Dethleffs E.Home Coco i baggrunden trækker sig selv ved hjælp af strøm, den selv producerer. Det fortæller Jens Hammer, der er salgschef i Erwin Hymer Group Nord, som står for salget af blandt andet Dethleffs i Danmark. Dethleffs E.Home Coco i baggrunden trækker sig selv ved hjælp af strøm, den selv producerer. Det fortæller Jens Hammer, der er salgschef i Erwin Hymer Group Nord, som står for salget af blandt andet Dethleffs i Danmark. Foto: Kim Basse
Miljøvenlig camping

Den grønne campingbølge: Fem miljøvenlige camping-skud

En selvkørende campingvogn, der lader, mens den kører, mindre plastik i indpakningen og energi fra en blanding af alkohol, ilt og vand. Opfindsomheden er stor, når det kommer til at skabe grønne campingprodukter. DCU kommer derfor med fem bud på fremtidens grønne camping her.
Annonce

Den grønne bølge skyller ind over verden og nu også over campingudstyr, produkter og indpakning, og opfindsomheden inden for grønne og miljøvenlige produkter er stor. Det blev for alvor tydeligt på verdens største campingmesse, Caravan Salon 2019, der løb af staben i efteråret i Düsseldorf.

Én af de spændende nyheder, som danskerne kan se frem til, og som kommer på markedet inden for en overskuelig årrække, er Dethleffs E.Home Coco, som den tyske producent af campingvogne og autocampere Erwin Hymer Group tester i disse år.

- E.Home Coco driver sig selv ved hjælp at energi, som den selv skaber. På den måde kan den trække sig selv, så bilen foran er helt fri for belastning. Det eneste, bilen skal gøre, er derfor at styre. Selve fremdriften klarer E.Home Coco selv. Dermed bliver CO2-udledningen mindre, siger Jens Hammer, der er salgschef i Erwin Hymer Group Nord, som står for salget af blandt andet Dethleffs i Danmark.

Når vognen bag på bilen trækker sig selv, betyder det også, at små biler som eksempelvis minibiler i fremtiden vil kunne køre med campingvogne.

Næste skridt for Dethleffs E.Home Coco er en testtur igennem Alperne på 500-600 kilometer med el-drevet bil, før den kommer på markedet. Men selvom der stadig går lidt tid, inden E.Home Coco er i handlen, så er der mange af andre spændende produkter, som allerede nu er klar til at rulle ud på campingpladserne.

DCU giver dig derfor her fem grønne camping-skud.

 

Fem miljøvenlige bud på fremtidens camping:

 

Carbest Perc solcellepanelerne kommer i to størrelser til marts, hhv. 110 Watt og 130 Watt.
Carbest Perc solcellepanelerne kommer i to størrelser til marts, hhv. 110 Watt og 130 Watt.
Foto: Adobe Stock
Solceller i to lag (Carbest)

Carbest byder ind med en ny teknik inden for solcellepaneler. Det nye ved Perc solcelleteknik, som systemet hedder, er, at cellerne overlapper hinanden, så de af solens stråler, der trænger igennem første lag af solceller, opfanges igen af andet lag solceller, hvorved energien udnyttes optimalt.

Carbest Perc solcellepanelerne kommer i to størrelser til marts, hhv. 110 Watt og 130 Watt. Derudover er der prisfald på helt op til 20 procent på nogle af Carbest solcellepaneler i den nye sæson. Carbest er et Reimo brand.

 

Kampa Dometics vil mindske brugen af plast med hele 80 procent.
Kampa Dometics vil mindske brugen af plast med hele 80 procent.
Foto: Kim Basse
Miljøvenlig indpakning (Kampa Dometic)

Miljøbevidsthed kommer også i indpakningen. Derfor har Kampa Dometic valgt at mindske brugen af plastic i emballagen til deres telte. Ifølge Kampa Dometics britiske direktør, Myles Salmon, vil virksomheden mindske brugen af plast med hele 80 procent og i stedet bruge mere miljøvenlige og genanvendelige produkter.

 

 

 

 

Knaus Tabbert er gået sammen med elektronikgiganten Bosch Engineering om et system, der kan genanvende energien, som skabes under kørslen.
Knaus Tabbert er gået sammen med elektronikgiganten Bosch Engineering om et system, der kan genanvende energien, som skabes under kørslen.
Foto: Kim Basse
Med campingvognen som strømforsyning (Knaus/Bosch)

Knaus Tabbert er gået sammen med elektronikgiganten Bosch Engineering om et system, der kan genanvende energien, som skabes under kørslen. Det er der kommet et 48V elektrisk system til campingvogne ud af. 48V-systemet består af en elektrificeret aksel, sensorer og et lithium-ion-batteri, som både kan oplades under kørslen med vognen, og mens campingvognen holder stille.

Den opladede energi i lithium-ion-batteriet kan dels give akslen på campingvognen drivkraft under kørsel, så trækkøretøjet foran campingvognen skånes, dels kan den opsamlede energi bruges i campingvognen til diverse elektriske apparater.

 

Hybrid- og elbiler har været en mangelvare i mange år for campister.
Hybrid- og elbiler har været en mangelvare i mange år for campister.
Foto: Kim Basse
Hybrid campervan klar til produktion (Dethleffs)

Hybrid- og elbiler har været en mangelvare i mange år for campister. Men på Caravan Salon 2019 præsenterede Dethleffs deres første produktionsklare hybride camper, Globevan e.Hybrid. Globevan e.Hybrid er en Ford Transit Custom med drivaksler, hvis fremdrift er rent elektrisk. Det genopladelige batteri i bilen giver op til 50 km kørsel på rent el. Samtidig genererer opbremsning og stop af gastilførslen energi gennem genvinding. Det gør, at bilen med den indbyggede 1,0-liters EcoBoost-benzinmotor har en maksimal kørevidde på 500 km. Batterierne er genopladelige på under 5,5 timer via en almindelig husstikkontakt. Fra en hurtigopladende stikkontakt er genopladningstiden 3 timer.

 

Efoy Comfort producerer elektricitet ved hjælp af brændstof i en brændstofpatron, ilt fra luften, methanol og vand.
Efoy Comfort producerer elektricitet ved hjælp af brændstof i en brændstofpatron, ilt fra luften, methanol og vand.
Foto: Efoy
Efoy giver grøn strøm - alle steder (Efoy)

Efoy Comfort producerer elektricitet ved hjælp af brændstof i en brændstofpatron, ilt fra luften, methanol, der klassificeres som en ikke drikbar alkohol, og vand. Ud over elektricitet producerer apparatet kun spildvarme og vanddamp, som kun indeholder meget lidt CO2. Apparatet oplader automatisk forbrugerbatterier til fuld kapacitet og leverer strømforsyning, uanset hvor man befinder sig, og selv ved temperaturer under nul.

Den integrerede opladningskontroller overvåger konstant batteriets ladeniveau, og med en M10 brændstofpatron er man uafhængig af ethvert strømnet i op til fire uger. Efoy Comfort vejer otte kilo, kan betjenes med tablet og smartphone og giver strøm til USB, 12V, og med en inverter kan 230 V-enheder også tilsluttes.