500% avance på HYMER reservedele i DK.

02.06.2014 08:10

Vi var i den uheldige situation at vores forrude på CV'en var gået 3 måneder efter garantien var udløbet og Hymer ville ikke bytte den. Vores frontklap var blevet ødelagt fordi der har været skubbet på den.
Jeg indhentede så priser hos PJ-Caravan i Roskilde og syntes det lød temmelig dyrt så jeg undersøgte hvad de kunne købes for i Tyskland. Det blev noget af en overraskelse:

Frontrude HY1309469 PJ pris 7699 dkr.- Tysk pris 3525 dkr.- 118,5% dyrere.
Frontklap HY2241750 PJ pris 9999 dkr.- Tysk pris 4875 dkr.- 105,1% dyrere.
Plastskærm til hjul HY1298278 PJ pris 599 dkr.- tysk pris 119,50 dkr.- 400,7% dyrere.

I øvrigt var leverings tiden i DK 4-6 uger og i Tyskland 1 uge.

Vi bliver da fuldstændig pisset på som kunde i DK, der er da ikke noget at sige til at færre og færre har råd til at være campist her i landet med sådan svinske avancer. Jeg syntes de burde skamme sig men det er de nok fuldstændige lige glade med for ellers havde de nok kommet med nogle helt andre priser.

Jeg talte med den tyske butik som ærligt fortalte at de lagde 25% på indkøbsprisen og så plus tysk moms på 19%. Hvis nu lige vi regner avancen ud fra dette regnestykke, så puha....

Tyske indkøbspriser:
3525 – Tysk moms = 2962,18 – tysk avance = 2369,75dkr.-
4875 – Ttysk moms = 4096,64 – tysk avance = 3277,31dkr.-
119,5 – Tysk moms = 100,42 – tysk avance = 80,34dkr.-

PJ-Caravan avance set fra indkøbsprisen i Tyskland.
7699 – dk moms = 6159,20 - indkøbs pris. 2369,75 = 3789,45/23,70 = 159,90% avance på Frontrude.
9999 – dk moms = 7999,20 - indkøbs pris 3277,31 = 4721,89 / 32,77 = 144,1% avance på Frontklap.
599 – dk moms = 479,2 – indkøbs pris 80,34 = 398,86 / 0,803 4 = 496,47% avance på Plastskærm.

Jeg spørger bare, HVORDAN KAN MAN FORSVARE DET ?????

Jeg sidder med tilbud fra PJ-Caravan og en bon fra Tyskland så det er ikke bare gas, selv om man skulle tro det.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 11

Knud Pedersen
02.06.2014 09:55

Avance.

Det har i årevis været en uskrevet regel at alt hvad der har med "fritid" at gøre pålægges en avance på 100 - 500% i avance.
Jeg kan nævne f.eks. jagtpatroner her er avancen fra Dansk grossist og til udsalg omkring 470%
Sportstøj, her er det ikke unormalt med en avance på 250 - 350%

Det er måske forklareingen på at de mennesker som har muligheden og lysten til at skaffe varerne hjem fra udlandet gør det - og de forretningsdrivende kan ikke forstå det, men hyle det kan de!

Jeg har i flere år arbejdet deltids i en virksomhed som både har et grossistled og en detailforretning af div. mærke fritidsvarer indenfor sportstøj, fiskeri og jagtudstyr, og korser mig jævnligt når jeg ser de avancer som man tillader sig at tage.
Ofte er folk stolte når de har forhandlet sig til en rabat på omkring 25%.men det er PEBERNØDDER i det store spil.

Erik Larsen
02.06.2014 09:57

Dyre reservedele

Ja - helt enig. Har lige købt 2 plast-låseskruer til den udvendige rist til køleskabet. Pris i Herning 70,00 kr. Jeg har dog ikke undersøgt prisen på "nettet".

M.v.h.

Erik

J & B Skytte
02.06.2014 10:10

Kan KUN give dig ret

Det kommer ikke bag på os - for vi har mange - (rigtig mange) gange påpeget at "det går den forkerte vej" når "skruen strammes mere og mere" i Danmark ..

Det er med ALT - madvarer også - Kaffe - Smør - Kød - men også tøj og elektronik - og så : Campingovernatninger, ikke at forglemme..
Tandlæger - Dyrlæger - ja you name it..

Sættes priserne "lidt" ned i DK ville mange flere campere i DK - men kan man - bruge brændstofpenge - slidtage på bil - dæk (som i øvrigt OGSÅ er billigere i Tyskland) :-) køre til Tyskland - overnatte på Campingplads - handle ind til en måned - og så alligevel ha´ sparet penge - samt fået en hyggelig tur ud af det - ja - hvor handler man så. .??

Og kan man spare på Bilreparation - køb af Campingvogn - og og og . . hvor handler man så .. ??

Vi selv har da også været behjælpelige med at "skaffe" vinder hjem til uhældige campister som var knuste over prisen - og ingen hjælp kunne få i DK - hverken ved importør eller "billige campingtilbehørs-butikker". .

En RIGTIG god idé til et yngre menneske er : Åbn en tilbehørsbutik - og varerne vil gå som "varmt Brød". . .

Godt du "tager det op" Christian . . jo flere vi er der påpeger det - MÅSKE så en og anden vil vågne lidt - også ISÆR Danske campingpladser - ???
Det er vel ikke rimeligt at vi kan køre over Grænsen og får alt SÅ meget billigere - end i vort eget land - som vi dog - når alt kommer til alt - helst vil handle i - og støtte os selv - vort eget land og arbejdspladser - men jo mere skruen strammes - jo mindre råd har man . .!!
og jo mere får man - trods udgifter til Kørsel og overnatninger ..
Tankevækkende .. !!!

Venligst "Skytterne"

Jørgen Winther Johansen
02.06.2014 16:29

avance

jeg læser det indlæg fra chr med den store avance og alle de penge der bliver skovlet ind på campingudstyr. så kan jeg ikke forstå at der er så mange forhandlere der er gået neden om jeg har selv været indehaver af en forretning og kender til alle de afgifter som der er i danmark og som Tyskland ikke har har tag bare lønninger som er det halve hilsen jørgen w Johansen

Steen Æbeløe
02.06.2014 21:51

omkostninger

Hvorfor kun kigge på tyske priser.
Ta dog priser fra de rigtige billigere lande og sammenligne med, så kan man da blive endnu mere forarget.

Nu bor jeg tæt på grænsen, og har det med priser og lønninger tæt inde på livet.
Jeg tror da også vi kunne have meget lavere priser på varer, hvis vi var tilfredse med 5 til 10 euro i timen.

02.06.2014 22:21

omkostninger

Hej Steen Æbeløe

Hvorfor giver man altid lønningerne skylden ?, det er noget ævl, det kan da aldrig giver anledning til at ha 500% avance. I Tyskland er lønningerne laver men udgifterne for en arbejdsgiver ender næsten op på det samme som i DK.
Vi lever i EU hvor handel overgrænserne er helt normalt det er bare ikke gået op for Camping og fritid i DK og når så folk er trætte af at blive snydt så køber de fra udelandet selv, trist at det skal ende sådan men det er de forskellige brancher selv uden om.
Bare kik på service af bilen her på Sjælland, der kan jeg holde en uges ferie også få lavet service i Tyskland for hvad det koster, det holder heller ikke i længden.
Et normalt service hos et Mazda koster 7000++ ?? for olie og oliefilter, hallo skal mekanikeren ha' 6000 i timen, så har jeg valgt det forkerte job..
Under det halve i Tyskland og sådan kunne jeg blive ved. Trist, trist.....

03.06.2014 10:51

Lønforskelle?

Lønforskelle er jo glimrende at sammenligne med hvis den pågældende vare er løntung

Skal der bruges 10 timer til et stykke arbejde er det jo ikke ligegyldigt om timelønnen er 200 kr eller 60 kr

Men på en vare til 5.000 kr som ganske vist skal "hænges" op og tages ned igen når den sælges, er timelønnen jo ikke så belastende, at en forskel på ca 5000 kr kan tillægges danske lønninger,

Her er der jo tale om helt andre, og måske mange årsager

Henning Fink
03.06.2014 16:20

avance

Ja sådan er jo, som nogen siger. Men det mærkelig er at der ikke er nogen prisforskel, lige meget hvor man handler. Det er tilsyneladende lige dyrt at drive forretning overalt i Danmark. Forbavsende at monopoltilsynet ikke har grebet. Men vi må da håbe at campisterne handler hvor det billigst. f.eks. Tyskland som vi gør, bare ærgeligt for den danske statskasse, som når alt kommer er også er vores lommer

Steen Æbeløe
03.06.2014 17:11

omkostninger 2

Selvfølgelig har lønningerne da noget at gøre med hvor meget avance firmaet er nød til have.

For når man har dyrt personale er man også nød til tjene flere penge, og da man jo kun kan sælge en bestemt mængde vare, er det jo klart at hver vare må bidrage mere til indtjeningen.

Hvis jeg kunne få en ansat til 50 kr/t kunne jeg sælge vare til f.eks 100 kr.
Men nu skal min ansatte altså have 150 kr/t så derfor må jeg jo ta 200 for varen, hvis jeg stadig vil have 50 kr i overskud

Karsten Mentz
04.11.2018 17:52

Har du mulighed for at oplyse forhandleren i Tyskland - skal også bruge en rude.....

Steen Æbeløe
04.11.2018 21:12

Karsten

Du har set at tråden er mere end 4 år gammel ?