Økonomisk med Diesel

27.06.2002 14:22

Kære Mellem campister Jeg har erhvervet mig en spritny berlingo 2,0 HDI Men jeg har ingen erfaringer med hvordan jeg kører mest økonomisk i den er der nogen der har bud og råd. PS den skal trække 1100 kg rundt i sydeuropa i sommerferien

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 5

27.06.2002 20:48

Jeg har kørt diesel i mange år, min erfaring er. At det er høj hastighed, der øger brændstofforbruget væsentligt. På en sommerferie, kan der være en forskel på 20% Hvis man har travlt, eller køre moderat. Det bedste er, at køre efter omdrejningstælleren. Min bil køre mest økonomisk, mellem 2000 og 2500 Omd. /min. Du må finde ud af ved hvilke omdrejninger, din motor yder mest og holde omdrejningerne der omkring. M.v.h.

27.06.2002 23:49

Jeg kører selv samme bil som du, Jan - og kan fortælle dig, at den er uforlignelig i trækkraft. Men husk lige, at du skal spare lidt på bagagen, de 1100 kg. er max.totalvægt, som berlingoen må have på krogen. Det afhænger så lidt af hvad din campingvogn vejer i tom tilstand (egenvægt). Vores Berlingo er på gule plader, og vi har derfor rigelig med spillerum, da vi må have 800 kg. i bagagerummet. Du skal køre så tæt på 2200 omdrejninger som muligt, og kan da forvente en kørselsøkonomi på 12 km/ltr. med vognen på krogen. Det har vi prøvet på en 5000 km lang tur sidste år. God tur.

28.06.2002 00:45

Det helt afgørende er at du køre med et omdrejningstal hvor din bil lige nøjagtigt ikke sejtrækker. Med din Berlingo vil det sikkert være i 5. gear ved små 100 km/t og lige omkring 2000 omdr/m., men så kan du også køre 10-12 km/L. Jeg har i mange år kørt med VW diesel og min nuværende Golf 130hk. TDI kører 100 km/t v 1900 omdr. i 6. gear og så kører vi ca.12 km/L M.v.h. KOP

01.07.2002 02:55

Hej Jan. Jeg har lavet en fejl! Det anbefalede omdrejningsdal på HDI´eren skal naturligvis også være så tæt på 2000 som mulig. Jeg huskede forkert og tog tallet fra min gamle BX. Ved 2000 omdr. kører du 90 km/t i 5.gear, men din Berlingo kan over lange stræk køre 80 km/t ved 1750 omdr. i 5.gear - det er lidt mere lovligt! I hvert fald i DK! Og endnu mere økonomisk. Venlig hilsen. Hans.

01.07.2002 10:06

Laveste brændstofforbrug får man ved at køre med så lave omdrejninger som muligt. Ved accelleration skal man op i højeste gear så hurtigt som muligt uden at trykke speederen helt i bund. Jeg har været DK-mester i økonomikørsel 2 gange, så jeg ved lidt om det (dieselklassen) :)