Tvivl om kabler fra Dometic 230/12 volt omformer...

Per Nielsen
23.07.2015 13:28

Vi har haft en Dometic MK375 siddende i vognen, men den er brændt af, og er nu erstattet af et marine batteri og lader.

Jeg har to kabler i overskud, efter at have monteret batteriet og 12 volt installationskablerne til lys, vand og toilet, og jeg ved ikke, hvad disse kabler skal benyttes til...

På den gamle Dometic omformer var disse kabler tilsluttet stik der hedder: Eingang batteri + og Eingang/Ausgang - (minus). Disse to kabler er større (kraftigere) end de øvrige 12 volts kabler...

Er der nogen herinde der kan have en idé om, hvad disse kabler skal benyttes til?

Pft. Per.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 3

Svend Erik Poulsen
23.07.2015 15:10

Måske.

Da du ikke nævner noget om køleskabet , er det så muligt det er til den, de to kabler du har i overskud.?

Per Nielsen
23.07.2015 15:24

Kabler i ´overskud´

Svend Erik - jeg ved det ikke (o;

Vi har aldrig benyttet 12 volt til drift af køleskab, så det kan sagtens være en mulighed...

Nogen har fortalt mig, at det ene kabel sagtens kunne komme fra det 13 polede stik - altså strøm fra bilen siden det har været tilsluttet ´eingang´ på omformeren, og det andet evt kunne være forberedt til f.eks mover, men tror jeg nu ikke er aktuelt.

Vores 13 polede stik på bilen er tilsyneladende ikke fuldmonteret - vi har i hvert fald aldrig haft 12 volt til lys mv, når bilen er tilkoblet, men derfor kan det jo godt være køleskabet...

Om ikke andet, må jeg forsøge at låne mig til en trådsøger, så jeg kan lytte mig frem til, hvor kablerne render hen...

Svend Erik Poulsen
23.07.2015 18:22

AHA

Det havde jeg ikke tænkt som en mulighed - men nu du skriver de er kraftigere, så tror jeg godt det kan være fra stikket på cv´en ind i din omformer, hvor dit køleskab så skulle være koblet på , det er som regel kraftigere kabler.