Vogntogsvægt

Henrik Erforth
18.12.2015 21:22

Klippet fra nettet: Campingoplevelser.

Selv om det er et nyt begreb på registreringsattesten, er det noget som trafikstyrrelsen har opreret med i mange år, men har været med til at begrænse vægten på ens anhænger.

For som det er i dag, og en bil har angivet en vogntogsvægt på lad os sige 3000kg, og biles totalvægt er 1800kg, vil totalvægten på ens anhænger kun blive godkendt til 1200kg. altså 1800kg + 1200kg= 3000kg, men producenten af bilen kan måske godt have godkendt den til at kunne trække 1500kg. Så her har du faktisk mistet 300kg i totalvægt på anhængeren.

Her kommer så den nye måde at bruge udtrykket på, og følg godt med, da det godt kan blive lidt teknisk.

Her er nogle tal på et vogntog som vi vil bruge i den følgende beregning:

Bilens totalvægt: 1800kg
Totalvægten på anhængeren som bilen må trække: 1500kg
Bilens vogntogsvægt: 3000

Hvor du i det tidligere eksempel kun måtte trække 1200kg, kan du efter den kommende lovændring få lov til at trække 1500kg.

For nu skal regnestykke vendes lidt om, så du tager vogntogsvægten på de 3000kg trækker de 1500kg fra som er totalvægten på det bilen må trække f.eks. ens campingvogn, og nu har du så en rest på 1500kg som er lad os kalde den, den operationelle totalvægt på bilen. Jamen her vil den snedige læser sige, dens totalvægt er jo 1800kg.

Ja, men så længe du fremover ikke læsser mere i bilen end den vejer 1500kg totalt, overholder du vogntogsvægten og derved køre lovligt. Så nu har du lige fået foræret 300kg på anhængeren.

Hvorfor er det så et skridt i den forkerte retning, vi burde da alle være glade for den flexibilitet og at vi kan få en tungere campingvogn at køre med.

Jo lad os skrue tiden lidt tilbage til januar 2013, for her fik vi endnu en ændring i hvad vi måtte trække på et almindeligt B-kørekort. For dengang fjerne myndighederne det der dengang blev kaldt 50kg-reglen, en regl der angav at ens anhænger ikke måtte veje biles egenvægt + 50kg, før end man skulle have et b/e kørekort også kaldet et trailerkort.
Det gjorde at der før denne regl blev afskaffet var en vis sammenhæng mellem biles vægt og anhængerens, så det altid ville være bilen der vejede mest, hvis man altså ikke havde et b/e-kørekort. Efter denne regl ændring kan man nu i princippet tage en meget lille bil og som er godkendt til at trække forholdsvis meget, køre med dette vogntog uden et trailerkort.

Denne "effect" bliver nu forstærket, ved at man kan trække den "overskydende" vægt på anhængeren fra på bilen uden at skulle til syn med hverken bil eller campingvogn eller have et b/e kørekort, så bilen kan blive endnu mindre.

Vi ved godt her på Campingoplevelser, at det selvfølgelig nok mest er i teorien at dette vil komme til at være et problem, men situationen er en mulighed.

Og enhver erfaren campist der har kørt tilpas meget med sin campingvogn ved også, hvor meget vægtforholdet mellem bilen og ens campingvogn betyder for stabiliteten af vogntoget.

Vi skal tilføje at vi p.t. ikke er klar over om dette kun kommer til at påvirke nye biler, indregistreret efter 15. december 2013, hvor vogntogsvægten er angivet på registreringsattesten eller om man kan få påført det på ældre biler også, samt den præcise dato for ikrafttrædelse.

Mvh Henrik

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 7

19.12.2015 14:04

vogntogsvægt

For mig nyt og noget indviklet for hvad er lovens ord og hvad er fabrikantens
begrænsninger ?

Hvis en bilfabrikant mener at bilens max stigningsprocenter og motorens belastning og andre ting, kun kan klare et køretøjs samlede vognvægt på 3000 kg. Må køretøjet naturligvis være reduceret til 3000 kg.
Mener han at påhænget godt må være 15oo kg. må bilens totalvægt selvfølgeligt begrænses så den ikke overstiger 3000 kg altså også 1500 kg, således at køretøjets belastningsgrænser ikke overstiges. Dette er vel en naturlighed. og en begrænsning indlagt af fabrikanten for den pågældende bil.

Med andre ord: Det er Bilfabrikantens (og måske også det offentliges grænseværdier) for den pågældende Bil som er lagt ind på på bilens registreringsattest.

Man skal måske derfor i fremtiden sikre sig at de tal man ønsker også vil være til stede på den bil man vil anskaffe sig

Har jeg misforstået noget.?

Karl Jelsbak Steffensen
19.12.2015 15:08

Synshal

Jeg har da aldrig oplevet, at man ved Tempo 100 af Cv'en, at personalet har bekymret sig om denne reglen, og det har jeg nu heller ikke.
Derimod må de godt se på bilen samtidig påstår de, dog uden at have gjort det
Karl

20.12.2015 10:00

Vogntogsvægt

Dette har vel intet med selve tempo 100 godkendelsen at gøre. ?
Opfylder påhænget ellers TÛVs betingelser. kan TÛV s godkendelse af campingvognens max akseltryk selvfølgelig også opnås.
Noget andet er så, at ved ved en evt politikontrol kommer bilens vogntogsvægt jo så ind i billedet og da er det vel også rigtigt at så kan køretøjet kasseres for ikke at opfylde TÛVs betingelser.?
Kørekortet har jo nok heller intet med sagen at gøre så længe man holder sig indenfor de anførte begrænsninger for dette.

For mig at se kunne det da være interessant at se hvilke vogntogsvægte der er anført på nyere registreringsattester. Passer de fleste ikke med totalvægt/akseltryk + max campingvognsvægt ? og er det ikke et fåtal der har begrænsninger i vogntogsvægten.

Erik Bjeldorf
20.12.2015 15:02

Vogntogsvægt

I fortsættelse af Kjeld's indlæg.
På vores reg. att. - dateret 29/07/2014 - for vores Skoda Octavia St.Car 1,4 TSI:
Tilladt Totalvægt: 1847 kg
Vogntogsvægt: 3347 kg
Største anhængervægt: 1500 kg

Altså 100% overensstemmelse

Knud Pedersen
20.12.2015 17:23

Vogntogsvægt

På vores reg. attest for VW Golf Plus 2.0 140 hk highline DSG modelår 2011 reg. 16/6 2011 står følgende tal oplyst:

Egenvægt 1576 kg
Totalvægt 2100 kg
Vogntogsvægt 3800 kg.
Påhængsvægt m. bremser 1700 kg
Påhængsvægt uden bremser 750 kg.

Også her passer tallene så vidt jeg kan læse sammen

21.12.2015 11:04

Vogntogsvægt

Erik Og Knud
Tak for jeres indlæg. Dette bekræfter mig i at "max vogntogsvægt" svarer til det som tidligere blev foretaget (på visse franske biler ?) når man ønskede påhængsvægten opvejet..
Her skete af og til dette, at den øgede påhængsvægt blev tilsvarende reduceret på bilens totalvægt.
Altså "max Vogntogsvægt" er kun en omskrivning af gammel praksis ?
Der er derfor ingen revolution her, men man skal derfor være opmærksom når man køber sig en ny trækker, hvad begrebet kan medføre.

Hertil kommer jo så også, at de populære opstemplinger af bilernes påhængsvægt jo ofte giver anledning til at bilen ikke opfylder kravene til den ved tempo 100 i D og nok heller ikke når hvis det indføres i DK.

Kirsten Sjöstedt Smed
22.12.2015 14:22

Vogntogsvægt

Det var det samme med min gamle vw Touran fra 2006 som kunne vejes op til 1800kg men hvis vi havde max vægt i bilen måtte campingvognen kun veje 1500kg. på grund af max vogntogsvægt.