Fritstående senge i campingvognen, Eriba Nova 690 GL Det er blevet populært med fritstående senge i campingvogne som i denne Eriba. Foto: Torben Brandt
Campingvogne

Fritstående fristelser

Pladsen i vognene er begrænset. Set i det lys er fritstående senge ikke en oplagt måde at udnytte de sparsomme kvadratmeter på. Alligevel vinder de frem, fordi det både er komfortabelt og hyggeligt at sove i en ”rigtig” dobbeltseng.

Tekst: Torben Brandt

Det er ikke mange år siden, vogne med fritstående dobbeltsenge var en sjældenhed på caravanmesserne i ind- og udland. Men det har gradvist ændret sig. For selvom enkeltsenge og franske senge fortsat er de mest populære, har stort set alle de store mærker nu også modeller med fritstående senge med, når det er messetid. 

Den gode nattesøvn
Ulempen ved de fritstående senge er, at de ”stjæler” en forholdsvis stor del af vognens begrænsede kvadratmeter, for dels er disse senge som regel bredere end f.eks. de franske senge, dels fråses der noget med gulvarealet. Når de fritstående senge alligevel tilvælges af nogle campister, skyldes det, at sengene er brede og komfortable, man skal ikke kante sig ind over hinanden, når man skal ind og ud af sengene, og endelig er det for mange mennesker ganske enkelt hyggeligt at ligge sammen. 

Mærke: LMC 
Model: Exquisit 595 VIP
Sengemål: 151 cm i bredden, 190 cm i længden
Madrassens tykkelse: 14 cm

Sengen har kraftig lamelbund med stødabsorberende plastik i enderne og er placeret i vognens front, hvor den er omgivet af fire overskabe, to hjørneskabe og et natbord på hver side. Der er således masser af plads til bagage, ligesom det er rart med lidt aflæggeplads på natbordet. 
Sengelamperne i hver side af sengen kan flyttes, så man får lyset dér, hvor det behøves. Kraftige gasfjedre holder let madras og sengebund oppe, så man let kan lægge bagage ind. Der er ikke nogen ramme omkring madrassen. 
En foldevæg i træ gør det muligt at skærme soveafdelingen af, men det er næsten synd, for så kan man ikke se den store luksussiddegruppe i skind, der er placeret i bagenden. Vognen har desuden et lækkert badeværelse med separat bruser og et stort køkken, hvor en ekstra klap for enden af bordet gør det muligt at øge bordlængden. Vognens egenvægt siger 1.576 kg, den har en totalvægt på 1.800 kg, men hvis man ønsker det, kan man få vognen med en totalvægt på 2.000 kg, så man ikke behøver spare på bagagen.

Fritstående senge i campingvognen, LMC Exquisit VIP 595
Den fritstående dobbeltseng står i vognens front på denne LMC.
Foto: Lasse Løndahl Henriksen

 

Mærke: Dethleffs
Model: Exclusiv 760 DR
Sengemål: 152 cm i bredden, 203 cm i længden
Madrassens tykkelse: 15 cm

Dobbeltsengen står forrest og har en tyk madras, der signalerer både komfort og kvalitet. Under madrassen ligger en lamelbund med stødabsorberende plastik i enderne. I hver side af sengen er et garderobeskab plus tre skabe over sengen. 
Den meget store siddegruppe i lyst skind er placeret bagest. Også her er der dømt luksus for alle pengene med masser af plads og nakkestøtter i hvert hjørne. Otte overskabe rundt om siddegruppen levner masser af bagageplads. 
Køkkenet er placeret i venstre side og har et komfur med fire blus. Placeringen har den åbenlyse fordel, at overskudsvarme fra køleskabet og røg og damp fra madlavningen kan slippe ud i det fri og ikke i forteltet. Også den separate brusekabine og det store badeværelse er placeret i vognens venstre side, så toiletkassetten kan tages ud i det fri og ikke i forteltet. Vognen har en køreklar vægt på 1.960 kg og en tilladt totalvægt på 2.200 kg, hvilket efterlader en lasteevne på 240 kg. Det er ikke prangende i en dobbeltakslet campingvogn, men for de fleste vil det være ligegyldigt, fordi Exclusiv 760 DR er en typisk fastliggervogn.  

Fritstående senge i campingvognen, Dethleffs Exclusiv 760 DR
Også i Dethleffs vogn med fritstående seng er sengen placeret i fronten.
Foto: Torben Brandt

 

Mærke: Hobby
Model: Premium 650 UFf
Sengemål: 158 cm i bredden, 198 cm i længden
Madrassens tykkelse: 13 cm

Også tyske Hobby tilbyder sine kunder en vogn med fritstående dobbeltseng, hvor sengen er placeret i vognens front. Madrassen ligger på en god lamelbund, og samtidig er der en solid ramme omkring madrassen, så den ikke forskubber sig, når man bevæger sig i sengen. 
På hver side af sengen står et natbord med et lille skab under bordet. Skulle der være brug for mere aflægge- og skabsplads, har vognen tre overskabe over sengens hovedgærde. Nærmest i fodenden af sengen står en separat brusekabine i vognens venstre side, mens toilettet er på den modsatte side – også tæt på sengen. 
Køkkenet er usædvanlig stort og placeret i venstre side af vognen, så varme fra køleskab plus damp og røg fra madlavning lukkes ud i det fri. Bagest er en stor siddegruppe i lyst skind og nakkestøtte i hvert hjørne.
Vognen har dobbeltaksel, en køreklar vægt på 1.692 kg og med en totalvægt på 2.000 kg er der 308 kg i lasteevne. Har man brug for mere, kan vognen fås med en totalvægt på 2.200 kg. 

Fritstående senge i campingvognen, Hobby Premium 650 UFf
Den solide ramme om sengen betyder, at madrassen ligger stabilt.
Foto: Torben Brandt

 

Mærke: Eriba
Model: Nova 590 GL
Sengemål: 144 cm i bredden, 200 cm i længden
Madrassens tykkelse: 13 cm

I denne vogn står den fritstående dobbeltseng anderledes end ”normalt”, for her er den tværvendt i vognens bagende. Der er lamelbund under madrassen, men ingen sengeramme, så madrassen ligger ikke i spænd. Over hovedgærdet er to rummelige overskabe. Derudover er der et klædeskab og et natbord på venstre side af sengen, hvorimod der ikke er noget på højre side, fordi den vender ind mod badeværelsesvæggen. En god detalje er, at der ved hovedgærdets væg er placeret en pude som støtte til nakken, hvis man vil sidde op i sengen for at læse. 
Badeværelset med separat brus og toilet er placeret helt bagest i campingvognen. For at komme derud skal man passere sengens fodende, hvor der kun er 24 cm mellem madras og campingvognens væg, hvilket ikke er prangende. Centralt i vognen er et stort køkken, mens der helt forrest er en meget stor rundsiddegruppe med to nakkestøtter. Køreklar vægt ligger på ca. 1.500 kg, mens totalvægten – alt afhængig af akselvalg – ligger på mellem 1.700 og 2.000 kg.

Fritstående senge i campingvognen, Eriba Nova 690 GL
Den fritstående dobbeltseng er placeret på tværs i Eriba Nova 690 GL.
Foto: Torben Brandt

 

Mærke: Tabbert
Model: Vivaldi 685 DF Finest Edition
Sengemål: 150 cm i bredden, 192 cm i længden
Madrassens tykkelse: 15 cm

Sengen er placeret forrest, hvor madrassen ligger i en solid ramme, så den ikke forskubber sig, når man bevæger sig. Under madrassen er der kraftige lameller med ergonomiske zoner til at sikre en god liggekomfort. Over sengen er der tre skabe, mens der på hver side står et garderobeskab. Der er ikke noget natbord, men sengen er konstrueret med aflæggeplads ved hovedgærdet. Badeværelset er placeret i vognens højre side og har separat brusekabine. Køkkenet er anbragt modsat og har et meget stort bord samt tre gasblus, der er godt beskyttet under en solid komfurrist. Bagest er den store rundsiddegruppe med i alt syv overskabe, hvilket efterlader masser af opmagasineringsplads. Vivaldi 685 DF Finest Edition har dobbeltaksel og en køreklar vægt på 1.800 kg. Totalvægten siger 2.000, hvilket efterlader en lasteevne på 200 kg, hvilket i min optik er for lidt i en vogn af denne størrelse. I øvrigt har vognen kvalitetsdæk af mærket Hankook, så heller ikke her er der sparet på noget. 

Fritstående senge i campingvognen, Tabbert Vivaldi 685 DF
Madrassen ligger solidt i en ramme, så den ikke flytter sig, hvis man bevæger sig i sengen.
Foto: Rasmus Schønning

 

Mærke: Caravelair
Model: Allegra 470
Sengemål: 150 cm i bredden, 200 cm i længden
Madrassens tykkelse: 15 cm

Sengen er placeret i vognens front. Madrassen ligger på en lamelbund, hvor der flere steder er påsat velkrobånd for at holde madrassen på plads, når man bevæger sig. Rundt om sengen er der fire overskabe, to hjørneskabe og to natborde, så aflæggeplads skorter det bestemt ikke på. Der er læselampe i hver side af sengen. Der kan lukkes af til resten af campingvognen med en plisseret foldevæg. 
Køkkenet er placeret i højre side af vognen og har tre gasblus samt fin plads på køkkenbordet. Toilet og bruser er der fundet plads til centralt i vognens venstre side – over for køkkenet.
Siddegruppen bagest har masser af plads at slænge sig i, og et par nakkestøtter bidrager til komforten. Der er god plads til opbevaring i de fem overskabe, der omkranser sofaen. Køreklar vægt er på 1.184 kg, og med en totalvægt på 1.500 kg er der på den gode side af 300 kg i lasteevne, hvilket er mere end godkendt i en vogn af denne størrelse. 

Fritstående senge i campingvognen, Caravelair Allegra 470
I Caravelair Allegra 470 er den fritstående seng anbragt forrest i vognen.
Foto: Rasmus Schønning