"grafitti" tusch

06.04.2003 14:49

Hey... Jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med at få sprittusch af campingvognen, da vi har været så uheldige at der er nogen der har skrevet et &quote;tag&quote; på vognen. Har fået det delvist af med denatureret sprit, men vil gerne have det sidste af også. Håber på hjælp..
På forhånd tak!

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 8

06.04.2003 16:13

Hei Rune
Har du prøvdt med White sprite? Mulig det er det samme som denaturert sprit i Denmark? Men var forsiktig. Tok det på min når jeg hadde flekker som ikke gikk vekk. Det forsvant...
Markus

06.04.2003 18:20

Hej Rune

Prøv med et middel der kan fjerne sorte striber. Det har virket for mig. Det fjernede også farveafsmitning fra madvarer i køleskabet. Det er ikke helt billigt (jeg gav kr 89,-) men det virker.Købes hos din campingforhandler.

mvh Jette

06.04.2003 22:46

Hej Rune
Jette Mogensen nævner et middel til at fjerne sorte striber med. Det kunne være &quote;Combi Rens&quote; som jeg købte hos min forhandler - det bruger han selv til klargøring af CV'er. Jeg gav ca. 75 kr for en flaske med 1 liter. Midlet skal fortyndes mellem 1:10 og 1:100 afhængigt af smudsgraden. Jeg tør stå inde for at &quote;skidtet&quote; er effektivt, koncentreret er pH værdien 13,5, så det er ikke legetøj, men det ødelægger hverken lak eller tætningslister.

God arbejdslyst
Adam

07.04.2003 12:58

Hej Rune.
I stedet for at gå ud og købe diverse vidundermidler, så kunne du jo tage en tube tandpasta, det indeholder en smule slibemiddel, jeg har flere gange anvendt tandpasta til at fjerne ting der ikke lod sig vaske væk.

Niels

07.04.2003 20:17

Hej Rune,

Jeg har netop gjort vores egen vogn forårsklar efter en hel vintersæson (og sidste års sommersæson). Der var enormt mange sorte striber som ikke går af med knofedt eller lignende midler. Det minder, som andre siger, meget om de rester af sprittusch.

Jeg gik forholdsvis traditionelt til værks. Først en polérmaskine med polérhætte og så poleres vognen grundigt med en allround lakrens så ryger alle streger osv. (fås hos biludstyrsforhandlere/byggemarkeder) Jeg gav 70 kr for en flaske hvor der er rigeligt til både CV og bil. Husk at chekke hvilke overflader den må anvendes på (dvs. brug ikke dem der kun må bruges på metal-lak osv.). Husk også at tage de hjørner maskinen ikke kan nå med håndkraft - ellers ses det tydelig bagefter.

Derefter smøres vognen ind i lakforsegler (fås også i selvsamme forretninger og igen chekkes hvilke overflader den kan bruges på) med en blød klud. Jeg brugte under 1 flaske (ca. 60 kr). Til slut tages nu igen polérmaskinen med en tyk efterpoleringshætte og vognen poleres over det hele.

Resultatet er efter min overbevisning enestående og endnu bedre end mange af de forhandler-klargjorte vogne jeg har set. Det er hårdt arbejde men det er umagen værd.

Husk at en vogn hvor du har brugt lakforsegler ikke skal vaskes med sæbe men kun vand og andet er heller ikke nødvendigt da skidtet preller af. Sæben fjerner forseglingen.

Husk iøvrigt at hvis du bruger nogen af de andre mindre omstændige sliberåd så tager du også der den beskyttende overflade af lakken så den skal enten have voks eller lakforsegler bagefter.

God sommer,
Henning

18.04.2003 00:47

.Hej Henning.Jeg forbavses over din ihärdighed.Men jeg forstår ikke rigtig din polering med rensemiddel.Man renser vel inden man polere,ellers risikere man vel at polere rundt skidtet. og under polering opvarmes yderlaget jo og det gör det letter at skidtet sätter sig fast.og man gör letter ridser i lakken.jeg gör selv det at jeg rengör cv med affetningsmiddel hvilket jeg syntes tar bort de sorte streger fra kitningerne.derefter gir jeg voks.som ligger een hinde på cv,en. så räkker det med at spule den over med vand et par gange i löbet af sommeren,men det skal dog siges at jeg affedter den og gir den voks igen når säsongen er slut.den blir ligeså beskidt af at stå uandvendt. og så er den let at göre ren når der blir säsong igen,og jeg andvender bare hånd kraft ingen polermaskine pröv at måle lakens tykkels.lån en my måler hos et lakeringsfirma.og spörg til hvor meget lak der tages bort under polering. traditionelt polering var da man andvendte celluloselak da lage man op til10 lag lak idag for man kun ligge 2 lag.

21.04.2003 20:25

Hej Kent,

Er netop hjemkommet fra en dejlig påskeferie med vognen (Skønt vejr bortset fra blæsten i går).

Jeg tror såmænd ikke vi er så uenige i hvordan det gøres. Hvor du bruger affedtningmiddel bruger jeg lakrens (og jeg synes personligt at det er lettere og bedre at bruge en maskine) En lakrens er netop baseret på IKKE at angribe lakken men kun at fjerne skidtet. Selvfølgelig er der lidt slibemiddel i, men det er minimalt. Jeg mener et affedtningsmiddel angriber lakken mindst ligeså hårdt. Vidste du forøvrigt at vasker man bilen med håndkraft slider det meget hårdere på lakken end hvis man bruger maskine? Grunder er at man har en tendens til at gnide alt for hårdt (Det skal jo væk det sorte skidt). Ved en maskine doseres trykket meget mere blidt. Jeg mener det samme gør sig gældende for rengøring af cv'en.

26.04.2003 00:49

hej henning Först jeg misunder dig at du var isted i påsken.jeg fik lov at gå hjemme og göre hvor kökken färdig. du ved det kan vi göre det til vinter og så er det pludselig sommer.når jeg skriver affetningsmiddel mener jeg det sammen som lakrens,men jeg kalder det ike for lakrens.da jeg er lakere og vi andvender lakrens i andet syfte. men det er nok det samme affetning lösner skidt fra lak så det er let at tage .det er rigtigt at tryket doseres ved maskin.og er ok ved borttagning men ved polering varmes lakken ved höjt omdregningstalog skal flyde sammen og give glans.så derfor kalder jeg det ikke polering.