsattest) 
• Hele vogntogets faktiske totalvægt – den samlede vægt for bil og campingvogn

Politiet vil også holde øje med, at campingvognen ikke er for tung i forhold til bilens koblingsvægt (står på bilens registreringsattest), som er det antal kilo, bilen lovligt må trække.

Forskellige tal
På nogle campingvogne forvirrer registreringsattesterne, fordi tallene for tilladt akseltryk og tilladt totalvægt er forskellige. For hvilket tal gælder så, hvis man bliver stoppet af politiet? 
Her var meldingen dog klar, da Camping-fritid tidligere fulgte betjentene fra Tungvogncenter Øst under Midt- og Vestsjællands Politi i færd med at udføre kontrolvejninger. 

– For påhængskøretøjer med stiv trækstang (eksempelvis campingvogne) holder vi kun øje med akseltrykket. Hverken totalvægt eller kugletryk interesserer os ved en kontrolvejning, lød svaret fra de erfarne politifolk.

Du kan se en liste over godkendte vejere her