Vinterdæk i udlandet om sommeren

Børge Sørensen
26.02.2015 16:40

Jeg har 2 sæt gode vinterdæk.Derfor kunne jeg tænke mig at bruge det,der sidder på bilen nu resten af året,til de er slidt op.Vi skal bl.a. Rumænien rundt. Nu har jeg fået fortalt,at Italien giver bøde på flere tusinde euro hvis man kører med vinterdæk om sommeren. Er der nogle,der har erfaring med kørsel med vinterdæk om sommeren i udlandet? v.h. Børge Sørensen

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 20

26.02.2015 17:22

Farligt med vinterdæk om sommeren

http://www.dcu.dk/forum/campingvogne-og-udstyr/erstatningfordaek155r13/

22. juni 2010

Selvom det ikke er ulovligt at køre med vinterdæk om sommeren, har adskillige undersøgelser vist, at bremselængden øges betragteligt med vinterdæk på varm og tør vej.

Den tyske bilistforening ADAC dokumenterede eksempelvis sidste år, at bremselængden øges med 16 meter ved opbremsning med 100 km/t på vinterdæk i forhold til sommerdæk ved en lufttemperatur på 35°C.

Derfor skal du ha' sommerdæk (om sommeren)

Ifølge Dækimportørforeningen er det ikke blot

bremselængden der øges når man kører med vinterdæk i sommervarmen.

Også styreegenskaberne bliver kraftigt forringet.

Foruden det sikkerhedsmæssige er der også god økonomi i at skifte vinterdækkene ud med sommerdæk. Udover at vinterdækkene slides op til 10 % hurtigere i sommervarmen, gør gummiblandingen i vinterdæk også at man må påregne en negativ indflydelse på brændstofforbruget.

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/article4158465.ece

Børge Sørensen
26.02.2015 18:19

Vinterdæk i udlandet om sommeren

Lotte tak for kommentaren.Det er da lidt tankevækkende.

John O. Madsen
26.02.2015 22:18

Vinter/sommer

Nu er det jo sjældent at det er 35 grader, og der er også forskel på nye bløde vinterdæk og gamle dæk der er blevet hårdere med tiden.
Det med ulovligheden i Italien handler om hastighedsindekset - dækket skal have et indeks der svarer til bilens formåen, og det har mange vinterdæk i dag. Tjek det selv her: http://www.bfgoodrich.dk/dk/anbefales/Alt-om-daek/Hvad-betyder-maerkning...
Mine egne vinterdæk på bilen har nu kørt 4 vintre og denne sommer får de så lov til at blive siddende som sommerdæk. Så køber jeg nye bløde vinterdæk til efteråret.
Mine cv-er kører med vinterdæk hele året, og det gør jeg med god samvittighed, dels er cv-bremsen ikke vogntogets hovedbremse og dels står vinterdæk rigtigt godt fast i de fleste vejrforhold, måske lige med undtagelse af varme knastørre vejbaner.
Mvh. John
http://johnomadsen.dk

26.02.2015 23:28

Farligt med vinterdæk om sommeren

John O. Madsen 26. februar 2015 Kl. 22:18 skriver bl.a.:

"Nu er det jo sjældent, at det er 35 grader, ....."

I sommeren 2013 kørte vi rundt i Portugal.

Her lå lufttemperaturen omkring de 40 grader Celsius I SKYGGEN!

Benny Hauge Jakobsen
27.02.2015 00:28

Dæk

Hej
Der er ganske mange der slider de sidste mm af deres vinterdak om sommeren. Så er de "bløde" vinteregenskaber i dækmønsteret halvveret.
Div. eksperter anbefller det ene og det andet, når de tester udsætter ed bilen for ekstreme forhold - som de færreste alm. brugere aldrig kommer ud for. -
Et eksempel - når eksperterne måler en bilmodels accelerationstid , så foregår det på en måde som kun de færreste alm. bilister evner at efterligne.Det ligner mere et forsøg på dæk afbrænding end en fornuftig igangsætning. Jeg oveværede det en gang på Jyllandsringen!
Man må heller ikke glemme at dækfirmaerne kommer med nogle anbefalinger - men de "lever" af at sælge dæk.
MVH BJ.

Finn Bundgaard Paulsen
27.02.2015 08:28

vinterdæk

Nu er det jo ikke altid bare "manden selv" som kører bilen. Ofte er det fruen, eventuelle voksne børn og lejlighedsvis for eksempel en ven. Personer som måske har mindre rutine og mindre erfaring med bilens reaktioner på den ene eller den anden slags dæk.
Vil man udsætte dem for at køre rundt i en bil, hvor man er usikker på køreegenskaber og reaktioner i tilspidsede situationer, blot for at vriste nogle få kroner mere ud af et sæt dæk, der burde have været skiftet?
Jeg ville ikke have det godt med det.
God campingsæson til alle!
Med venlig hilsen,
Finn.

Børge Sørensen
27.02.2015 09:57

Vinterdæk i udlandet om sommeren

Tak for de saglige kommentarer. Det er som med så mange andre spørgsmål ikke et simpelt ja/nej. Foreløbig tror jeg,at jeg hælder mest i din retning John O.Madsen.

Flemming Udbjørg
27.02.2015 23:10

Jeg holder med Lotte

Jeg opfatter det som ren gambling at køre med vinterdæk på bilen om sommeren.

Vinterdæk har simpelt hen ikke det vejgreb som er nødvendigt når temperaturen er meget over 15-20 grader - og samtidig er bremseegenskaberne betydeligt ringere end sommerdæk.

Jeg vil ikke undres, hvis en tysk kontrol ville kræve dækkene skiftet, da det jo bl.a. er tyske tests, som viser de dårlige resultater.

Nu håber jeg selvfølgelig ikke at noget går galt - men hvis det nu skulle ske, så har forsikringsselskaberne jo ret til at nægte betaling, hvis bilen og dens udstyr ikke har været i forsvarlig stand til den pågældende kørsel.

Hvis det går så galt, at politiet skriver rapport og det fremgår, at der er kørt på vinterdæk midt i sommervarmen og at bremseevnen derfor har været nedsat, så kan man godt risikere at få samme behandling, som hvis man har kørt på nedslidte dæk.

Stol ikke på mig - men bed dit eget forsikringsselskab skriftligt bekræfte at de vil dække uden problemer, hvis du kører på vinterdæk i sommervarmen. Jeg kender allerede svaret.

John O. Madsen
28.02.2015 00:35

Test

En sjov lille test: http://bremselaengde.sikkertrafik.dk/bremse-test.html?v=2
Her ses det tydeligt at det er betydeligt farligere at køre på sommerdæk om vinteren end det er at køre på vinterdæk om sommeren. Begge dele er lovligt, og derfor dækker forsikringen selvfølgelig også.
Mvh. John

Flemming Udbjørg
28.02.2015 08:43

Selvfølgelig John

Ingen hævder at det altid er ulovligt - da man ikke over én kam kan bestemme, at et dæk er ulovligt. Det kommer jo an på den konkrete situation.

Men læs lige dette svar fra et forsikringsselskab:

”Vi er af den opfattelse af kørsel med vinterdæk i sommervarmen giver køretøjet både ringere vejgreb og ringere bremseevne.
Afhængig af de konkrete omstændigheder vil vi, med henvisning til forsikringsbetingelsernes regler om manglende dækning ved skader som skyldes grov uagtsomhed, kunne sidestille kørsel med vinterdæk i sommerperioden, og deraf følgende ringere vejkontakt og bremseevne, med tilfælde hvor køretøjet har haft dårlige bremser, nedslidte dæk, markant forkert lufttryk i dækkene, forkerte eller uens dæktyper m.v.
Køretøjets fører skal altid sikre sig, at køretøjet er i sikker stand i forhold til den aktuelle kørsel - vejrtype, vejtype, hastighed, vægt og last m.v.
I de tilfælde, hvor politiet og selskabet vurderer, at de nævnte forhold har haft en væsentlig betydning for skadens indtræden eller omfang, vil vi kunne afvise at udbetale skadeerstatning.”

Såh....er du nu helt sikker på, at du har fat i den lange ende ??

Og så ved siden af lovlighed og økonomi, så tænker jeg, at man da skal være stærk i troen, og parat til at forklare fruen, hvorfor vogntoget ikke kunne bremse godt nok så både bil og cv blev totalskadet uden forsikringsdækning, når du nu havde forsikret hende om, at det var dig og ikke forsikringsselskabet som havde ret.

Og tænk, hvis det nu - trods alle dine forklaringer- skulle gå sådan, at du ikke vil kunne bremse effektivt nok, og både du og fruen bliver alvorligt skadet - fordi du var klogere!

Hvis der er bare nogen som helst tvivl om, hvorvidt mine dæk er lovlige og med god nok bremseevne, så vil jeg skifte dem straks. Ikke fordi loven siger jeg skal, men fordi jeg ellers leger med eget og andre liv og helbred. Og tænk hvis jeg tabte - når jeg ellers var sikker på, at jeg var klogere.

Hvis et sæt vinterdæk koster 5.000 kr. og normalt vil køre 45.000 km, så taler vi i det nævnte eksempel, som starter tråden, om, at spare 6-700 kr. på en tur med 6.000 km kørsel.

Er det risikoen værd for 6-700 kr.?? - Ikke for mig! Men hver enkelt bestemme da selv, om de vil spille med i lotteriet, hvor nogen vil få nitterne.

Benny Hauge Jakobsen
28.02.2015 09:32

Dæk

Hej
Verden er en underlig en.
Man kan godt køre til syn i maj måned,og blive godkdndt uden påtegning - med viterddæk påmonteret. For i DK er der ingen lov om vinterdæk/sommerdæk.
MVH BJ.

Flemming Udbjørg
28.02.2015 16:23

Enig Benny - men...

--- du er jo som fører af køretøjet til enhver tid ansvarlig for, at det ikke bare er lovligt, men også forsvarligt og sikkert i forhold til de forhold du kører under.

Så hvis du skulle få din bil synet i maj og du i juni kører galt fordi bremserne ikke har været forsvarligt vedligeholdt - så har du jo samme situation; Synet, godkendt og alligevel i problemer. For hvis nu det kan dokumenteres, at dine bremser var nedslidt, så kan du få både en bøde og problemer med forsikringsselskabet.

Og synshallen - ja den kan jo sikkert få en hak i tuden, men bliver aldrig ansvarlig for, at du kører rundt i en bil med uforsvarlige bremser. Det er alene dit problem - medmindre du havde dokumenteret grund ti at være i god tro.

Og god tro er ikke, at slippe igennem et dårligt udført syn - men at have gjort alt for at holde bilen og bremserne ved lige, og så alligevel opdager, at bremseevnen svigtede, uden at du rigtig kunne have gjort noget for at undgå det.

Hvis du får synes bilen i november på sommerdæk, der kun lige har et par måneder tilbage på mønsteret, og der så kommer en hård vinterperiode med is og sne, så kan det være problematisk at øre ud med dæk, som synger på sidste vers. Og problemet opstår jo højere hastighed du kører med og hvordan du laster bilen. Så selv om dækkene på tidspunktet ikke er helt ulovligt, så kan det have været helt uegnet til den kørsel, som du har budt dem.

Det er heldigvis ikke noget man bare slår op i en tabel og vurderer efter. Det vil være en konkret vurdering af din hastighed, køreevner, bilens stand, dækkenes stand, vejens beskaffenhed, vejret m.v. som bilinspektøren skal vurdere det hele ud fra. Og hvis sagen er grov nok, skal den vel for en dommer, som så skal erklære sig enig i bilinspektørens vurdering.

Men har du i glat føre, med høj hastighed har kørt på næsten færdige sommerdæk og dræbt en cyklist, fordi du ikke kunne styre bilen i et sving - så skal du nok regne med, at pilen peger den gale vej, selv om bilen var gennem syn for 2 uger siden.

Benny Hauge Jakobsen
28.02.2015 18:33

Dæk.

Hej Flemming
Det var dog "ein grausamme salbe" som ikke ramte min situation ret godt. - det var næesten en forbier.
Det var med min forrige bil jeg kørte til periodisk syn. Jeg fortalte synsmanden at jeg havde fremskyndet synet lidt fordi vi ugen efter ville starte på en 2 mdr's ferie i Spanien.
Vinterdækkene havde været brugt i 4 vintre og af de oprindelige 7 mm. bane var der 5 mm. tilbage.
Jeg gik og "hyggesnakkede" med synsmanden, (som også var campist) han målte omhyggeligt bremseskiverne o.s.v. og det sluttede med en prøvekørsel i omegnen. Vi var begge enige i, at det var rigtigt at få slidt vinterdækkene afpå en sommertur.
MVH BJ.

28.02.2015 18:58

HVAD MON TRAFIKSTYRELSEN VIL SIGE TIL EN SÅDAN UDMELDING?

Benny Hauge Jakobsen 28. februar 2015 Kl. 18:33 skriver bl.a.:

"Vi var begge enige i, at det var rigtigt at få slidt vinterdækkene af på en sommertur."

HVAD MON TRAFIKSTYRELSEN VIL SIGE TIL EN SÅDAN UDMELDING?

Trafikstyrelsens kontrol

Vi får jævnligt uanmeldt besøg af trafikstyrelsen som kontrollerer, at vi lever op til de krav som gør sig gældende for Danske bilsynsvirksomheder. Alle bilsynsvirksomheder får disse besøg, og konstateres der fejl skal der arbejdes målrettet på at få identificerede problemer løst. Disse besøg kan ikke sammenlignes med den oplevelse kunderne har af deres besøg. Derfor kan der forekomme situationer, hvor Trafikstyrelsen kan have en anmærkning til en synshal, men at vi samtidig med har en god kundevurdering. Du kan på Trafikstyrelsens hjemmeside finde din lokale bilsynshal.

http://www.trafikstyrelsen.dk/da.aspx

http://www.applusbilsyn.dk/top_menu/om_applus_bilsyn/

Benny Hauge Jakobsen
28.02.2015 19:49

Dæk

Hej Lotte Withen
Tag nu lige en dyb indånding.
JEG FIK IKKE NOGEN SKRIFTLIG ANBEFALING AF SYNSMANDEN.
I stedet for at gå og snakke fodbold og eller emner spurgte jeg til hvad han lavede ved synet. Da jeg er uddannet ved et beslægtet erhverv var jeg naturligvis nysgerrig.
MVH BJ.

28.02.2015 22:14

Uddannet ved et beslægtet erhverv

Benny Hauge Jakobsen 28. februar 2015 Kl. 19:49

Fantastisk.

Så har vi da noget til fælles.

Tidligere har jeg haft en del at gøre med teknisk klargøring af biler til periodiske syn.

I den forbindelse har jeg aldrig haft brug for, at "tage en dyb indånding".

Børge Sørensen
02.03.2015 13:47

vinterdæk om sommeren

Tak for alle besvarelser. Jeg konkluderer: det er ikke direkte ulovligt ,men ikke særlig klogt at køre med vinterdæk om sommeren. Har nu endelig besluttet mig for at bruge sommerdækkene på turen. venlig hilsen Børge

04.03.2015 12:45

Skift af syv år gamle dæk på campingvogn med Tempo 100-godkendelse

Så nærmer tiden sig, hvor vi skal have skiftet vore to snart syv år gamle sommerdæk, TOYO 350 195/70 R14 91T (købt og monteret i 2008 hos Nordisk Dæk Import for kr. 1.818,20 >> kr. 909,10 pr. styk) Dækkene har båret vores campingvogn, totalvægt 1.100 kg., sikkert rundt i Europa. Der er masser af dækmønster tilbage efter ca, 38.000 km. Vi har tænkt os at købe to nye TOYO 350 195/70 R14 91T over internettet hos POPGOM.dk http://www.daekshop-popgom.dk/daek/daek-195-70-14-91-t--daek-toyo-sommerdaek-personvogn Pris: kr. 495 + montering kr. 140 pr. stk. SÅ MÅ VI HÅBE PÅ, AT VI MODTAGER TO DÆK, SOM ER PRODUCERET I 2015 P.GR.A. TEMPO 100-GODKENDELSEN.

Claus Nicolaisen
19.07.2015 19:02

Vinter dæk om sommeren

Hej jeg faldt lige over denne artikel.

Kan man køre om sommeren med et sæt vinterdæk, som ikke kan bruges den efterfølgende vinter? Spørgsmålet er relevant. For der er ikke noget i fransk lov, som forbyder at gøre det, forudsat at mønsterdybden er mindst 1,6 mm. Desuden er det sund fornuft både på økonomisk og miljømæssigt plan at slide et dæk helt op. Men hvad med sikkerheden?
Ifølge de tests, som er foretaget af ADAC, en uafhængig europæisk testorganisation, kan der være betydelige ydelsesforskelle mellem vinterdæk og sommerdæk i tørt føre. Bl.a. kan forskellen i bremselængde fra 100 km/t til total standsning være over 15 m, dvs. 3-4 billængder. På samme måde vil akvaplaning opstå ved lavere hastighed i vådt føre. Ikke desto mindre skal disse resultater tages med et gran salt. ADAC's tests er nemlig udført med nye dæk. For når et vinterdæk slides, nærmer dets ydelser på tørt underlag sig sommerdækkets.
Dækkets skal også ses efter for slitage. Vinterdæk er fremstillet i gummiblandinger, som bevarer smidigheden ved lav temperatur, men som slides hurtigere på en varm kørebane især med en sporty kørestil. Men her har denne faktor jo mindre betydning, da det drejer sig om at slide sine vinterdæk op.
Kort sagt er der ingen særlige hindringer for at køre med vinterdæk om sommeren på betingelse af, at de er halvvejs slidt, og at farten sættes ned for at opveje de mindre gode bremseegenskaber.

20.07.2015 09:52

Vinterdæk om sommeren

Claus Nicolaisen 19. juli 2015 Kl. 19:02

fremkommer med (LIGE FALDET OVER)
nedennævnte helt og aldeles UVIDENSKABELIGE KONKLUSION:

"Kort sagt er der ingen særlige hindringer for at køre med vinterdæk om sommeren på betingelse af, at de er halvvejs slidt, og at farten sættes ned for at opveje de mindre gode bremseegenskaber."

Al sagkundskab fra ADAC, en uafhængig europæisk testorganisation bliver desuden affærdiget med bemærkningen:

"Ikke desto mindre skal disse resultater tages med et gran salt."

Selv fransk lovgivning skal inddrages i argumentationen:

"For der er ikke noget i fransk lov, som forbyder at gøre DET
(DET, at køre med vinterdæk om sommeren)"

SKRÆMMENDE LÆSNING!