Suzuki Scross 1,6 D

Lindhard Bjergelund
16.09.2015 09:02

Kære medcampister.
Er der nogen, som har erfaring med en Suzuki Scross 1,6 D og kørsel med campingvogn? Vi har anskaffet vognen og været på vores første tur til Alsace med vores Hymer Feeling 425 1300 kg. Bilen trækker som et lokomotiv, men køreegenskaberne er en ren rædsel. Allerede lidt over 80 km/t begynder vogntoget at gå i slinger ved selv små påvirkninger - overhalende biler, vejspor, sidevind o.l.Vogntoget går i selvsving meget hurtigt - så kraftigt, så den gule slinrelampe lyser. Vi har tidligere kørt med en Ford Focus variant 1,6D og en VW Golf Variant 1,9 TDI med samme campingvogn, uden bare den mindste antydning af slinger, uanset vej, vejr og hastighed. Vi kører med et kugletryk på henholdsvis ca. 70 kg uden cykler og 90 kg med cykler - køreegenskaberne er de samme med både de foregående biler og den nye uanset kugletrykket.
Bilen er ifølge forhandler født med en "fabriksfejl" m.h.t. meget dårlig selvopretning - skulle blive opdateret på èt eller andet tidspunkt? - jeg tror dog ikke det er hele årsagen - måske blød bagende?
Forhandleren har kontaktet Suzuki, uden at der er kommet noget brugbart ud af dette. Vi har bestemt ikke lyst til at komme på de tyske motorveje inden vi finder en evt. løsning
Er der nogen, som kan bidrage med noget, så modtages det med tak.
M.v.h.
Lindhard

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 33

Jørgen Winther Johansen
16.09.2015 15:54

Suzuki

Det er da trels at købe en ny bil og finde ud af den ikke ligger godt på vejen med campingvogn Jeg vil da tro det er de bagerste fjedre som skal være kraftigere og ikke bilen som er for let i forholdt til din cv. så det er cv der styre bilen hilsen jørgen

Lindhard Bjergelund
16.09.2015 16:56

Suzuki scross

Det er faktisk også min tanke Jørgen, men jeg kan ikke få gehør for den hos forhandlerer eller importøren.
Lindhard

Niels Lodberg Pedersen
16.09.2015 18:17

Suzuki S Cross

Vi fik en ny Ovtavia st.car sidste år, og på vores første tur, som gik til St Goarshausen, oplevede jeg det samme som dig - jeg turde simpelthen ikke at køre mere end 85 km/t. Så fik jeg forstærkede bagfjedre i, og på vores tur i år til Dresden , østrig og Alsace, var jeg enkelte gange oppe på 110 kim/t (GPS-måling), og den ligger stadig støt og sikkert på vejen. Gi' din forhandler en opsang, en suzuki skal også kunne køre med campingvogn.
PS: Jeg kører med en koblingsvægt på 80 kg - hvis jeg nærmer mig 100 kg bliver den lidt urolig, men ikke noget alarmerende.

M.v.h.
Niels

16.09.2015 18:21

KØBELOVEN?

Det må da være muligt, at få importøren til at overholde købeloven!

Hvis bil-købet er foretaget for MINDRE end eller lig med 6 måneder siden, er det jo en fejl, som ifølge købeloven, er opstået, før du købte bilen.

Derfor skulle du kunne forlange, at importøren tager bilen tilbage til den pris, som du betalte for bilen!

Købeloven gælder ved alle forbrugerkøb. Læs mere om købeloven her og bliv bedre rustet til din næste handel.

http://www.fdm.dk/biler/biloekonomi/koebeloven

Lindhard Bjergelund
17.09.2015 10:40

Suzuki Scross 1,6 D

Tak for alle indput - jeg suger med glæde alt hvad jeg kan få af gode råd m.v. til mig.

Vores CV er med køkken og toilet ca. over aksel i begge sider, og der er kun 2 mindre magasiner i front og èt stort bag hvor fortelt m.v. er placeret. Jeg har ikke de store muligheder for at omplacere tunge ting - cyklerne kan jeg af helbredmæssige årsager ikke bakse op på taget af bilen. Men uanset hvordan og hvor tæt pakket vognen har været, har der aldrig med de 2 forrige biler været bare antydning af slinger uanset hastighed. Vi har kørt med hård kuling direkte ind på siden med en god tempo 100 med den forrige bil - ingen problemer overhovedet.
Nu er det sådan, at selv om vi holder os til omkring de 80 på autobahn, så oplever vi jo overhalende lastbiler og busser, og alene dette kan bevirke begynden slinger, hvor jeg må bremse yderligere ned - med denne køreform er der langt til Alsace kan jeg sige.
Min fornemmelse er, at CVèn simpelt hen "kører" med bilen efter forholdene - derfor kunne det være meget interessant at komme i dialog med nogen som kører med en vogn i vægtklassen op mod de 1500 kg, for at høre deres erfaring, for evt at høre deres erfaring.
Jeg har selv haft kragtigere fjedre i tankerne, men forhandleren / værkstedet synes det er en dårlig ide??

Jeg er da helt enig med indslaget fra Lotte Winten i at der er noget galt - det er da helt oplagt for dårligt af Suzuki, at de ikke melder ud, at der er et problem med bl.a. selvopretning - rattet bliver stående i den stilling det bliver sat i. Vi var ret fokuseret på dels trækvægten og siddehøjde og komfort - dette er OK
Jeg håber vi på èn eller anden måde får løst problemet

M.v.h.
Lindhard

17.09.2015 15:32

Selvopretning - rattet bliver stående i den stilling det bliver sat

Hvis det sker, når bilen bevæger sig, er det ULOVLIGT!

Bilen vil sandsynligvis DUMPE ved første periodisk syn elle politikontrol.

Problemet kan være:

1) Styretøjets snekkesystem være strammet for meget, for at fjerne "slør i rattet"

https://da.wikipedia.org/wiki/Snekke_(mekanik)

2) Forhjulenes vinkling i forhold til vejen

http://bilens-funktion.blogspot.dk/2011/04/bilens-styretj_05.html

17.09.2015 15:36

Selvopretning - rattet bliver stående i den stilling det bliver sat

Hvis det sker, når bilen bevæger sig, er det ULOVLIGT!

Bilen vil sandsynligvis DUMPE ved første periodisk syn elle politikontrol.

Problemet kan være:

1) Styretøjets snekkesystem kan være strammet for meget, for at fjerne "slør i rattet"

https://da.wikipedia.org/wiki/Snekke_(mekanik)

2) Forhjulenes vinkling i forhold til vejen

http://bilens-funktion.blogspot.dk/2011/04/bilens-styretj_05.html

17.09.2015 18:11

Selvopretning - rattet bliver stående i den stilling det bliver sat

Hvis det sker, når bilen bevæger sig, er det ULOVLIGT!

Bilen vil sandsynligvis DUMPE ved første periodisk syn eller politikontrol.

Problemet kan være:

1) Styretøjets snekkesystem kan være strammet for meget, for at fjerne "slør i rattet"

https://da.wikipedia.org/wiki/Snekke_(mekanik)

2) Forhjulenes vinkling i forhold til vejen

http://bilens-funktion.blogspot.dk/2011/04/bilens-styretj_05.html

Lindhard Bjergelund
18.09.2015 14:53

Hjælpefjedre til S Cross

Har overvejet at få monteret hjælpefjedre. Er der nogen som har erfaring med disse til netop denne vogntype? og om de i det hele taget kan fåes?

Til Lotte Winthen: Tak for div. info - det fik mig op af stolen og kørte hen i synshallen og fik en snak med synsfolkene. De kendte fænomenet med dårlig selvopretning ret godt på flere modeller inden for Suzukifamilien, men det var ikke noget de påtalte ved syn, såfremt der ikke var slid eller andre defekter.

18.09.2015 16:02

pendulsvingninger.

Det du beskriver, ligner noget, der hedder pendulsvingninger. De kan opstå, hvis campingvognen er lastet forkert og jeg bider da også mærke i, at du laster laster fortelt bagerst i vognen. Uanset, at du i dine forangående bilmærker ikke har haft problemet, så mener at det er en forkert måde at læsse på. Netop en last både foran og bagerst vil let kunne udløse pendulsvingninger. Prøv at køre en længere tur uden det fortelt bag i vognen.

Noget andet: hvorfor i det hele taget et fortelt på en ferie sydpå. Du kan evt. nøjes med taget af det eller en rigtig markise. Og hvad siger din totalvægt i øvrigt med det fortelt i campingvognen? Det må da tage det meste af din lastevægt og ikke levne ret meget til andet på en 1300 kg. vogn med totalvægt 1300 kg.
mvh. Hans, www.campisternes-rejseportal.eu

18.09.2015 16:21

Bilsynssteder og tilsynsmyndigheder

Én ting er Bilsynshallerne og de tilhørende Bilsynsfolk.

Tilsyneladende indberetter dine Bilsynsfolk IKKE

"fænomenet med dårlig selvopretning på flere modeller inden for Suzukifamilien"

på DEN SYNSSEDDEL, som både du og tilsynsmyndigheden, Trafik- og Byggestyrelsen, modtager efter et bilsyn.

https://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k...

Uanmeldte kontrolbesøg af kontrollanter fra Trafik- og Byggestyrelsen viser, at det IKKE er ALLE synlige fejl, der bliver rapporteret til TILSYNSMYNDIGHEDEN Trafik- og Byggestyrelsen.

Om Trafik- og Byggestyrelsen har kendskab til problemet, i forbindelse med TYPEGODKENDELSEN af de berørte medlemmer af Suzukifamilien ved jeg ikke!

Lindhard Bjergelund
19.09.2015 17:42

Pendulsvingninger

Tak til Hans Duggen og Lotte Winthen for jeres indlæg.
Til Hans: Ofte kører vi faktisk kun med et Isab. Shadow på få kg - vi tager enten solsejl eller så meget af vores deltelt med som vi tror vi får brug for efter hvor længe vi vil ligge samme sted og hvad vejrudsigten siger, og på hvilken årstid vi rejser. Uanset om vi kun har det ene eller det andet med, så er køreegenskaberne det samme - vi oplever ingen forskel - også om cyklerne er med eller ej. Med hensyn til vægten, så er egenvægten 910 kg på cvén, så vi har i teorien ca. 390 kg at gøre godt med - det strækker lidt.

Til Lotte Winthen: Jeg er helt enig - det virker meget underligt, set fra min vinkel, at syns- / godkendelsesmyndighederne agerer på den måde.

Jeg hælder mere og mere til "blød bagende" - dog er forhandler / værksted ikke med på den ide - så for os håber vi på så meget hjælp fra medcampister som muligt.

M.v.h.
Lindhard

Leif Olesen
20.09.2015 18:15

Problemer bil CV

På vores første tur med vores Fiat Marea 130JTD, må trække 1400 kg, oplevede vi det samme som jer, på vores tur til Nahe, vi snakkede med et lokalt værksted i området, og de skaffede forstærkningsfjedre, og det løste alle vores problemer. Værkstedstimerne var meget billige, men fjedrene blev dyre i expres fragt.
Vores problem skyldes at vi har ret lang afstand fra bagerste aksel og til krogen.
Vi har nu kørt flere tusinde kilometer med fjedrene og mærker intet til dem.

Lindhard Bjergelund
21.09.2015 14:14

Til Leif.

Tak for dit indslag - det var lige hvad jeg gerne ville høre. Jeg bliver mere og mere overbevist om, at det er bagfjedrene på bilen, der er synderen - uanset om Suzuki er enig eller ej. Jeg vil prøve om jeg kan finde et værksted, som kan håndtere montering af hjælpefjedre.
Lindhard

Niels Lindgaard
21.09.2015 16:27

Mad fjedre

Prøv at tage kontakt til dette firma, måske de kan hjælpe med fjedre.
http://www.mad-tooling.com/en/suspension-systems/new-kits/

Havde for flere år siden en Hyundai Sonata, og den var ganske enkelt så blød i fjedrene at den hængte med bagenden så trækket konstant gik på ved den mindste forhøjning.
Fik monteret mad fjedre og problemet var løst.

John Olsen
21.09.2015 19:31

Suzuki S-Cross 1,6 D

Kære Lindhard
Vi købte sidste år i oktober en Suzuki S-Cross 1,6 D, der kan tage 1500 kg på krogen.
Samtidig købte vi en ny Hobby Excellent (540). Allerede ved hjemtransporten af begge dele oplevede vi ret voldsom slinger og pendulering. Vi tilskrev det tom vogn og måske forkert kugletryk.
Efterfølgende har vi kørt nogle ture indenrigs med lastet campingvogn. Vores oplevelse er fuldstændig, som du har beskrevet. I august/september har vi så været i det sydlige Tyskland. På intet tidspunkt turde jeg som chaufføren køre ret meget mere end 80 km i timen.
Med en lille smule teknisk erfaring valgte jeg at pumpe dækkene på campingvognen og på bilen til lidt over det maximale undervejs. Det gav en mærkbar ændring. Penduleringen blev nedsat, men vogntoget var fortsat meget påvirkelig af sidevind og især pludselige "huller" i vinden.
Bilen er som du beskriver en ganske udmærket trækker, men fornøjelsen ved campinglivet under transport er nær nulpunktet.
Jeg kan sammenligne med vort tidligere vogntog, der bestod af en Suzuki SX4 og en Adora LU 472. Der var ikke de her nævnte udfordringer.
Med de ændringer som det øgede lufttryk i dækkene gav, så er jeg tilbøjelig til at give dig ret i, at det måske er et spørgsmål om "forkerte" fjedre.
Jeg er mere end villig til at gå videre med sagen.
Send mig din kontakt info, så vi kan finde ud af noget konkret.
Jeg bor selv på Sjælland nær København.

Med venlig hilsen
John Olsen

Med venlig hilsen

Lindhard Bjergelund
22.09.2015 08:47

Suzuki Scross 1,6 D

Tak til Niels for adresselinket og tak til John for dit indslag og forslag. Det er glædeligt på èn måde at der er andre, som står i samme situation - der er sikkert flere derude èt eller andet sted. Samtidig er det også ret så frustrerende. Suzuki har indtil nu ikke været til nogen hjælp.
Jeg vil meget gerne være med - mine kontaktopl. er.

Lindhard Bjergelund
Åglimt 9
7500 Holstebro

email: bjergelund@anarki.dk
tlf- 22 62 42 94 (kan være lidt svær at træffe p.g.a. skiftende arbejdstider)

Med venlig hilsen
Lindhard

Anny Nielsen
23.09.2015 15:32

Hjælpefjeder

Hvis du vil, kan du købe hjælpefjedre hos FTZ, nr. 39hv-391075, der er lavet til din bil, lige til at montere inden i de eksisterende fjedre

MVH BJØRN NIELSEN

John Olsen
23.09.2015 16:51

Suzuki Scross 1,6 D

Tak, Anny og Bjørn, for den gode oplysning. Den vil jeg straks gå videre med og høre,
hvad Suzuki siger til det.

Jeg ved ikke om Lindhard læser med mere, men ellers viderebringer jeg oplysningen til ham.

Med venlig hilsen
John

Lindhard Bjergelund
23.09.2015 22:10

Suzuki SX4 S Cross

Jo jo - jeg læser med stor interesse hvert eneste indslag - svarer dog ikke hver gang der kommer et nyt.
En god nyhed, at der kan skaffes fjedre til netop denne vogntype - mener dog ikke FTZ sælger til private, men det gør derimod det engelske firma, som Niels henviser til.
Er meget interesseret i, om der skulle dukke flere op, som har samme køreoplevelse som vi har og tilsyneladende også John, dels med CV hvor vægten nærmer sig det som bilen må trække, og især med kørsel på autobahn - og om der er nogle imellem, som har erfaring med de nævnte fjedre til vogntypen.
Det kan også have interesse at høre om nogle Vitara ejere (den nye) har lignende oplevelser, da det skulle være samme undervogn som S-Cross.
Dog er der tvivl om, om 4-hjultrækkerudgaven af begge typer, har helt samme undervogn.
Håber på flere indslag.
M.v.h
Lindhard

Kurt Poulsen
24.09.2015 21:10

Andre dæk

Vi har haft den samme oplevelse med en Toyota Verso og vores tidligere LMC. Og vi prøvede også at pumpe dækkene op hvilket hjalp en del. Vi fik kontakt til en dæk i portør som kunne fortælle os at der er meget stor forskel på hvor bløde dæk er i karkassen. Vi skiftede dækkene til Michelin og det hjalp gevaldigt. En anden milighed som han foreslog var at skifte til en lavere profil. Det gjorde vi ikke fordi det blev for dyrt.
Prøv at snakke med en dæk mand. Det kan være I har det samme problem som os.

Mvh Kurt

Hanne Jørgensen
25.09.2015 13:22

Suzuki Vitara

Det lyder helt som vores den nye Vitara diesel med alt det du beskriver. Har en TEC 1300 kg. som vi tidligere har trukket med Huyndai Sonata helt uden problemer, så vi ved godt, ligesom dig, hvordan vognen pakkes. Fornøjelsen ved en ny bil mangler totalt. Vi forsøger stadig at få hjælp til løsning af problemerne hos forhandler, men uden større velvilje. Vil meget gerne holdes informeret, hvis nogen kan hjælpe med problemerne.
Mvh

Lindhard Bjergelund
11.11.2015 10:49

Suzuki Scross 1,6 D

Hermed lidt opdatering med hvad der er sket i denne sag.

Som tidligere nævnt er vi en gruppe S-Cross ejere / Vitara ejer som har det store fælles problem, at vores biler kører meget dårligt med vores CV. Styreegenskaberne er elendige, og vogntoget går i kraftig pendulering, ved selv mindre påvirkninger. Bilen er direkte farlig under visse omstændigheder - penduleringerne opstår meget hurtigt, og vogntoget går nærmest i selvsving.

Importøren er forsøgt inddraget i sagen ligeså forhandlerne. Alle vasker hænder til den store guldmedalje, og importøren henviser til, at der i instruktionsbogen er skrevet, at der frarådes at køre over 80 km/t. Jeg ved ikke hvor mange der når at læse en instruktionsbog igennem, inden de køber en bil - jeg gør det ikke - og havde jeg vidst det jeg / vi ved nu, havde jeg gået langt uden om denne bil.

Derfor en advarsel til andre, som evt. går i købstanker med denne biltype, og som skal bruge bilen som campingtrækker til en CV i vægtklassen 13 - 1500 kg, som bilen promoveres til at kunne trække fra Suzuki`s side - tænk jer godt om inden i vælger denne / disse biler.

Jeg har dels på egen anledning samt på fleres opfordringer, bestilt et sæt MAD hjælpefjedre hjem - jeg har kørt med dem en lille uge, og deler gerne mine erfaringer med dem, som skulle være interesseret - jeg kan kontaktes på tidligere nævnte kontaktoplysninger.

Vi vil ogå gerne høre fra andre, som evt. har samme problemer, da vi som sagt er en gruppe som prøver at gøre fælles front.

M.v.h.
Lindhard

Lindhard Bjergelund
04.01.2016 19:19

Suzuki S-Cross - opdatering i sagen

På grund af en del forespørgseler vedr. nyt i sagen, dels fra eksisterende ejere og især interesserede, som overvejer et evt. køb af nævnte biler med det formål, at bruge bilen som trækker til CV, vil jeg hermed opdatere hvad der er sket i sagen vedr. de ovennævnte problemer med bilernes køreegenskabe med påhægtet CV.
Som tidligere nævnt er vi en gruppe af ejere af nævnte biler, som forsøger at få Suzuki til at træde i karakter og gøre noget ved de ovennævnte problemer.
På denne front er der dog ikke sket noget væsentligt - Suzuki mener stadig, at blot der er taget alle mulige forbehold i instruktionsbogen, så kan de ikke klandres for noget. Dette er gruppen langt fra enig i, og mener at det er direkte ansvarsfraskrivelse, da alle ejere i gruppen har været ude for særdeles ubehagelige situationer under kørsel med campingvogn, selv ved moderate hastigheder og forsvarligt pakket bil og campingvogn
Derfor vil vi stadig anbefale, at kommende købere undersøger forholdene grundigt inden et evt. køb, så de undgår at komme til at stå i samme uheldige situation som gruppen oplever. Her står vi gerne til rådighed med vores erfaringer.
Alle er fortsat velkommen til enten at skrive i indlæget, eller kontakte undertegnede - helst på mail grundet skiftende arbejdstider: bjergelund@anarki.dk eller telefon 22624294.
Venlig hilsen
Lindhard Bjergelund

Poul Elbrønd
04.01.2016 19:59

Suzuki S cross/ Vitara

Tusind tak for jeres beskrivelser af problemer med disse Suzuki modeller. Jeg har de sidste par uger kigget på disse modeller, og grunden til, at det har været disse modeller, er, at det gerne skulle være en god CV trækker. Jeg kører nu i en Skoda Octavia stationcar fra 2008. Jeg har problemer med, at den sommetider slingrer lidt og troede, at det var fordi, at der er for langt fra baghjulene og ud til trækkrogen, men kan forstå, at det måske bliver endnu værre med denne model.

Jeg har lige i dag fået en byttepris, som var ganske god, så hvis ikke jeg var gået herind for at søge råd til, om en Vitara eller en S cross er den bedste havde jeg ikke fundet ud af, at de begge er elendige.

Tusind, tusind tak for advarslerne.

Lindhard Bjergelund
05.01.2016 09:58

Suzuki S-Cross

Kære Poul.

Tak for dit indlæg - jeg er glad for, at du fik det læst, inden dit valg af ny bil - havde du valgt "forkert", så havde du sansynligvis selv stået med problemerne, det har vi i gruppen måtte sande.

Med hensyn til din Octavia, så har jeg mødt mange campister med tilsvarende biler som har løst problemet med lidt tendens til slingren, med et par hjælpefjedre - det har de fået en stabilt kørende bil ud af med CV påhægtet.

Helt så enkelt er det desværre ikke med Suzuki. Her er der formentligt flere ting dom spiller ind. Et dårligt fungerende styretøj med manglende selvopretning - bevirker at føreren konstant skal være over bilen og rette op - bilen er væsentligt mere anstrengende at køre end de 2 forrige vi havde (Ford Focus og VW Golf i varantudgaver), samme konklusion bekræfter andre ejere også - formentligt også dæk- og dækprofiler / tryk og formentlig også, som flere bilkyndige har påpeget, bagtøjindstilling og affjedringstype. Hvad der spiller ind på hvad er vanskeligt for en "almindelig" bilkøber at gennemskue.

Som sagt et noget broget billede, hvor der ikke har været nogen hjælp at hente hos Suzuki - først efter at gruppen har henvendt sig flere gange til Suzuki, er der en smule lydhørhed for problemerne, men derudover intet.

Jeg kan se, at Suzuki planlægger åbent hus her i den kommende weekend - håber at interesserede købere, som skal bruge bilen som campingtrækker, får overvejet de ovennævnte forhold, inden der træffes et valg.

Alle er fortsat velkomne til at kontakte undertegnede / gruppen for yderligere.

Vanlig hilsen

Lindhard Bjergelund

Christian Lauridsen
15.01.2016 17:40

Suzuki Vitara

Hej alle

Jeg forstår ikke jeres problemer, jeg har selv en ny Vitara 2015 og kørte i sommer 2015 ca 3000.km med Campingvogn ca 1000 kg uden problemer Adria Action.

Og da jeg læste jeres om jeres problemer skrev jeg til forhandlere og han nævnte at suzuki ville få fjeder til dem som har dette problem, så tag dog en snak med jeres forhandler, måske på en pæn måde så vil alle problemer nok blive løst.

med de bedste hilsner

christian

Poul Elbrønd
15.01.2016 21:54

Suzuki Vitara

Hej Christian.
Det lyder rigtig godt. Dejligt, at det ikke er alle Suzuki ejere, som har problemer, når de kører med campingvogn.
Jeg kom til at tænke på, om det måske har noget med campingvognens vægt og længde at gøre, hvor god den er til at køre med campingvogn. Du skriver, at din cv vejer ca. 1000 kg. Så vidt jeg husker, har de Suzuki ejere, som har problemer skrevet, at deres cv vogn vejer 1300 - 1500kg.
Vi har bestemt kun oplevet en venlig og rar Suzuki forhandler, som ville give os lov til selv at prøve, hvordan Suzukien er som c vognstrækker. Fin service.
Det bliver der imidlertid ikke brug for, da vi i dag har købt en Toyota Verso, som vi kun har hørt godt om som c vognstrækker.
Mvh
Poul Elbrønd.

Poul Elbrønd
15.01.2016 21:58

Suzuki

Det lader desværre heller ikke til, at testkørerne, der skulle kåre årets campingtrækker, har været særlig tilfredse med bilen.
Mvh
Poul Elbrønd

Lindhard Bjergelund
16.01.2016 18:50

Suzuki S-Cross

Kære Poul og Christian.

Først tillykke til Poul med valget af trækker - den skal i nok blive glad for - ville godt bytte.

Til Christian: Det ville være fint hvis det var det der skulle til, som du foreslår - helt så enkelt er det bare ikke - det har undertegnede og den gruppe som vi har dannet desværre måtte erfare.
Det er glædeligt på dine vegne at du ingen problemer har haft med dit vogntog. Det spiller helt sikkert en stor rolle med vægten på CV. Vægten på CV i gruppen ligger på ca. 13 - 1500 kg, og alle har store problemer. Dækprofil har også stor betydning - jeg ved ikke hvilken du kører med.

Det med fjedrene har du ret i, men det er først efter vedholdende henvendelser til Suzuki importøren, at der fra denne side blev iværksat en "prøvekørsel" af ovennævnte biler, at der blev taget skridt til, at fjedrene skulle føres som reservedelsnumre - det gør de vel kun fordi behovet er der.

Gruppen og undertegnede har hver især rettet henvendelse til forhandlerne, efter at alle har oplevet dårlige køreegenskaber. Undertegnede med famile var, som tidligere nævnt, en hårsbredde fra et totalhavari, hvor vogntoget ved moderat fart pludselig gik i en voldsom og selvforstærkende pendulering - det hele var tæt på at "vende på en tallerken" med totalhavari til følge - ikke en rar oplevelse. Alle i gruppen har kun oplevet at forhandlerne har distanceret sig fra fakta, og henvist til at "sådan var bilerne og det var der ikke noget at gøre ved" - det var i hvert fald det svar undertegnedes forhandler gav - til trods for en "venlig" fremstilling - måske ville en anden fremgangsmåde have været mere givende.

Klager til importøren gav ej heller andet end en sludder for en sladder - virkede som en ren ansvarsfraskrivelse, til trods for at det er et faktum, at der er sendt biler på markedet til intetanende købere, med direkte farlige køreegenskaber i visse situationer, uden den mindste information fra Suzuki`s side tværtimod. Vi kan også se, at professionelle prøvekørseler med CV vurderes bilerne som problematiske - bl.a. i Campingferie nr. 1 / 2015 og nu igen i blad nr 1 / 2016.

Derudover er der åbenbart fejl i tolerencerne for bagbroen - flere har fået udskiftet samme. Også her må ejerne selv tage initiativ. Alene i gruppen, er der flere, som har fået skiftet samme - det kan vel ikke udelukkes, at der evt. kan være langt flere, som kører rundt med fejl i indstillingerne. Det er ikke så ligetil for menigmand at vurdere dette.

Dårlig eller manglende selvoprettelse, er en anden faktor som spiller på køreegenskaberne generelt - tilsyneladende er der "udkommet" en opdatering, som tilbydes i flæng til nogle ejere - intet isenesat

Vedholdende klager til importøren har dog afstedkommet "en vis forståelse" for problemerne. Det er gruppens klare holdning, at på grund af karakteren af forholdene, må det være rimeligt at forholdene bliver rettet og informeret ud om fra dels importør- og dels fforhandlerside, så det over for godtroende købere ikke minder om en form for "russisk rolette". Ingeniører og designere må vel også have kendskab til forholdene, hvor de så end er henne i billedet. I vores øjne ligner det en ommer.

Gruppen vil fortsat gøre det nødvendige for at give både kommende og eksisterende købere og ejere et indblik i de nævnte forhold, så ingen på grund af uvidenhed bringer sig selv og andre i unødig fare.

Venlig hilsen

Lindhard Bjergelund

Ingvard Dupont
16.02.2016 17:15

Ny opsætning af grand Vitara

Hej

Prøv at læse dette link omkring opsætning af Grand Vitara,

http://b.bilen.dk/biltests/2016/02/nyt-liv-til-vitara/

Ingvard Dupont
16.02.2016 17:15

Ny opsætning af grand Vitara

Hej

Prøv at læse dette link omkring opsætning af Grand Vitara,

http://b.bilen.dk/biltests/2016/02/nyt-liv-til-vitara/

Stig Sommer Mikkelsen
17.04.2019 09:31

Suzuki s cross

Hej.
Jeg lige købt en Suzuki s Cross, og oplever det samme som dig med ustabilt vogntog. Du skrev noget om hjælpefjedre bag, jeg prøvet at søge forskellige steder på nettet, men kan ikke finde nogle forhandlere. Har du et sted jeg kan finde nogle og skal der også forstærkede støddæmpere på? Har du oplevet en bedring på dit vogntog ?