Hvordan er det nu lige det er!

Karl Jelsbak Steffensen
26.11.2015 17:18

Hvordan er det nu lige det er.
Bilen må kører med 1500 kg. (Er vejet op).CV'en har en aksel på 1700kg, køreklar ca 1200 kg.
Kan jeg rolig kører rundt i Europa, så længe jeg holder mig til max 1500 kg.
Eller skal cv'en vejes ned til 1500 kg. så papirerne passer sammen med det bilen må kører med?
Karl

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 31

Jørgen L. Nielsen
26.11.2015 17:33

Bilen må.

Hej Karl.

Bilen må gerne køre med en cv total vægt 1700 kg men som kun vejer de 1500 kg som bilen må trække.

Men hvilket kørekort har du ?

Men om du må på et B kørekort kommer an på om bilens totalvægt plus 1700 kg er maks 3500 kg. er det over 3500 kg så er det et BE eller B+ kørekort der skal til.

Mvh Jørgen

Karl Jelsbak Steffensen
27.11.2015 09:08

Hvordan---

Tak for svar Jørgen.
Kørekort: Lige på det punkt har jeg styr på det.
Vh
Karl

Benny Hauge Jakobsen
27.11.2015 19:48

Vægt

Hej Karl
Jeg kan godt forstå din umiddelbare tilfredshed.
For ikke at komme til at skulle forklare en italiensk eller spansk betjent hvorfor du må køre med andre vægte end de som står på registrerings attesten, ville jeg overveje at få CV'en vejet ned.
Det betyder også at du hele tiden skal være opmærksom på, at du ikke kan/må udnytte CV'ens laste evne?
Et andet problem kan være: min erfaring siger at hvis bilen altid vejer en del mere end CV'en så kører vogntoget godt.
MVH BJ.

Steen Æbeløe
27.11.2015 20:03

Være opmærksom

Benny.
Man skal vel altid være opmærksom på at man ikke kører med mere end bilen må trække, uanset hvad der står på campingvognens attest.

Eller mener du at bare fordi man har nedvejet campingvognen så dens tilladte totalvægt passer med hvad bilen må trække, behøver man ikke være opmærksom på den faktiske vægt?

Og mht din kommentar til vægtforhold bil/cv så har en nedvejning vel ikke nogen indflydelse på det. Bilen må jo kun trække 1500kg uanset om der står 1500 eller 1700 på attesten.

I øvrigt tror jeg folk opfinder problemer der ikke er halvt så store som nogen gerne vil gøre det til, Danmark har trods alt haft de regler i over 30 år, uden at det er blevet til de store overskrifter.
Jeg har nu i 15 år sendt mine udlejningsvogne sydpå flere gange hver sommer, uden at skænke det en tanke at deres vægte burde tilpasses kundernes biler, og det har endnu ikke givet problemer af nogen art

Henry Larsen
27.11.2015 23:04

Hvordan er det nu lige det er

Hej Karl,

Ifølge https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/paahaengskoeretøj gælder at det er alene registreringsattesterne der bestemmer om vogntoget er lovligt. Med et kørekort fra før 1. maj 2009 kan du bestemme at bilens koblingsvægt er gældende for vogntoget (denne regel gælder kun i DK).

Altså må du godt køre i Danmark med dit vogntog hvis du ikke laster mede end de 1500 kg i CV. Bliver du standset i udlandet resikerer du en bøde og køreforbud.

Mvh
Henry

Steen Æbeløe
28.11.2015 00:40

Regler??

Inden man udtaler sig om love og regler, kan det være en god ide at sætte sig ind i dem, og måske lige læse dem en ekstra gang.

Som så mange andre, så har Henry læst et og fået det til noget andet.

Mange blander nemlig kørekortsregler og sammenkoblingsregler sammen, og det at Danmark har indført en undtagelse i den nye Kørekortsbekendtgørelse gør det vanskeligt for mange at forstå hvad det er de læser.

Når man beregner hvilket kørekort der skal til for føre et givent vogntog, så tager man bilens tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt og lægger de to tal sammen.

Er resultatet under 3500kg kan man nøjes med B
Er det derimod over 3500kg skal man have trailerkort, enten B-plus eller B/E

Når man har fundet ud af hvilket kort der kræves, og man opfylder kravet, går man videre til hvad bilen må.

Og da er det så smart, at dette også står på bilens attest, så det er ikke noget problem
Men vi har så en bekendtgørelse om synsfri sammenkobling som nok 99% af bilerne er registreret efter, og den betyder at man gerne må køre med et påhængskøretøj hvis TILLADTE TOTALVÆGT er højere end det bilen må trække, forudsat at den FAKTISKE TOTALVÆGT ikke overstiger bilens tilladte påhængsvægt m bremser.

Men nu kommer vi så til kørekortsbekendtgørelsens undtagelse §144 der siger at hvis man har taget kørekort inden 1.maj 2009 må man ISTEDET for påhængskøretøjets tilladte totalvægt, bruge bilens påhængsvægt i beregning af kørekortskravet. Så det er måden at beregne kørekortskravet der kun er gyldig i Danmark

Det er her at mange misforstår og mener at reglerne for synsfri sammenkobling kun gælder i Danmark, men det er forkert
Reglerne for synsfri sammenkobling har været gældende i over 30 år, og gælder stadig, både i Danmark og udlandet

Prøv evt at kigge på de kørekortberegnere der findes flere steder på nettet, også her på DCU, men findes også på FDM, Sikker Trafik og flere andre steder.

Steen Æbeløe
28.11.2015 00:45

Link

Ikke alle gider følge link, så jeg har lige sakset fra det Henry linker til:

Citat:
Fastsættelse af vogntogets og påhængskøretøjets tilladte totalvægt

Vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt fastsættes på baggrund af bilens og påhængskøretøjets tilladte totalvægt, som fremgår af køretøjernes registreringsattester.

Indehavere af kørekort til kategori B, der er udstedt inden den 1. maj 2009 og fornyelser heraf, kan også fastsætte vogntogets samlede tilladte totalvægt og påhængskøretøjets tilladte totalvægt på baggrund af bilens tilladte totalvægt og den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.

Citat slut

Det bemærkes, at denne vægtfastsættelse kun finder anvendelse i forhold til kørsel i Danmark.

Karl Jelsbak Steffensen
28.11.2015 09:03

Vægt vægt vægt

Jeg fylder cv'en op med " Helium", så vejer den vel ikke så meget

Steen Æbeløe
28.11.2015 09:15

Lidt ekstra

Karl, husk at vognens kugletryk lægges p bilen, så når den vejes er det akseltrykket.
Dvs at hvis du har et kugletryk på 80 kg er vognens tekniske totalvægt på 1580 med et akseltryk på 1500kg. Så det giver da lige til lidt ekstra :-)

vh
Steen

Benny Hauge Jakobsen
28.11.2015 09:28

Vægt

Hej Steen
Vi kom fra Østrig og kørte ind i Tyskland. Her trafjeg en meget emsig betjent der fandt ud af at tallene på registrerings attesterne ikke passede overens.
Det medførte straks en masse ævl og bævl, betjenten inddrog vores rejsepas, og forlangte at hvis vi ville ind i Tyskland skulle vi købe en tysk forsikring.
Der var efter dansk opfattelse absolut ikke noget galt med vores papirer.
Jeg spurgte om vi måtte tage tilbage til Østrig og der forsøge at afklare problemet (vi var jo ikke kommet ind i Tyskland endnu) det fik jeg lov til og vi fik vores pas retur.
Vi kørte hen til den nærmeste motorvejs overkørsel, kørte uantastet ind iTyskland og fortsatte hjem.
MVH BJ.

28.11.2015 10:48

Den rigtige vejemetode:

Personbil: Alle bilens hjul (sædvanligvis 4 hjul monteret på bil) placeres på vægt:

Egenvægt = Totalvægt - tilladt last
Totalvægt = Egenvægt + tilladt last

Campingvogn med bil koblet fra: Alle campingvognens hjul (2 eller 4 hjul monteret på campingvogn) inklusiv støttehjul placeres på vægt:

Egenvægt = Totalvægt - tilladt last
Totalvægt = Egenvægt + tilladt last

I tvivlstilfælde kan politiet forlange, at bil og campingvogn vejes hver for sig.

Steen Æbeløe
28.11.2015 10:53

Emsig/uvidende ?

Skal da ikke afvise at man kan risikere at møde en emsig/uvidende embedsmand/kvinde rundt omkring i Europa og andre steder. Men må sige at det hører til sjældenheder man hører om problemet, og ofte er det så fra nogen der har hørt det fra 3 eller 4. person.

Da kørekortsforvirringen var på sit højeste lavede DCU et dokument med forklaring af de danske regler som man kunne printe ud og tage med, hvor der også var kontaktnr direkte til grænsepolitiets afd i Padborg, som man kunne kontakte når man mødte sådan en person.

Men ellers må man jo oplyse vedkommende om at der findes internationale konventioner der gør at de tilsluttede lande skal anerkende andre landes regler for køretøjer, ved gennemkørsel og "kortvarig" ophold.

Men er man nervøs for komme ud for sådan en oplevelse skal man da roligt få attester for bil og campingvogn ændret så tallene passer sammen.
Det skal bare ikke skrives som om det er et lovkrav

For mig at se er det bare unødvendigt og en unødvendig udgift, måske endda flere gange, for når du på et tidspunkt får en anden bil, så risikerer du igen at skulle til syn med campingvognen for op/nedveje totalvægten.

Og for både mig og andre der har udlejningsforretning vil det jo være fuldstændigt umuligt at skulle syne og ændre vogne hver lørdag.

Steen Æbeløe
28.11.2015 10:56

Vejemetode

Lotte.

Ang vejning af campingvogn, så vejes vognen tilkoblet bilen.
Så det er akseltrykket man vejer, så næsehjulet skal IKKE være på vægten, da kugletrykket tillægges bilen vægt

vh
Steen

Steen Æbeløe
28.11.2015 11:05

Vejning af campingvogn

Lotte!

https://www.youtube.com/watch?v=iPeQ0dzI2Ug

Karl Jelsbak Steffensen
28.11.2015 15:31

Konklusion

Først en tak til alle der har bidraget til en forståelse af emnet, selv om "tråden" på et tidspunkt var tæt ved at få sit eget liv.
Det er præcis det som Benny har oplevet jeg gerne vil undgå, selv om jeg måske nok har retten på min side, så lang tid cv'en ikke vejer mere end de 1500 kg koblet på bilen.
Da cv'en ikke leveres før end feb. 2016 får jeg den fra starten vejet ned til 1500 kg.
Nu går vi i "vinterhi" frem til vi skal op og se Traner i Sverige først i april.
Vh
Karl

28.11.2015 18:14

Pinlig dårlig DCU-video!

Steen 28. november 2015 Kl. 10:56

Prøv at læse

Lotte Withen 28. november 2015 Kl. 10:48

igen.

Steen 28. november 2015 Kl. 11:05

Med hensyn AMATØRVIDEOEN fra DCU synes jeg ikke, at DCU kan være det makværk bekendt!

Med hensyn til indslaget med politiet er det "tå-krummende" at høre på!

DET KAN DCU FORHÅBENTLIGT LAVE MEGET BEDRE!

https://www.youtube.com/watch?v=iPeQ0dzI2Ug

Steen Æbeløe
28.11.2015 18:45

Vidste det

Lotte
Jeg vidste på forhånd du ikke bare ville godtage at nogen anfægter dine påstande :-)

Jeg skal ikke tage stilling til kvaliteten af DCU's filmarbejde, men uanset om du mener kameraføring og skuespillere er amatører, så ændrer det jo ikke på loven.

vh
Steen

Steen Æbeløe
28.11.2015 19:06

Kvalitet

Det ændrer jo ikke på at dine påstande er forkerte i forhold til loven

29.11.2015 08:06

Hvad er det, der er ULOVLIGT

Steen 28. november 2015 Kl. 19:06??????

Må politiet IKKE kontrollere, at campingvognens fysiske vægt-forhold på vejene er i overensstemmelse med registreringsattestens teoretiske vægtangivelser?

Står det i én eller anden lov, at politiet IKKE må forlange, at få vejet bil og campingvogn hver for sig ude på vejene, hvis politiet er USIKRE på, om vogntoget overholder gældende lov?

Du kan da ikke fremkomme med en sådan påstand uden at kunne henvise til den pågældende lov!

Steen Æbeløe
29.11.2015 10:35

Glemsom?

Lotte, eller Flemming Clausen Nielsen?

Ved ikke om du ikke kan huske hvad du selv skriver, eller om det er en bevidst taktik for at holde en diskussion igang. Kan bare se tråden om motorolie, og mange andre tråde :-)

Men det gode ved dette forum er jo at man kan gå tilbage og læse hvad der tidligere er skrevet, hvis du ikke sletter det inden.

Du skrev:
Lotte Withen
28. november 2015 Kl. 10:48. Den rigtige vejemetode.

Campingvogn med bil koblet fra: Alle campingvognens hjul (2 eller 4 hjul monteret på campingvogn) inklusiv støttehjul placeres på vægt:
Citat slut

Og det er ikke rigtigt, som jeg både skrev samme dag kl 10.56 og linkede til kl 11.05 så vejes campingvognen medens den er tilkoblet bilen, så man får akseltrykket.

Jeg har ikke skrevet noget om at politiet ikke må veje de to køretøjer hver for sig.
De må også gerne veje begge køretøjer sammenkoblet så de får den faktiske vogntogsvægt.

Forstår heller ikke hvorfor du først oplyser at campingvognen vejes med alle hjul, inkl næsehjul på vægten, og bagefter skriver at i tvivlstilfælde må politiet veje de to køretøje hver for sig, for du har jo allerede skrevet, "at alle hjul på campingvognen skal være på vægten", så er de to køretøjer jo ikke koblet sammen.

29.11.2015 11:42

Du forplumrer debatten,

Steen 29. november 2015 Kl. 10:35,

med en ULOVLIG OG STRAFBAR OFFENTLIGGØRELSE af én af dig indsamlet person-navne-information.

Samtidigt undlader du, at svare på:

"Du kan da ikke fremkomme med en sådan påstand uden at kunne henvise til den pågældende lov!"

Steen Æbeløe
29.11.2015 12:05

Fortsæt bare :-)

Flemming Clausen Nielsen

Ved ikke hvad det er du ikke forstår.
Jeg har vist tydeligt forklaret hvad der er forkert i dine oplysninger om hvordan "Den rette vejemetode" er.

Men vi kan da godt ta den endnu engang, ikke for Prins Knud men for Flemming Clausen Nielsen, nemlig at når man vejer en cv så er den korrekte måde at vogntoget er sammenkoblet og man vejer campingvognens akseltryk.

Mht navne, så er du flere gange blevet opfordret til, ligesom så mange andre, at underskrive dine indlæg med eget navn, og ikke gemme dig bagved konens skørter :-)

29.11.2015 13:41

Jeg synes,

at du skulle rådføre dig med Teknisk-juridisk afdeling i DCU

http://www.dcu.dk/kontakt/tekniskjuridiskafd./

Så kan du forsøge, at overbevise dem med dine teorier!

Jeg gider ikke at spilde mere af min tid med dig, især ikke når du krænker dansk lovgivning.

Måske kan du blive klogere ved at læse

Lov om behandling af personoplysninger

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828

Niels Lodberg Pedersen
29.11.2015 15:59

Nu må det stoppe

Lotte Witten / Flemming Clausen Nielsen - eller hvad du nu hedder, det grænser til injurier, hvad du skriver 29. november 2015 Kl. 13:41. Du skulle lige prøve at læse "Lov om behandling af personoplysninger" Kap. 1 §2 stk. 2 og 3.
Det kan godt være, du synes det er noget utidigt vrøvl, jeg skriver, men det er ingenting i forhold til, hvad mange synes om det, du skriver - det vil jeg ikke skrive her - det bliver garanteret slettet af admin.
Kunne du ikke lige prøve at holde lav profil en tid? - det ville være klædeligt.

Niels
(jeg skriver under eget navn)

Steen Æbeløe
29.11.2015 16:22

Spørge om hvad?

Ved ikke lige hvad jeg skulle spørge om.

Hvis du mener jeg skulle spørge om hvordan man finder den rigtige vejemetode, så er det faktisk chefen for afdelingen der sidder bag rattet, så jeg tror da han vil give mig ret i at det filmen viser, uanset om du mener det er amatøragtigt,er det rigtige.

Jeg tror da heller ikke du får politiets tungvognsafd til indrømme de oplyser forkerte ting i indslaget :-)

Jeg har så lige læst det du linker til ang personoplysninger, men kan desværre ikke finde nogen steder hvor der står du skal tiltales med din kones navn :-)

Og hvis jeg var din kone ville jeg nok have mig frabedt at den opførsel du lægger for dagen i off medier skulle tilskrives hende.

Jeg har altid lært at man skal fægte med åben pande, og selvom jeg er den eneste i Danmark med det navn, så stiller jeg gerne op og står til ansvar for mine meninger.
Har ikke noget behov for gemme mig bag konens navn

Steen Æbeløe
29.11.2015 16:24

Spørge om hvad?

Flemming Clausen Nielsen

Ved ikke lige hvad jeg skulle spørge om.

Hvis du mener jeg skulle spørge om hvordan man finder den rigtige vejemetode, så er det faktisk chefen for afdelingen der sidder bag rattet, så jeg tror da han vil give mig ret i at det filmen viser, uanset om du mener det er amatøragtigt,er det rigtige.

Jeg tror da heller ikke du får politiets tungvognsafd til indrømme de oplyser forkerte ting i indslaget :-)

Jeg har så lige læst det du linker til ang personoplysninger, men kan desværre ikke finde nogen steder hvor der står du skal tiltales med din kones navn :-)

29.11.2015 19:00

Når FDM lægger navn til vejning af en campingvogn

står campingvognen på vægten med næsehjulet skruet ned og campingvognen koblet af bilen

Videotid: 0:22 / 2:11

https://www.youtube.com/watch?v=Jr6IPGS1grw

Få vejet campingvognen

Offentliggjort den 10. jul. 2015

Før turen går sydpå er det en god idé at få vejet campingvognen, så man undgår en bøde i eksempelvis Tyskland. For ud over at sikkerheden kan overlæs også have betydning for pengepungen. I Blandt andet i Korsør finder du en måler og vejer, der har mange års erfaring og her kan du få styr på om din campingvogn er for tung. Kig forbi når alt er pakket, for så får du det bedste billede af, hvad din vogn kan indeholde når du skal have den efter bilen.

Kategori
Biler og køretøjer
Licens
YouTubes standardlicens

Steen Æbeløe
29.11.2015 20:00

:-)

Nu har Lotte/Flemming jo meldt ud at han ikke gider bruge mere tid på mig, så mit svar gælder ikke ham men jer andre :-)

Flemming Clausen Nielsen griber som sædvanligt efter selv det mindste halmstrå for at få ret.

Nu er det sådan, at når man vejer et påhængskøretøj med fast trækstang, som gør at nogen af vægten pålægges det trækkende køretøj, så skal køretøjerne være sammenkoblet ved vejningen og man kontrollerer påhængkøretøjets akseltryk.

Nøjagtigt som det DCU har lavet i samarbejde med Rigspolitiets tungvognsafdeling. Altså det link jeg har lagt ind længere oppe.

Flemming Clausen Nielsen har så fundet et klip fra FDM som er lavet på en havnevægt, og da viser billedet at vognen er frakoblet og står med næsehjulet på vægten, og det er da fint nok at bruge hvis man ønsker misinformere folk.

Hvis Flemming Clausen Nielsen så også havde set klippet og hørt efter hvad der blev fortalt, så ville han nok ikke have lagt linket op, for det beviser jo tydeligt at den rigtige vægt vejes når vognen er koblet på da kugletrykket pålægges bilens vægt.

Der bliver nemlig sagt:
Vognen vejer FRAKOBLET1680kg
Så er der 100kg kugletryk
Det vil sige at vognen vejer 1580kg når den er på bilen.

Altså nøjagtig det resultat man vil få når de to køretøjer er vejet sammen.

Her har havnemesteren bare taget den besværlige måde, for de har koblet vognen fra, vejet næsehjulet, og derefter skubbet vognen ind på vægten for veje den samlede vægt og bagefter fratrukket vægten på næsehjulet.

Det er en meget usikker metode da der er forskel på trykket ved næsehjulet og ude ved koblingen.
En anden oplysning fra havnemesteren kunne jeg heller ikke lade være med more mig lidt over, nemlig det at vognens egenvægt er uden køleskab, varmeovn og andet udstyr.

Og sjovt nok finder Flemming Clausen Nielsen ikke at det er amatøragtigt, men det er nok fordi han mener klippet kunne bekræfte hans fejlagtige opfattelse af hvordan tingene er.

Tværtimod beviser han nu selv at han nok ikke har den store indsigt :-)

Til sidst skal da lige nævnes at nogle mærker er begyndt at oplyse to totalvægte på deres attester.
På de gamle attester fremgår Akseltryk og tilladt totalvægt oftest med samme tal

På nogle nye har man så akseltryk og så en Teknisk totalvægt forskellen på de to tal svarer til det tilladte/anbefalede kugletryk

Henry Larsen
29.11.2015 23:37

Hvordan er det nu det

Jeg giver Steen ret i at vejningen foregår som vogntog. Kan ikke lige finde hvor det var jeg læste det sidst.

Og så lige igen et klip fra FDM:
"Skal du til udlandet med anhænger uden at have et B/E kørekort (trailerkørekort), må vogntogets samlede totalvægt (bilens tilladte totalvægt + anhængerens tilladte totalvægt) højst være 3500 kg. Tidligere kunne du, hvis dit kørekort var udstedt før 1. maj 2009, lovligt vælge bilens største påhængsvægt ifølge bilens registreringsattest som "anhængerens totalvægt". Det gav dig mulighed for at holde dig inden for vægtgrænsen, hvis denne vægt var lavere end anhængerens totalvægt på anhængerens registreringsattest. En ændring i kørekortbekendtgørelsen betyder imidlertid, at denne regel nu kun gælder ved kørsel i Danmark. Den gælder ikke længere ved kørsel i udlandet. Tager du et B+ kørekort, som de nye kørekortregler pr. 19. januar 2013 giver mulighed for, må vogntogets totalvægt (bilens totalvægt + anhængerens totalvægt) dog være op til 4250 kg."

Som jeg læser dette gælder udelukkende vægtene på registreringsattesterne når du kører i udlandet.

Hilsen
Henry

Steen Æbeløe
30.11.2015 15:00

Prøv igen Henry

Ved ikke om du ikke har læst mit svar, du har ihvertfald ikke forstået det, da du stadig ikke kan finde ud af at der er tale om to forskellige sæt regler.

Du blander stadig kørekortsregler og sammenkoblingsregler sammen.

Men lad os prøve kigge på det du har klippet fra FDM:

Det er sådan at når du skal finde ud af hvilket kørekort der kræves, så tager du TILLADT TOTALVÆGT for begge køretøjer og når du lægger dem sammen så ser du om resultatet er over eller under 3500kg.

Skulle du nu være så uheldig at kun have B og resultatet er over 3500kg, så har du et problem.

MEN, har du så taget kørekort inden 1.maj2009, og kun skal køre i Danmark, så får du en chance mere.

Nu tager du bilens registreringsattest og kigger på TILLADT TOTALVÆGT, og bagefter på STØRSTE PÅHÆNGSVÆGT M BREMSER, og de to tal lægger du sammen.

Og så er det ligesom i det andet regnestykke, nemlig over eller under 3500kg.
.........................................................................................................................................

Kan også prøve stille det op med tal :-)

Bilens tilladte totalvægt 2000kg
Trailers tilladte totalvægt 2000kg
Samlet tilladt totalvægt 4000kg.

Dette vogntog kræver trailerkort.

Men bilen må kun trække 1500kg, så hvis du har taget kørekort inden 1.maj 2009 og du kun skal køre i Danmark, så må du bruge de 1500kg i stedet for de 2000kg og derved holder du dig på 3500kg og kan nøjes med B. Du må selvfølgelig kun læsse traileren til de 1500kg bilen må trække

vh
Steen
PS: Prøv selv lege lidt med tallene i denne beregner
http://www.dcu.dk/medlem/campingvognogbil/koerekortsberegner/

http://www.dcu.dk/medlem/campingvognogbil/koerekortsberegner/Undtagelse-...

Steen Æbeløe
30.11.2015 15:25

En lidt lang forklaring :-)

https://www.facebook.com/#!/notes/campingliv-p%C3%A5-facebook/k%C3%B8rek...

Men den er skrevet i et mere forståeligt sprog og med forklaringer

vh
Steen