"Kugletryk"

16.02.2005 14:13

Hej med jer !
Er der nogle blandt jer der kan fortælle mig hvordan man kan finde ud af hvad kugletrykket er når ens cv. har boogie?. Spørgsmålet kommer af at alle siger at det &quote;rigtige&quote; tryk er ca. 75 Kg når man vil køre rundt med den, men jeg kan ikke rigtig finde en metode til at veje den!.
Mvh.
Lars

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 7

16.02.2005 17:41

Hej
Vejer man ikke kugletrykket på samme måde som ved en alm enkeltakslet.?
Altså med en vægt under kuglen, enten en stangvægt eller badevægten under næsehjulet

mvh
Steen

17.02.2005 20:11

Hej Steen.
Jeg mener ikke at man kan benytte denne form for vægtkontrol da min cv selv vil holde &quote;balancen&quote; selv om næsehjulet ikke er sat ned på jorden.
Løfter jeg mit træk over balancepunktet så er det jo &quote;cv&quote; jeg vejer og ikke hvilket tryk der vil være på min kugle.
Jeg spørger for at opnå den bedste kørekomfort med min cv.
Mvh
Lars.

17.02.2005 20:48

Hej Lars
Nu skal jeg ikke gøre mig til ekspert på området, men jeg vil mene at hvis du skal løfte trækket for at få den koblet på, så kan du måske skære en lægte af i samme højde som trækket på bilen og så sætte vægten under lægten.

Jeg har dog også set nogle små vægte til at sætte mellem kuglen og koblingen
Prøv at kigge på HKS campingudstyr. Den hedder
Kugletryksvægt Dansk CP5004

mvh
Steen

17.02.2005 23:46

Du måler kugletrykket nøjagtigt på samme måde som en eenakslet vogn.
CV skal måles i højden svarende til overkanten af knoppen på bilen, det gælder også for boogie den må heller ikke trykke mere end bilen og trækket er godkendt til.

Venlig hilsen
Helge

18.02.2005 09:27

Mig bekendt er et korrekt kugletryk på en boogievogn, ikke at sammenligne med en enkeltakslet.
Boogievognen kræver større nøjagtighed med hensyn til det korrekte kugletryk.
Dette kugletryk er det som fabrikanten af boogievognen oplyser og er ikke til diskussion.
Hvis du begynder med at lave større kugletryk vil du uvægerligt flytte vægt fra de bagerste hjul til de forreste, og så er det ligesom at fidusen ved en boogievogn forsvinder.
Kugletrykket måles fint som beskrevet af Steen Æbeløe.

Lynch mig hvis jeg tager fejl.

Hilsen Hans

18.02.2005 11:12

Til Hans T.
Jeg vil ikke afgøre om du skal lynches, men formålet med en booggie istedet for en enkelt aksel er jo det samme som for en last vogn eller lastvogns- anhænger at fordele akseltrykket ligeligt på 2 aksler=4 hjul istedet for på1 aksel= 2 hjul, dvs. at hvis du du ikke vipper vogn mere end karrossens/hjul ophæng tillader det vil aksel trykket være det samme.
Selvfølgelig kan du vippe vognen så meget at du overfører tryk fra den ene aksel til den anden, dette sker ikke ved f.eks at hæve/sænke kugletrykket eksempelvis 20 - 30 kg.
Ved en lastvogn med en aksel må du have et akseltryk på 10 ton ved 2 aksler altså en booggie med indbydes afstand under 1,10 m må du have et akseltryk på 8 ton pr aksel altså 16 ton. Ophængene er konstrueret så vognen selv lægger lige stort tryk på hver aksel.

Mvh
Henrik

18.02.2005 16:27

Hej
Var lige forbi www.brenderup.dk
På deres hjemmeside fandt jeg denne oplysning.
Gad vide om det er for alle trailere???

Kugletrykket skal mindst være 4% af den faktiske totalvægt!

Finn