Dæk

Henrik Hjære
03.04.2015 18:12

Hej.

Jeg har lige fundet ud af at campingvognens og bilens fælge er samme størelse og hulafstand, men højden på bildækket er 65 og campingvognens er 100, mit spørgsmål er nu må/kan jeg bruge det resavehjul fra campingvognen på bilen, så jeg kan nøjes med et ekstra hjul på turen sydpå.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 21

03.04.2015 20:12

Du bliver meget ked af det hvis du bruger hjulet på bilen, hjulet har ikke samme rullediameter, og hvis du bruger det på trækkende aksel kan du ødelægge differentialet på bilen da hjulene ikke drejer lige hurtigt rundt, og esp/punkteringsovervågning vil melde fejl

Mvh. manden i huset

John Christoffersen
03.04.2015 21:05

dæk

Der ingen problemer med differentialet det kan godt klare opgaven vel at mærke hvis der kun køres med hastighed op til de 80 km/t. og tænder esp så kender man jo årsagen.
Hvorfor bruger du ikke bilens reservehjul og sætter det på CV den forskel på knap 20 mm
i frihøjde kan du nok leve med til dækket er ordnet.
Så er der en hel bunke personer der vil råbe op om dækket ikke er godkendt til den vægt en CV belaster det med, men når der tales om et dæks godkendte vægtbelastning er det beregnet ved den max. hastighed dækket må rotere med og så stærkt håber jeg ikke du kører med en CV.
En ting du skal kontrollere er fælgens indpresnings dybde om den kan være i hjulkassen
eller lave en prøvemontering og se efter hjulet rotere frit i hjulkassen.

mvh John

John Christoffersen
03.04.2015 21:14

ups

Var jeg lidt for hurtig angående mål på dæk?
kan du ikke skrive dæk størrelserne som står på siden af begge dæk, så vi ikke misforstår
de mål der er opgivet
mvh John

03.04.2015 21:40

Vil kke anbefale

at benytte reservehjulet fra CV til bilen, grundet forskellen på dækdimensionerne og dermed rulediameteren. Jeg vil absolut heller ikke anbefale det den anden vej rundt, for fælgen til bilen er ikke dimensioneret til så stor vægt som fælge til CV.

Niels Lodberg Pedersen
03.04.2015 22:47

Reservehjul

Hej Henrik
Har du tænkt på, hvad der sker, hvis du får brug for en katastrofeopbremsning med uens hjuldiameter på forhjulene. Jeg ved godt, det kun er tænkt som en kortvarig nødløsning, men situationen kan lige så godt opstå på den første kilometer som på den 10ende. Iøvrigt er det heller ikke lovligt - iflg. loven skal der være ens dæk på samme aksel, - så glem det. At bruge bilens reservehjul på CV-en er lige så ulovligt.

04.04.2015 09:24

Reservehjul

Brug dit hjul fra bilen til reservehjul dog skal du være opmærksom på at indpresningsmålet nok er forskellige hvorfor du skal anvende en såkaldt spacer på Campingvognen for at udligne dette

Selv har jeg til min Octavia og ADIVA 465 1300Kg haft denne løsning i ca 10 År og jeg har afprøvet den med godt resultat.
Meningen ved havari på campingvognen er jo selvfølgelig, at du skal "Bugsere"campingvognen til nærmeste dækmand med nedsat hastighed.og få skiftet til det originale dæk.

Rent praktisk skal du kontrollere at hjulboltene har samme hovede (kugle eller konus) hvis ikke må du anskaffe dig 5 nye bolte til reservehjulet
Herudover skal du lave 2 "spioner" som du fremstiller af 2 bolte hvor du saver hovederne af. Disse Spioner skruer du med fingrene ind så du har noget at hænge Spaceren op på. Når hjulet er sat på spionerne og et par bolte skruet ind tager du igen spionerne ud og gør boltningen færdig.

Herudover skal du være opmærksom på hvilken belastningskode dine dæk har på reservehjulet og sammenligne det med vægten på din CV. Og jeg kan fortælle dig at mange campingvogne er fremstillet med dæk hvis koder ligger ca 10% under campingvognsvægten

Din oplysning om 65 og 100 er nok i % af dækbredden og skønt jeg også kører varevognsdæk mener jeg at min CV's dæk kun er 80% af 185 =148mm og bilen 65% af 195 = 126mm
Altså forskel i navhøjden ca 11 mm

Karl Ejnar Christensen
04.04.2015 10:04

Dækhøjde

Blot en bemærkning omkring dækhøjde. Dette tal står jo efter skråstregen, der står efter dækbredden. Tallet angiver højden i % af dækbredden. I mange tilfælde står der intet tal, f.eks. 195 R14 C 106, som vi har på nuværende cv. Så er højden ca. 80% af bredden. Har også set den angivet til 82%, men aldrig 100%.
Den gamle cv (samme model) havde 15" hjul, her hed dækkene: 195/70 R15 C 106.
"C"et står for "Cargo, altså varevogns dæk.De 106 er load indeks, som betyder 950kg, så vidt jeg husker.

mvh
Karl Ejnar

04.04.2015 16:30

Som tidligere

skrevet er det ikke anbefalelsesværdigt at benytte reservehjulet fra CV på bilen og omvendt, desuden er det ulovligt, som en anden også har pointeret.
Så selvom det måske KAN lade sig gøre, er det en rigtig dårlig ide!!!

John O. Madsen
04.04.2015 17:00

Hvordan kan det være ulovligt, når det er lovligt at køre med de små tynde nødreservehjul. Det er jo kun til at humpe hen til et værksted.
Mvh. John

04.04.2015 17:57

Bla. fordi

Nødhjulet til bilen er godkendt til formålet, det er CV'ens reservehjul ikke (til brug på bilen, og omvendt).
Man kan jo gøre som man lyster og har samvittighed til. Man risikerer så bare, at det kan gå hen og blive lidt dyrt.........!
Hvis man gør som nogle foreslår og der så sker et uheld, mon så forsikringen dækker? Tror det næppe!
Hvis man bliver stoppet af ordensmagten, skal man nok også regne med en lille hilsen efterfølgende.
Man kan tage mod velmente råd eller man kan lade være............
Over and out.

04.04.2015 17:57

Ulovligt

Jens Breitenstein
Ja det skal nok være ulovligt og kommer måske op på samme niveau som at køre 90 hvor man kun må køre 80 eller 80 hvor man må køre 70, at glemme sit kørekort, køre med for lidt luft i dækkene samt være til gene ved overhaling, .
skal jeg blive ved.?

Men! Henrik er selvhjulpet har plads til vægtforøgelse svarende til et reservehjul, og rent statistisk vil Henrik nok få brug for at skifte til reservehjul,ligeså tit som han vinder den store gevindst i lotto.

Endelig kan Henrik ligesom andre personer hvor hænderne vender lidt "kavt" jo også ringe efter nødhjælp og herefter sætte sig ned, Se på motorvejs trafikken til hjælpen som er ganske inspirerende i 40 gr varme når når frem med det rigtige hjul.

04.04.2015 18:23

Jep

Det er helt klart bedre at opfordre til at bryde loven, end at benytte et seperat reservehjul til hhv. bil og CV, for at kunne spare hele 18-20 kg. vægt.

Ironi KAN forekomme i ovenstående!!

Lad dog være med at opfordre til ulovligheder på et offentligt forum. Det er både for dumt og umoralsk!

Link til reglerne vedr. dæk mv. kan findes her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130888

Kan se at det ser ud til at være lovligt, at bruge CV'ens reservehjul på bilen til "midlertidigt brug", dvs. som nødhjul.
Den anden vej rundt går det bare ikke, for bilens fælge er ikke godkendt til den større belastning, og det er dækket heller ikke, med mindre man har dæk på bilen med højt nok lastindeks.

04.04.2015 18:26

Keld, jeg tolker

dit svar som, at du så også mener at det er helt OK, kun at stjæle en lille smule?

04.04.2015 18:28

Kjeld, jeg tolker

dit svar som du så også mener , at det er helt OK kun at stjæle en lille smule?

04.04.2015 19:53

lovens bogstav

Jens Breitenstein
4. april 2015 Kl. 18:28
Nej Jens for jeg har ikke stjålet noget og er derfor ikke kriminel.
Er en person som kører 90 hvor han må kørte 80 kriminel? Pas nu på!
Så hvad din fortolkning end er Så bevæger du dig i den forkerte ende af skalaen

Må man uden at kunne hjælpe sig selv på tyske og andre sydlige veje være uden hjælpende foransraltninger. Og hvor står det at man skal have et reservehjul?
Nye campingvogne leveres ofte med en dåse med lappemidler.Eer dette ok når dækket er
sprængt?

Er virkeligheden ikke at du ikke selv har min og evt Henriks muligheder for at klare ærterne selv ?

Fald nu ned inden du kommer alt for højt op,, man slår sig så fandens meget hvis dette sker.

04.04.2015 21:36

Netop

fordi man skal være selvhjulpen, er man nødt til at medbringe et reservehjul, også selvom den nye CV leveres uden et sådan!!

Jeg bevæger mig aldeles ikke i den forkerte ende af skalaen, men det gør du!
Kører du for hurtigt får du en bøde (hvis det bliver opdaget)! Stjæler du bliver du ligeledes straffet. Der er i min optik ikke den store forskel rent retsmessigt.
Så ja i princippet er man "kriminel", når man kører med for høj hastighed, derfor får man også en hilsen hvis det bliver opdaget.

Hvorfor opfordrer du ham så ikke til "bare" at læsse de 20kg ekstra i vognen, og køre med 20kg overlæs? Det er jo også en mulighed men ligeledes ulovligt, også selvom det er inden for "bagatelgrænsen" og man sandsynligvis ikke vil få en bøde for det.

Det er så heller ikke noget JEG vil opfordre til!

Jeg vil ikke spilde mere tid på at diskutere dette med dig Kjeld, for dine og mine moralske holdninger er langt fra hinanden og vi vil alligevel aldrig blive enige!!!

Om du vil opfordre andre til at køre ulovligt, står heldigvis for din egen regning.

Håber trådstarter kan bruge de svar han har fået til noget konstruktivt.

Men jeg slutter her :-)

04.04.2015 22:09

Kriminalitet

Jens Breitenstein
Nej Nej så let slipper du skam ikke Jens
Vil du her helt precis fortælle hvor jeg har opfordret til Kriminalitet og på hvilke punkter. Dette må du jo have dine helt klare meninger om,
Jeg indrømmer at der på et punkt er oplyst noget som kan ses som en ulovlighed i min løsning og dermed også i mit forslag, men vil du være venlig at fortælle alle her på siden hvilken, og ikke bare løbe med en erklæring om kriminalitet.og bagefter stikke af
Kan du ikke hitte dette, skal jeg nok fortælle hvori "synden" består men lad os nu først høre fra dig.

05.04.2015 13:23

Er det virkelig kriminalitet ?

Henrik Hjære
Jeg havde troet at Jens Breitenstein på nuværende tidspunkt havde angivet de ulovligheder og den kriminalitet som havde truet dig hvis du begav dig ind på mine forslag,
Dette lader ikke til at være tilfældet, men lad os vente til i morgen hvis han ikke dukker op, Så vil jeg give yderligere kommentarer.

Camilla Buron
05.04.2015 23:56

Vi har gjort det i 10 år...

Vores A6 passer fælge med vores CV - derfor har vi for 10 år siden købt en ny CV fælg og monteret et dæk der passer til rullediameter på bil, og med vægtkode svarende til CV. Dette reservehjul ligger altid i bilen. Rullediameter er godt nok en smule mindre end dæk på CV, men det kan vi leve med da vi i tilfælde af punktering ikke vil forsætte resten af ferien på reservehjul, men kun bruge det som nødhjul for et par dage.

Vi punkterede så for første gang i efterårsferien og skulle bruge nødhjulet og trods en lille forskel på rullediameter lå CV'en helt fint efter bilen. Så de sidste 10 år har vi sparet ca. 20 kg. På transport af reservehjul - skønt!

Hvad kan der være galt/ulovligt i det?

Hilsen Michael

06.04.2015 09:39

reservehjul

Hej Henrik

Som lovet vil jeg her forsøge at udrede "kriminaliteten" i den foreslåede anvendelse af bilens reservehjul til CV'en
Allerførst får du lige dette så du selv kan se om forholdene for valg af fælge og dæk. Det er en god side som giver svar på mange ting om netop fælge og dæk

http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm

Det måske ulovlige i mit forslag er, at der for bilerne i loven fremgår at sporvidden ikke må ændres med mere end 10 mm.
Imidlertid var problemet for mig ikke en øgning, men en formindskning af sporvidden hvis jeg på grund af indpresningsdybden anvendte min bils reservehjul.
Derfor valgte jeg en såkaldt spacer til at udligne dette,. og har således tilsidesat reglerne for biler idet denne ikke er tilladt for at øge sporvidden på biler. Men her drejer det sig jo om en CV og der er ingen øgning,men en status quo

Anvender du ikke en spacer til din bils fælg, vil du hvis dit hjul er som mit, få for lille sporvidde i forhold til den originale. Dette er heller ikke tilladt.men dækket kan rent praktisk være i hjulkassen
Når jeg derfor har anbefalet Spaceren er det i derfor i forhold hertil.

Herudover har jeg med tippet om forskellige boltehoveder og Anvendelse af ”spioner ” sikret mig at Spacerne og hjulet altid bliver korrekt monteret. Risikoen er derfor uendelig lille hvis du følger min anvisning og overgår langt mange andre løsninger

Jeg har som sagt afprøvet det inden jeg selv besluttede mig. Dels fordi man ved en punktering på motorvej også kunne forvente at dette sker i venstre side som jo bekendt vender ud mod højre spor, med en drønende trafik klods op af en.

Med de foreslåede tiltag var det imidlertid let og sikkert af skifte,et hjul, hvorefter jeg tog en tur på ca 20-30 km på en nærliggende motortrafikvej uden at jeg fandt nogen ubehag eller ulemper herved. Jeg må samtidig tilføje i praksis har jeg aldrig haft brug for løsningen. (ej heller vundet den store gevindst i lotto)

Jeg kender jo ikke dit køretøj, så mit råd om at kontrollere load indexet på reservehjulet er selvfølgelig vigtigt, men der er jo også muligheder ved evt at udskifte reservedækket til et med et større index. Dine begrænsninger ligger her i om dækket kan komme ned i dækbrønden. Ret store divergenser i omkreds er tilladte

Til slut det ligger jo selvfølgeligt helt op til dig hvad hvem og hvorledes du følger ,men koret at uvidende som blot udstøder et ”det er ulovligt” kan du tage let sålænge de ikke er i stand til at afgive forklaringer hvorfor.

Henrik R. Ulsøe
07.07.2020 18:59

reservehjul

lige et søgsmål har i reservehjul med til cv. når i kører syd på.