Campingtrækker Mazda 6/Hobby 540 WLU

Bjarne Lous
03.01.2019 20:55

Hej

Skal indledningsvis sige at jeg er nybegynder med CV og bestemt ikke kan prale af teknisk snilde...så bær over med mig....tak

Har en Mazda 6, 2,0, 165 HK model 2014 og blev forleden fristet af forskellige camping brochurer - til at købe en Hobby Prestige 540 WLU ( max totalvægt 1550 kg) årgang 2006.

Ved at bruge 3-4 timer på at gennemlæse en masse info, her på DCU om dette emne, er jeg lidt klogere. Dog kan jeg jo se at de fleste bruger diesel trækkere og der tales om 300-350 Nm ( er vist nok drejningsmoment eller "træk".)

Min Mazda har kun 210 Nm !

Har helt styr på vægt .....bilen, CV, last, vogntog etc etc men tør jeg i det hele taget tænke på Kaselbakkerne eller en smuttur op i de italienske Alper ?

Et par råd eller kommentarer vil være yderst velkommen.

Bjarne (muligvis seneste medlem af DCU)

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Kommentarer 7

Niels Bisgaard Rasmussen
03.01.2019 21:33

Mazda benzin som trækker

Har ikke erfaringer, men tror ikke det er et problem. Den har trods alt 165hk og 210Nm er da også pænt. Vi skal ikke mange år tilbage, hvor det var det Nm en kraftig diesel havde.

God tur og bare tag det i roligt tempo op over Alperne.

Allan Schmidt
04.01.2019 09:13

Trækker

Prøv og gå ind på towcar da kan du sammensætte din bil og cv og se resultatet nu ved jeg godt det er kun teori, men alligevel efter det jeg kan se vil jeg nok købe en lidt mindre cv, hvad angår vægt.Men prøv.

Henry Lind Pedersen
04.01.2019 10:36

Vi har bil og campingvogn magen til. Det kører bare som en drøm, ingen problemer selv i Kassel

Johnny Christensen
04.01.2019 11:31

Har

Kør du bare. Jeg har selv kørt i min 6er med 1500kg og kører nu en CX5 med 1900 kg. De klare det med glans.

Du skifter blot gear lidt tiere og kører i lavere gear end en diesel.

Kim Borchers
04.01.2019 16:34

Newtonmeter

Hej Bjarne

Velkommen til DCU

Du har masser af kræfter i din Mazda :-)

Diesel har oftest et højere moment end benzin, men et kortere arbejdsområde(motoromdrejninger). Når du engang kører over Kassel bakkerne eller Alperne, vil din motor nok gerne have omkring 3000 omdr, hvor en diesel vil ligge omkring 1800 - 2200, det er den eneste forskel. De 165 HK og 210 NM er rigtig fint.

Det du skal være opmærksom på er campingvognens totalvægt, du skriver den er på 1550, ifølge Bilbasen må din bil trække 1500 kg. Få vejet vogene inden køb, så du er sikker på at du må køre med den. En ting er hvad vognen MÅ veje, noget andet er den virkelige vægt, når den står på vægten(med stole, bord og service osv).

Mvh Kim

Bjarne Lous
04.01.2019 17:37

Campingtrækker Mazda 6 / Hobby Prestige 540 WLU

Hej alle

Det var da helt utroligt - dejligt med den respons.

Jeg er nu tryg ved at købe div. udstyr og glæder mig til " mit nye liv"

Allan: Var netop en tur over Towcar der resultererede i min tråd.

Kim: Som jeg skrev har jeg helt styr på vægt og har derfor fået opvejet min Mazda med hurtig hjælp fra Mazda Danmark. De ændrede lidt hist og pist og vupti så var alt ok. Har endvidere lavet en liste med vægt af kopper, potter og pander etc. så ALT bliver vejet inden det kommer ind.

I skal have tak for hjælpen

Bjarne

PS: Er gået på slankekur så bilens vægt holder !!!!!

Allan Schmidt
05.01.2019 12:34

Tillykke med dit valg Bjarne og mange rigtig gode ture til jer.DCU er også et rigtig godt valg, der er også rigtig mange gode ture + man møde en masse glade campister.