Gamle dæk bedre end nye.

Carl Hansen
27.07.2013 19:40

De 6-år gamle Sicurity Road 2003 dæk blev udskift til nye Tyfoon dæk. Men nu har jeg fået lidt slinger i kassen ligesom bagfrakommende busser igen trygger lidt.
Ikke noget problem og Hobbyen opfører sig da lige så godt som den gamle LMC. Nu var jeg ellers bare lige blevet vænnet til, at en hurtig overhaling med 110 ikke var noget problem, men nu skal jeg igen ligesom at balancere ved den hastighed.
Skide ærgerligt at Sicurity Road dækkene var blevet 6 år. Er der andre der har oplevet noget lignende og er der nogle gode råd. Måske skal jeg få de Tyfoon dæk pillet af igen og bede om et par nye Sicurity Road dæk.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 35

28.07.2013 20:29

Hvad med at købe et kendt mærke?

Hejsa, jeg har med stor succes haft både good year og Michelin dæk på vognen. Jeg har aldrig forstået ideen med de billige dæk. Der køres jo nærmest på grænsen af hvad dækkene kan laste Derfor er min teori at man er bredere tjent med et godt (lidt dyrere) dæk.
Er jeg mon den eneste der er af den opfattelse?

Carl Hansen
29.07.2013 14:32

Gamle dæk bedre end nye

Nu er der altså ikke tale om billigere dæk her.
Det første sæt Sicurity Road som gav en rigtig god kørekomford var fabriksmonterede.
Da jeg fik nye dæk ved Korup Dækservice bad jeg Allan om de absolut bedste og sikreste uanset prisen, gerne Michelin eller et andet dyrt mærke.
Derfor er jeg skuffet over Tyfoon dækkene som ikke var billigere, men skulle være de sikreste, men nu har jeg altså fået lidt slinger i kassen.
Mit spørgsmål handler ikke om økonomi, for prisen er ligegyldig for mig, men om der er andre der har prøvet at få forringet kørestabilliteten med nye dæk -og hvilke ?

Ingolf Jensen
29.07.2013 18:11

dækvalg

Hej Carl, det med dæk er der enormt mange meninger om, så man skal vare sig. men jeg vil alligevel vove den påstand at man skal vælge dæk produceret i Europa og fravælge dæk produceret i Asien! der plejer at stå på dæksiden, hvor de er produceret.
Tyfoon lyder ud fra navnet som produceret i Asien.

jeg kører nu med Michelin Aglis+ på min cv, Made in France, de er stabile.
før dem havde jeg Vredestein, som også var stabile.

hilsen fra Ingolf

Flemming Udbjørg
29.07.2013 19:42

Asien eller Europa ?

Jeg er ikke sikker på, at man bare skal gøre det så enkelt, og sige, at dæk produceret i Asien er dårligere end dæk produceret i Europa.

Dels er der også dæk, som er produceret i Europa, som får nogle tvivlsomme vurderinger ved diverse test, og selvfølgelig er der dæk, produceret i Asien som er fuldt ug lige så gode som gode dæk fra Europa.

Hankook og Toyo er nogle af eksemplerne - og inden nogen farer i blækhuset og skriver om billige møjdæk, så skal man måske lige tænke over, at den nye Audi 5 bliver leveret med Hankook dæk på, og at fabrikken også har haft dæk med i flere Europæiske dæktest, med rigtig flotte placeringer.

Som med de koreanske, japanske og kinesiske bilmærker; De er ved at hale godt ind på det dyre europæiske marked, og ved, at kvalitet er en væsentlig faktor.

/Flemming U

Ingolf Jensen
29.07.2013 20:25

dækvalg

Flemming, nej det kan det godt være man ikke skal gøre det enkelt, men så er vi tilbage til udgangspunktet hvor Carl er.

Det er efter min mening for dyrt at eksperimentere med valg af dæk, får man nogle dæk som Carl fik, man ikke er tilfreds med, så vælg fx Michelin som Kabe i dag leveres med.
livet er for kort til dæk, man ikke er tilfreds med på sin campingvogn, det er ganske enkelt sådan som jeg ser det!

jeg indledte også med at informere om, der er mange meninger om dæk, det belæfter du jo til er rigtigt, Flemming

29.07.2013 21:32

De bedste dæk

Hej igen, lad mig omformulere......... Min erfaring er at et 8-lags, vestligt produceret varevogndæk pumpet op til 4,5 bar er det mest stabile. Af en besynderlig årsag mindes jeg heller ikke at sådanne dæk på noget tidspunkt har været nævnt i pressen for noget negativt, som flere af øst dækkene har været det. Altså, efter min mening er et vestlig produceret dæk at foretrække.

Carl Hansen
29.07.2013 22:13

Gamle dæk bedre end nye.

Ja nu blev jeg nysgerig efter at vide hvor de Tyfoon dæk kommer fra og så måtte jeg igen ned på knæene og min santen står der Made in Check Republic. Det er 8-lags varevognsdæt til 800 kg så de må bære min Hobby 495 på 1600 kg med 4,5 BAR tryk. Jeg gav dem et par BAR ekstra og det hjalp men slet ikke så stabilt som de gamle Sicurity Road som vognen er født med. Jeg overvejer at få dem skiftet til Michelin, som Ingolf siger, inden vi igen skal uden for vores 80-km/t DK-zone.

Carl Hansen
29.07.2013 22:15

Gamle dæk bedre end nye

Ja nu blev jeg nysgerig efter at vide hvor de Tyfoon dæk kommer fra og så måtte jeg igen ned på knæene og min santen står der Made in Chech Republic. Det er 8-lags varevognsdæt til 800 kg så de må bære min Hobby 495 på 1600 kg med 4,5 BAR tryk. Jeg gav dem et par BAR ekstra og det hjalp men slet ikke så stabilt som de gamle Sicurity Road som vognen er født med. Jeg overvejer at få dem skiftet til Michelin, som Ingolf siger, inden vi igen skal uden for vores 80-km/t DK-zone.

John Larsen
29.07.2013 22:34

Tyfoon

Hej Carl.

Prøv at kigge hos Nordjysk dækcentral. De fører 2 str, der ofte anvendes
på Cv. 185-80-14.
Forbrug og vejgreb er i kategori F og E. Man bedømmer fra A til G !!
Hvis din dækmand har solgt dig dem, som kvalitetsdæk, har han vist
et lille problem, ikke dermed sagt at pris og kvalitet ALTID følges ad
der er nok også lidt " religion " med :-) men på papiret er de ikke gode

Venlig hilsen John

Svend Ravn
30.07.2013 11:26

Gode dæk og dæktryk

Carl du skriver at du gav dine dæk lidt mere tryk end anbefalet, er det nu godt.

Vi var i Frederikshavn hvor vi ved en vulkanisør fik et nyt dæk på, det gamle var knækket i stålet inde i dækket.
Vi har en Hobby 465 WLU fra 2008, dækmanden sagde at vi ikke som der stod på campingvognen måtte pumpe dækket op til 4,5 bar, men kun til 4,3 bar da dækket ikke kunne tåle højere tryk end 4,3 vognen køre også godt nok med det lave tryk, der er ingen ryk i campingvognen når vi bliver overhalet eller overhalet.

venlig hilsen
Svend Ravn

Carl Hansen
30.07.2013 14:25

Gamle dæk bedre end nye.

Tak for svaret John Larsen.
Det kan jeg bruge når jeg besøger Korup Dækcenter og så tror jeg nu der har været for lidt religion i det fra min side, for jeg har altid haft Michelin på mine biler men mente ikke jeg skulle være så religiøs og ikke kunne bruge andet når nu Tyfoon blev anbefalet.

Svend Ravn
Du spørger om det nu er godt at pumpe et par bar mere i.
Ja det er godt for vognen blev da mere stabil af det, men i Danmark hvor vi ligger og nusser med 70-80 km/t kan det jo være lige meget.

Dagrunn Meling Hansen
30.07.2013 14:47

Dæk

Man må ikke overskride max. dæktryk., som er angivet på dæksiden.

se mere på http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50

VH. Tommy Hansen

Benny Hauge Jakobsen
30.07.2013 15:21

Bar

Hej
Pas nu på med det med tallene.
Citat : Jeg gav dem et par BAR ekstra og det hjalp men slet ikke så stabilt som de gamle Sicurity .
Hvis det betyder en øgning fra 4,5 til 6,5 bar , så er det det samme at øge fra 65 psi. til 94 psi. det lyder meget voldsomt.
MVH BJ.

Carl Hansen
30.07.2013 17:37

Gamle dæk bedre end nye

Undskyld udtalelsen " Et par BAR ekstra" Der skulle nok have stået Et par streger for dæktrykket blev øget til 4,7.
Den fortalelse er da ellers så tydelig at den skulle være til at forstå. Gad i øvrigt vide hvordan det havde gået til Frankrig og hjem igen med et tryk på 94 psi.i dækkene. Jeg havde nok ikke kommet hjem på de dæk.

30.07.2013 18:50

Dæktryk

Hvordan måler i brave folk herinde, dæktrykket? Jeg klare det nede på tanken, men er det nøjagtigt nok?

Benny Hauge Jakobsen
30.07.2013 20:17

Dæktryk

Hej
Jeg anvender en af de almindelige "trykspande" henne på tanken. Jeg går efter at få fat i den samme fra gang til gang. Skifter man mellem flere kan der godt forekomme forskelle, men et par psi. fra eller til mener jeg ikke skaber problemer.
Trykket i f.eks. CV'ens dæk ændrer sig ikke meget over hele camping sæsonnen. Men selvfølgelig skal man være på vagt.
MVH BJ.

John Larsen
01.08.2013 17:13

tyfoon

Hej Carl.

Held og lykke og forlang pengene tilbage !

Et andet råd kan være at skifte til 15" fælge og lavere profil og breddere dæk.
Jeg skiftede fra de org. 185-80-14 til 205-65-15. De har ca samme højde som org.
1,7 % mindre og det gav bare et meget mere stabilt vogntog, da vognen ikke så
let lader sig påvirke.

Skal nok ikke købes hos CV forhandler ( sorry, alt for dyre ) Købte selv hos
Fensmark Trailer på Sjælland i 2010, 2 stk 900 kg fælge og 8 lags Nokian dæk.
Pris 2900,- incl mont, afbal, 10 hjulbolte !! Kunne ikke få ET hos forh til den pris !

Blot en ide.....

Hilsen John

Carl Hansen
03.08.2013 17:12

Gamle dæk bedre end nye

Tak for det John Larsen. Det vil jeg prøve. Jeg har også været ved campingforhandlere der nærmest flår pengene ud af lommerne, men sådan er Jens Østrup ved SK Caravan i Blommenslyst ved Odense ikke. Ham har jeg fuld tillid til, for kan han hjælpe med gratis råd om hvordan man selv kan klare et problem så gør han det. Ham vil jeg tage en snak med.

Ingolf Jensen
10.08.2013 10:09

dækvalg

Hej Carl, hvad endte du med at vælge af dækmontering til din campingvogn? Hilsen Ingolf

Carl Hansen
10.08.2013 19:56

Ekstra nummer - Ekstra nummer - Ekstra camping.

Rolig nu Ingolf. Vi er ikke sluppet fri af ferie endnu. Vi var ellers kommet hjem fra 3 uger i Frankrig men så kneb det lidt med at bo i huset igen så tog lige en ekstra uge i campingvognen på Nr. Lyngvig camping, men jeg skal nok vende tilbage når vi er blevet campingafvænnet igen.

Ingolf Jensen
10.08.2013 20:33

ferietur

Hej igen Carl, det lyder da godt med 2 ture på det seneste! dejligt

Kirsten Sjöstedt Smed
11.08.2013 21:57

Dæk

Vi har en Adria 663UK år 2007 enkelt aksel, som var monteret med Matador dæk som har siddet på den fra ny, vognen har ikke kørt mere en max 3000km fra ny så de så fine ud, og den kørte rigtig godt på dem ingen slinger eller svingninger, men efter alt det man læser om Matador dæk og at de var fra 2006 valgte jeg at få dem skiftet, jeg bestilte Hankook varevogns dæk som jeg har gode erfaringer med selv og værkstedet bruger dem i deres varevogns afdeling, men campingvognen er blevet meget levende at køre med og meget følsom for overhalende varebiler og lastbiler, er der andre der har erfaring med Hankook dæk på campingvogn?

John Larsen
28.08.2013 23:01

dæk

Hej Carl.

Er blot lidt nysgerrig mht. om du fik noget ud af forhandleren med dine dæk ?

Venlig hilsen

John Larsen

Knud Pedersen
29.08.2013 10:54

Gamle dæk!

Vores Hobby var fra fabrikken udstyret med nogle "kineserdæk" de skulle skiftes efter 6 år ( pga. tempo 100 godkendelsen) da dækkene blev demonteret hos dækforhandleren konstaterede han at slidbanen sad løs i pletter på begge dæk, det var ikke salgsgas det kunne tydeligt ses og mærkes, hans påstand var at det kunne få katastrofale følger efter få hundrede km. For en sikkerheds skyld blev reservehjulet som aldrig har været i forbindelse med asfalt kontrolleret, her var der 2 pletter med løs slidbane.
Efter dækforhandlerens anbefaling blev der monteret Michelin Agilis varevognsdæk dette dæk er et helårs dæk så det skulle fungere både som sommer og vinterdæk.
Vi kan ikke mærke forskel på køreegnskaberne.

Og så lige til det kritiske punkt. vi gav 999 kr./stk. inkl. afbalancering og så skulle vi selv af og påmontere fælg på vognen

Råd herfra er derfor: vær opmærksom på at dækkvalitet og pris ofte følges ad:

Knud

Carl Hansen
29.08.2013 19:54

Anerkendte dækmærker med vægtindeks 100 ?

Jeg brugte John Larsens foreslag og bestildte 2 nye Michelin Agelis 205-65-15 og som John siger at når man sætter et lavere dæk på bliver det stivere samtidig med at bredden forøges. Men det kræver et lidt højere fælg for at vognhøjden er uændret.
Når jeg nu alligevel skulle have nye fælge valgte jeg at få alufælge og i dag skulle det så være at varen var klar til montering MEN så viser det sig at Michelin dækkene som jeg havde bestilt ikke fås i den størrelse med det høje vægtindeks som en 1600 kg vogn kræver. Nu har jeg været inde og søge på dæk og det viser sig at en del "kinesermærker" laver dæk i den størrelse så nu skal jeg bare vælge.
Det fortæller mig også hvorfor John fik Nokian dæk på - han kunne ikke få et af de anerkendte mærker (eller tager jeg fejl John)

John Larsen
29.08.2013 22:43

dæk

Hej Carl.

Jeg kører på Nokian sommer og vinter, de er finske, nogle produceret i Rusland, men Finnerne ved jo lidt om vinter og sne ! Har lige kigget på daekonline under C - dæk
( forstærkede 6 lags ) der er oceaner ( 27 ), også Michelin Agilis a 51, til 1068,- / stk. Der
kommer så 40,- på, hvis man køber mindre end 4 stk. Prisen er incl. fragt til døren.

Kan derfor ikke forstå du ikke kan finde nogle ??

Kode 102/100 kan / må bære 850 kg, min vogn vejer 1700 kg og med 50 psi
står den støt og roligt efter bilen, hvis læsningen er i orden. Min bil har et udhæng
på 118 cm fra bagaksel til kuglen, så jeg skal læsse den omhyggeligt, men så er
den også rolig. Den var aldrig rigtig i ro med de org. Kumho 185-80-14.

Så frøv at kigge ind på daekonline.dk, personvognsdæk C forstærkede...

Hilsen John

Carl Hansen
30.08.2013 16:31

Gamle dæk bedre end nye

Tak for linket John. Jeg har foreholdt min forhandler det og svaret var: At jeg bad om et nyt dæk, altså et Michelin dæk der var mærket 2013 og det kan ikke skaffes -heller ikke fra Nordisk Dækimport for de kan ikke levere nyere dæk end 2011. Og så er der jo kun 4 år til de skal skiftes igen.

Carl Hansen
30.08.2013 16:34

Gamle dæk bedre end nye.

Tak for linket John. Jeg har forholdt min forhandler det og han siger at Nordisk Dækimport ikke kan levere Michelin 205-65-15 dæk nyere end 2011 og så er der jo kun 4 år til de skal skiftes igen.

Bendt K. S. Bendtsen
30.08.2013 17:16

Gamle dæk bedre end nye

Hej Carl.

I foråret skiftede jeg også dæk pga. tempo 100. Jeg havde Tyfoon 205/65-15, som jeg har været rigtig godt tilfreds med. Min dækleverandør (Kvik Center Risskov) kunne pga. alt for høj pris fra Tyfoon ikke længere levere disse dæk. Jeg fik i stedet monteret Michelin Agilis 195/70-15, 8 lag, med vægtkode 104/102 som må bære 900 kg.
Min pris var alt incl. kr 860.00 pr. stk. Husk at få højttryksventiler monteret.
Jeg kan ikke mærke nogen forskel ved at gå fra 205/65-15 til 195/70-15.
Ps.Jeg har med de nye dæk kørt ca. 8000 km.

Mvh. Bendt

John Larsen
30.08.2013 17:19

dæk

Hej Carl.

Tja, så må du jo prøve andre gode dæk, livet er større end Michelin :-))
Kan godt se problemet ved Tempo 100 og alder !

Jeg valgte Nokian af flere grunde. De var kendte, roste og til en pris der
ikke kun afspejlede " mærkevare " Pris og kvalitet følges ad, helt sikkert !
Men kvaliteten stiger ikke proportionelt med prisen !!
Som tidligere nævnt, er der også lidt religion med i det.

God jagt..

Hilsen John

06.09.2013 18:12

slingerproblemer kan komme fra andet..

...end campingvognens dæk. Jeg fik for 3 år siden nogle Montoya dæk på BILEN, som angiveligt skulle være fra en Michelinfabrik i Holland. Milde moses, hvor det pludselig på vej op gennem Jylland. Så kom der Michelin Engergy på bilens baghjul og jupti, problemet var løst.
Campingvognen er forsynet med Continental varebognsdæk 185-14, de har kørt 100.000 km på 6 år og står til udskiftning af samme mærke til foråret. De er pumpet til 55 PSI. De produceres angiveligt af Gislavedfolkene i Sverige.

06.09.2013 18:16

Slinger kan komme fra andet ...

...end campingvognens dæk. Jeg fik for 3 år siden nogle Montoya dæk på BILEN, som angiveligt skulle være fra en Michelinfabrik i Holland. Milde moses, hvor det pludselig slingrede på vej op gennem Jylland. Så kom der Michelin Engergy på bilens baghjul og jupti, problemet var løst.
Campingvognen er forsynet med Continental varebognsdæk 185-14, de har kørt 100.000 km på 6 år og står til udskiftning af samme mærke til foråret. De er pumpet til 55 PSI. De produceres angiveligt af Gislavedfolkene i Sverige.

Kirsten Sjöstedt Smed
06.09.2013 22:34

Dæk

Der er noget om det du skriver Hans Duggen, jeg har også fået skiftet bagdæk på bilen så måske det er der problemet er.

Carl Hansen
06.09.2013 22:58

Gamle dæk bedre end nye

Jeg kan dog ikke se andet end skift fra Sicurity Road til Tyfoon som problemet da det er det eneste der er ændret. Både læsning af campingvogn og bilens dæk er uændret så nu prøver jeg med nogle med lavere profil og bredere dæk og håber det hjælper.

Kurt Nielsen
07.07.2019 15:02

nye dæk på cabby 2006 og 1700 kg

Er der nogle som kan fortælle hvad der er bedst og billigst.

nu har jeg læst hele smøren igennem. skal muver justeres bagefter.
tusind tak for hjælperne og god sommer Kurt Nielsen