tvivl om du må køre med din campingvogn?

Charlotte Johannesson Krogh
05.08.2015 16:47

hvis du/i er i tvivl om bilen må trække campingvognen og om du må det på et B kort.
Så tjek denne side www.Hænger.dk
der skriver du/i bare reg.nr på bil og campingvogn.
Så fortæller den dig om du/i må køre med den og hvor meget du/i må læsse i campingvognen.
med venlig hilsen
Charlotte & Jesper

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 7

Carl Hansen
05.08.2015 20:32

xxx

Jo det er rigtig nok men hvad må man læsse i campingvognen?
Der er jo ofte nogle ting som er læsset i eller på i forvejen og så opstår tvivlen om hvad der er campingvogn og hvad der er bagage.
Eks. moveren er ikke en del af campingvognen men bagage, ligesom konens beautybox.

Flemming Udbjørg
05.08.2015 21:25

Frivægten kan jo snyde

Med den beregner som ligger i hænger.dk får man et fint og klart svar på, om du må køre med vogntoget med dit kørekort - og hvor stor frivægten på hængeren er.

Denne frivægt er regnet ud fra de tekniske oplysninger fra registreringsattesten.

Men, som CH er inde på, så skal man være vågen her. Mover, batteripakke, evt. ekstra installeret udstyr fra fabrikken, eller monteret fra forhandler, er jo ikke med i denne frivægt, da disse ting aldrig er blevet vejet med, på de officielle vejninger og rikke visr korrekt vægt på registreringsattesten.

Derfor vil jeg stærkt anbefale alle CV-ejere til selv at få vejet deres vogn. Her er en liste over de godkendte vejere - men der findes sikkert hundrede andre gode virksomheder, som har en godkendt vognvægt.: https://www.applusbilsyn.dk/bilsyn/godkendte-vejere-og-malere/godkendte-...

Vi har gjort det med "tom vogn", som for os betød vogn med vores standard-udstyr - men uden alt det vi pakke med til vores ture. Så får vi et billede af, hvor meget vi kan slæbe med.

Og så har vi vejet vognen, når den har været fuldt ferieklar til 3-4 uger - for at kontrollere, at vi ikke kører med voldsom overvægt.

Når vi har gjort det, kan der sagtens gå flere år, før vi vejer igen - for vi kan sagtens huske, hvordan vognen var pakket, ved de to vejninger.

Det synes vi er betryggende - og selv om vognens registreringsattest burde vise de rigtige tal, så viser det sig, at det går stærkt med at få brugt frivægten.

Carl Hansen
09.08.2015 18:07

xxx

.
Pas på med at bruge hvilken som helt vægt og derfor er det fint Flemming at du kommer med dette link.
Jeg kørte for år siden til Odense Renovations vægt på Stige Ø og spurgte om jeg måtte veje min campingvogn der. Ja det må du egentlig godt men jeg er ikke sikker på du får den faktiske vægt på vognen, lød svaret. Vores vægt her vejer ikke så nøjagtigt. lød svaret, fordi vi skal jo kun bruge forskellen på fuld og tom vogn til at beregne pris på det leverede affald.

Niels Lindgaard
09.08.2015 21:38

Vægt

Carl Hansen.

Nu kommer du igen med dette sludder omkring vægt og vejning.
Der er helt klare regler og regelmæssig kontrol omkring vægte, de skal overholde specifikationerne fra minimum og til maximum i henhold til legal metrologi.
Vægten er omfattet af legal verifikation, og det er fuldstændig ligegyldigt om den skal veje en tom eller fuldt lastet vogn.
Den person der har fortalt dig dette omkring vægte aner ikke hvad han taler om.

Cristina Engwald Jensen
12.08.2015 10:58

Beregning af lasteevne

Med hensyn til lasteevnen vist i hænger.dk :

Den beregnes ud fra køreklar vægt som oplyst i skats motorregister (se motorregister.skat). Køreklar vægt er egenvægten plus grundudstyr, som for vores Hobby er opgivet til 62kg, som beregnes som 2 fyldte 11kg alugasflasker(33kg), fyldt vandtank(25kg), og strømkabel(4kg). Men vi har to letvægtsflasker, som måske ikke er fyldte, og aldrig fyldt vandtank når vi kører, så vores lasteevne er alt andet lige større end den beregnede.

Desuden har jeg konstateret at motorregisteret ikke altid oplyser (har registreret ?) køreklar vægt, og i de tilfælde benytter hænger.dk tilsyneladende egenvægten. Dvs. man kan ikke altid være sikker på om den beregnede lasteevne er med eller uden grundudstyr.

Jeg synes det ville være bedre altid at regne med lasteevnen beregnet ud fra egenvægten, og så vide at den skulle inkludere grundudstyr. Det er også denne lasteevne der oftest oplyses i brugtvognsannoncer. Se for eks. TK2829 fundet på campingferie.dk : http://campingferie.dk/h3_vogne_til_salg/s/presentation.asp?entityGuid=1....

Benny Hauge Jakobsen
12.08.2015 11:56

Lasteevne.

Hej Niels J.
Du skriver vægt med grundudstyr? Og hvilket udstyr?
Jefg tror at det vil blive til flere usikkerheder og fortolkninger.
Du skriver letvægts flasker contra alm. stålflasker - jo - men hvilke - mine letvægts flasker er lettere end de gængse - en tom 11 kg flaske vejer 5,6 kg - ikke den store forskel - men nok til forrtolkning.
Den sikreste fremgangsmåde er at anbringe campingvognen midt på en brovægt hvor den står på hjulene + næsehjulet - så er det let at regne lasteevnen ud i forhold til registrerings attestens opgivne totalvægt.
Ved en handel "lån" den nye vogn og kør den på brovægten som den står hos sælgeren.
MVH BJ.

Cristina Engwald Jensen
12.08.2015 15:57

Lasteevne

Vi er grundlæggende enige Benny, men jeg har måske udtrykt mig uklart.

Jeg ønsker at kende lastevenen uden medtagen af en standard definition/vægt af grundudstyr (gas, vand, kabel), men hænger.dk beregner lasteevnen ud fra køreklar vægt, hvori indgår grundudstyr som sandsynligvis divergerer fra mit udstyr. Desuden benytter den egenvægten når køreklar vægt er ukendt (i motorregistret), så det var bedre den altid benyttede egenvægten.

Når jeg kender lastevenen, tager jeg selv højde for mit eget (grund)udstyr, som jeg kender.

Og jeg er enig med dig i at veje vognen når det er muligt, så den faktiske vægt lægges til grund.