Bakning

Kurt Kristensen
17.08.2015 14:37

Vi har fået ny opbevaringsplads til vores cv. Grunden er ret blød og vi har ikke mover,
så vi må bakke den ind. Men det kan vel ikke undgås at det slider på bremserne? Det
er godt nok et temmelig kort stykke, men alligevel? I gamle dage var der en bakspærre,
men det er jo fortid nu.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 30

Steen Æbeløe
17.08.2015 15:00

Bak bare :-)

Ja, i gamle dage var bakspærren manuelt, i dag er den automatisk.
Så snart du begynder at bakke/hjulene kører baglæns sker der et eller andet med at bremseklodserne kobles fra og du kan bakke uden at der bremses.

Så start stille og roligt så går det hele af sig selv

Carl Hansen
18.08.2015 15:42

xxx

Ja eller er der slet ingen bakspærre. Det opdagede jeg på min Hobby da moveren lige havde trukket den op på en kile. Håndbremsen trukket, moveren frakobles og campingvognen triller ned af kilen. Årsag: Bremsen virker ikke - og det skal den heller ikke baglænds.

Carl Hansen
18.08.2015 15:51

Ingen bakspærre.

Ja eller er der slet ingen bakspærre.
Det opdagede jeg på min Hobby da den trillede baglænds ned af en kile. Håndbremsen er jo ikke er en særskilt bremse på campingvogne, men bare en håndbetjening af påløbsbremsen og derfor skal den ikke virke baglæns netop fordi man skal kunne bakke med campingvognen.
Jens Østrup ved SK-Caravan fortalte mig om nogle slemme eksempler hvor folk havde koblet campingvognen fra op ad en bakke og vognen var løbet fra dem på trods af at håndbremsen var trukket. Pas på med det / sæt altid stopklodserne bag hjulene.

Knud Hansen
18.08.2015 15:51

Bakning

Jeg vil nu mene at det er koblingen der bliver mest belastet.

19.08.2015 21:54

Påløbsbremse

Den automatiske "bakspærre" fungerer ved, at bremsebakkerne ikke presses imod
tromlerne, når vognen ruller baglæns. Javist. Det betyder så at bakkerne sidder uden
kontakt med tromlen, når du begynder at køre fremad. Igen betyder det, at første gang
de bremser, mens du kører fremad, kommer der et voldsomt hug fra bremserne, Ja det
kan endda betyde blokering af bremserne. Vi har vænnet os til, at lige så snart vi ruller
fremad, bremser jeg lige en gang, og tager så det ryk det giver ved meget lav fart og mens
CV endnu holder på græs. Derefter bremser vognen fantastisk fint.

Claus Nicolaisen
19.08.2015 22:25

Manglende eller forkert justering

Hvis der ikke kan bakkes med CV er bremserne justeret for stramt eller noget sidder fast.
Uanset om det er på lige vej eller op ad bakke. Sidder der ikke noget fast er bremserne justeret for hårdt.
Hvis CV køre baglæns selv om håndbremsen er trukket er bremserne justeret forkert eller noget er slidt eller sidder fast. Den kan godt køre op til 25-30 cm baglæns men så skal den stoppe. Der er forskel på at trykstangen trykkes ind af bilen og at håndbremse trækkes.

Hvis det giver et ryk når der bremses når man køre fremad er der også fejl ved justeringen eller noget sidder fast.

Den skal en tur over et værksted, så fikser de dette.
Jeg fixa det selv da jeg er mekaniker, og er bremserne ikke helt ok og justeret helt korrekt opstår de problemer der beskrives her i dette forum.
Jeg vil anbefale at der bruges fagfolk til dette, bremser og undervogn er ikke for amatører. Det er livsfarligt hvis de svigter.
Et lille tips. Hvis bremserne ellers er jævnligt vedligehold.
Begynder det pludseligt at opleves at CV bremser med et ryk lidt efter at bilen er begyndt at bremse, altså der fornemmes et lille ryk bagfra når man bremser, er det tid til at få justeret bremserne.

Carl Hansen
20.08.2015 06:57

XXX

Nej det er ikke rigtigt Claus Nicolaisen.
Campingvognen skal ikke kunne bremse baglæns, netop for at gøre bankning muligt, også mere end 25-30 cm.
Man behøver ikke at køre på værksted -bare ring til Jens Østrup ved SK-Caravan så får du det autoriserede rigtige svar.

Carl Hansen
20.08.2015 07:03

xxx

Nej det er ikke rigtigt Claus Nicolaisen.
Campingvognen skal ikke kunne bremse baglæns, netop for at gøre bankning muligt, også mere end 25-30 cm.
Man behøver ikke at køre på værksted -bare ring til Jens Østrup ved SK-Caravan så får du det rigtige autoriserede svar. -Og han er i hvert fald ikke amatør og de virkelige professionelle på det værksted. Derfor har de altid drøn travlt så undlad at troppe op med en campingvogn det intet fejler -så de fraser kan du godt pakke sammen

Knud Pedersen
20.08.2015 07:42

XXX

Carl
Hvorledes får du fat i Jens Fra SK Caravan?

Vi købte i feb. en sprit ny vogn hos firmaet, i den forbindelse har vi en lille bagatel som skal rettes på garantien, men det er praktisk talt umuligt at komme i kontakt med værkføreren.
Kan dokumentere at der er afsendt 16 mails til værkstedet - alle ubesvarede, 106 telefonopkald - alle ubesvarede.

Den letteste måde at få kontakt med firmaet er at ringe direkte til Lars ( ejeren) så sker der noget il løbet af et par uger- måske

Steen Æbeløe
20.08.2015 15:29

Mystisk

Når man læser hvad Carl skriver, kan jeg kun opfatte det som at han mener man ikke må parkere en campingvogn på en bakke/skrånende vej med trækket opad, da håndbremsen ikke virker når vognen ruller baglæns. Efter min opfattelse skal en håndbremse kunne holde vognen, uanset om det går op eller nedad.

Men det må så betyde at mine fire vogne er i stykker og alle, uanset fabrikat har samme fejl. For når jeg kører dem hen til porten hvor de holder når de klargøres, så holder de netop på vej op af en skrånende vej, med trækket opad bakke. Og når jeg kobler fra og trækker håndbremsen, så triller de måske 10-20 cm baglæns imens at håndbremsen bevæger sig bagover, og når den når yderste position standser vognen.

Kirsten Sjöstedt Smed
20.08.2015 15:56

Bremse

Så må de vogne vi har ejet også have været i uorden, vi har en skrånende indkørsel og de har altid kunnet stå der med håndbremsen trukket, den ruller ca 20 cm inden den bremser.

Knud Pedersen
20.08.2015 17:57

Håndbremse

Hvis det som Carl påstår holder vand, så er den nye vogn som vi fik fra SK caravan i. feb. måned også defekt, gad vide om det nogensinde bliver repareret, hvis jeg da får fat i dem!!

Carl Hansen
20.08.2015 19:19

Steen
Nu er det ikke bare noget jeg mener, eller noget efter din opfattelse.
Som jeg skriver: Sådan er det bare. Jeg har ikke konstrueret campingvognene
så jeg står ikke inde for at sådan er det bare.

Steen Æbeløe
20.08.2015 19:46

Fejlinformeret / Misforstået ?

Carl
*Sådan er det bare*

Og du har slet ikke spekuleret over om du har fået forkert besked eller måske har misforstået noget?

Jeg har svært ved at tro man kan få et køretøj med bremser godkendt med den tilføjelse at parkeringsbremsen kun virker ved forlæns kørsel men ikke hvis vognen skulle begynde at trille baglæns.

Og som jeg kan læse i tråden er jeg jo ikke den eneste der har vogne hvor parkeringsbremsen er itu da den også virker når vognen trille baglæns.

vh
Steen

Flemming Udbjørg
20.08.2015 21:00

Man bruger ikke koblingen under bakning!!

Det går ikke ud over koblingen at bakke med campingvogn - for man skal da lære, ikke at bruge koblingen til det.

Man sætter igang på normal vis med bilen i bakgear. Når vognen er i bevægelse kan du styre det hele med speederen. Bakgearet er gearet, så det sagtens kan lade sig gøre, at bakke ind på plads stort set uden brug af koblingen til andet end start og slut.

Hvis du ikke kan få det til at virke, så køb 1 time med trailer hos en kørelærer - så sidder det !

Claus Nicolaisen
20.08.2015 21:55

Kære Carl

Du bør læse side 14 her under parkeringsbremse.
Det er alkos egen side

http://extranet.al-ko.se/bilder/vattennav.pdf

Jeg prøver bare at være hjælpsom, men jeg må konstatere at dette forum består mest af ammestue snak.
I stedet for alt det skriveri her så køre jeres CV vogne på værksted når de ikke virker.

Jeg har en Adria Alpina på 2 t og den flytter sig få cm baglæns når den er kørt op på klodser for at justere niveauet på vognen når håndbremsen er trykket men så står den fast og det gør den også på en skråning.
Vores hobby fra 1999 virkede på samme måde, så der er noget galt med de vogne som køre baglæns med trukket håndbremse.
Jeg vil ikke komme ind på en længere teknisk forklaring her, jeg er ikke sikker at dette forum forstår dette. Men jeg hvad jeg taler om jeg har faktisk en svendebrev på dette.

Så slut dette snak, den skal ikke kunne køre baglæns når håndbremsen er trykket af betydning. Stop Klodser sætter man på af sikkerhed grunde, hvis noget skulle gå galt.

Det gør man jo også på anhænger til lastbiler, selv om det er umuligt at flytte den uden luft på.

Jeg kan anbefale KG Caravan i Kolding. Dem kan man få fat i og de er flinke og service mindet hvis i skal bruge et godt værksted.

Carl Hansen
21.08.2015 06:34

xxx

Ja men Claus Nicolaisen.
Jeg har været på værksted med min vogn og bremserne virker helt efter hensigten.
Den må gerne kunne køre baglæns når håndbremsen er trukket. Det er ikke en fejl og skal ikke ændres.
Så forstå det dog. Det er ikke ammestuesnak. Mon ikke dit eget er ammestuesnak ?
Prøv nu at søg tidligere tråde her i Forum eller kontakt et Hobby værksted.
Hvor svært kan det være?

-Og så behøver du ikke komme ind på noget med lastbiler for jeg har kørt lastbil med hænger siden 1972. Jeg er så gammel at jeg også kender forskellen på 1-leder og 2-leder bremsesystemer og ved alt om trykluftteknikken og stopklodser OG alt dette er fuldstændigt irrelevant når vi snakker campingvogn.
.

Carl Hansen
21.08.2015 06:43

xxx

Ja men Claus Nicolaisen.
Jeg har været på værksted med min vogn og bremserne virker helt efter hensigten.
Den må gerne kunne køre baglæns når håndbremsen er trukket. Det er ikke en fejl og skal ikke ændres.
Så forstå det dog. Det er ikke ammestuesnak. Mon ikke dit eget er ammestuesnak ?
Prøv nu at søg tidligere tråde her i Forum hvor der er skrevet om det helt tilbage i 2004 -eller kontakt et Hobby værksted.
Hvor svært kan det være?

-Og så behøver du ikke komme ind på noget med lastbiler for jeg har kørt lastbil med hænger siden 1972. Jeg er så gammel at jeg også kender forskellen på 1-leder og 2-leder bremsesystemer og ved alt om trykluftteknikken, stopklodser og hvordan færge personale kører anhængere om bord uden trykluft på hængeren. MEN alt dette er irrelevant når vi taler campingvogn.

Kirsten Sjöstedt Smed
21.08.2015 09:27

Bremse

Det lyder da til at Carl har en meget sikker viden om emnet, men har dog stadig svært ved at tro på at en campingvogn kan typegodkendes hvis den ikke bremser når man trækker håndbremsen, det ville da skabe en farlig situation, hvis man taber sin campingvogn op ad bakke og den ikke bremser når den begynder at løbe baglæns ned af bakke, for hvis du taber vognen skal sikkerheds wiren jo trække håndbremsen.

21.08.2015 10:19

Påløbsbremser

Inden Der forinden opstår den helt store strid prøv at se http://flipflashpages.uniflip.com/3/19120/128227/pub/#page25

Claus Nicolaisen
21.08.2015 10:53

Kære Carl

Se venligst link til Alko.

Du og dit værksted har ikke ret.
Nu skal jeg for dig prøve at forklare hvordan håndbremsen skal virke.
Nå vognen bremses af trystangen på anhænger trækket en kortere vandring en håndbremse armen.
Det er også derfor at når CV køre baglæns med aktiveret håndbremse bevæger håndbremse armen sig baglæns et stykke, til CV står stille.
Det er for de at håndbremse armen kan aktivere og trække mere i bremsekablerne end selv trykstange på trækket. Det bevirker at bremsebakkerne kan aktiveres fordi at håndbremsen kan stramme bremsekablerne mere end trykstangen på trækket.

Når der bakkes med CV kan trykstangen derfor ikke stramme kablerne helt så langt som håndbremse. Men det starter med at CV er bremset som hvis der køres lige ud.
Når så der bakkes er bremsetronlerne jo låst af bremsebakkerne. Nå bakningen starter trækkes de modsat køreretningen følger bremse bakkerne med og lille bremse nøgle vrides og løsner bremsebakkerne og der kan køres baglæns.
Her er det så når håndbremsen er aktiveret at bremsekablerne bare spændes endnu mere pga at den kan vandre mere en trykstangen. Og bakkerne bremser CV.

Carl dit værksted taler ikke sandt.
Alle CV skal kunne bremse baglæns med håndbremsen.
Uanset om den er med gas Cylinder eller med kliksystem.
Du kan jo tage en snak med Kg Caravan

Carl Hansen
21.08.2015 18:08

xxx

Kirsten Sj Smed
Ja du har ret. Jeg syntes også det lyder utroligt og historien er:
På Åbyskov kørte jeg campingvognen op på en kile, trak håndbremsen og løsnede moveren og vupti -trillede vognen baglæns ned ad kilen.

Jeg kørte få dage efter på autoriseret Hobby værksted og fik forklaringen som jeg stadig har svært ved at forstå -men sådan er det.

Efterfølgende har jeg så læst andre steder bl.andet her på Forum at flere har haft samme oplevelse. Én fortæller om hans vogn var, i Kroatien rullet baglæns ned i en anden campingvogn som var blevet skadet af det. Alle omkring ham var meget uforstående da de så at håndbremsen var trukket. Han fik samme forklaring på sit værksted (vist nok på Sjælland)

Steen Æbeløe
21.08.2015 19:02

Carl
Det er jo helt normalt at vognen triller ned af kilen, for som du kan læse fra flere i tråden, så triller vognen lidt tilbage indtil håndbremsen er trukket til, og det burde de altså vide på værkstedet.

Derfor ved de fleste erfarne campister også at man bakker vognen op på kilen hvis man ikke har den type kile med stopklods, for så er det ligemeget.

Og det vognen løber tilbage når håndbremsen aktiveres svarer meget godt til de gule kilers længde.

Men du kan da nemt selv tjekke hvem der har ret, kør vognen op ad en skrånende vej, stands og gå ud og træk håndbremsen. Kobl vognen fra og du vil opleve den løber lidt baglæns medens at håndbremsen trækkes mere bagover, og når den når enden af vandringen er vognen bremser og holder stille.

Hvis du ikke helt stoler på mig kan du jo sætte en stopklods en ½ m bagved hjulet :-)

Men jeg kan fortælle dig, at det jeg fortæller oplever jeg nok 25x om året, når enten vores egen vogn eller de to udlejningsvogne klargøres og pakkes. For de bliver nemlig altid koblet fra, da bilen altid står klar til der evt kommer en alarm.

Claus Nicolaisen
21.08.2015 21:46

Kære Carl

Jeg har nogle kraftige grå kiler i plastik med en klods jeg kan sætte bag ved hjulet som låser i kilen. Så bliver den på kilen hvor du vil have den til at stå.
Jeg tror de har dem i næsten alle camping forretninger

Fortsat god sommer.

Flemming Udbjørg
21.08.2015 21:59

Lidt fakta om bremsen på min Hobby

Det er muligt, at jeg spolerer noget i debatten, men både min tidligere og min nuværende Hobby holdes altså bomstille af parkeringsbremsen - både i forhold til fremkørsel og bakning.

Og jeg har lige ringet til "min kørelærer" som udtrykkeligt siger, at en trailer skal være bremset både i frohold til fremkørsel og bakning, når håndbremen er trukket - og ellers er trileren ikke godkent.

Trailer/CV skal kunne stilles på alm.offentlig vej med en stigning på op til 18% og holdes stille af håndbremsen alene - både fremad og bagud.

Når jeg bruger håndbremsen på en bagudrettet hældning, så bevæger vognen sig typisk ½ meters penge bagud, samtidig med at håndbremsen(selv) trækker sig helt op i lodret stilling. Og så står vognen altså stille.

Flemming Udbjørg
21.08.2015 22:05

Fakta om bremsen på min CV

Det er muligt, at jeg spolerer noget i debatten, men både min tidligere og min nuværende Hobby holdes altså bomstille af parkeringsbremsen - både i forhold til fremkørsel og bakning.

Og jeg har lige ringet til "min kørelærer" som udtrykkeligt siger, at en trailer skal være bremset både i frohold til fremkørsel og bakning, når håndbremen er trukket - og ellers er trileren ikke godkent.

Trailer/CV skal kunne stilles på alm.offentlig vej med en stigning på op til 12% og holdes stille af håndbremsen alene - både fremad og bagud.

Når jeg bruger håndbremsen på en bagudrettet hældning, så bevæger vognen sig typisk ½ meters penge bagud, samtidig med at håndbremsen(selv) trækker sig helt op i lodret stilling. Og så står vognen altså stille.

Steen Æbeløe
21.08.2015 22:10

Spændende

Flemming
Jeg er spændt på om DU kan overbevise Carl.

Men det er da positivt at han er gået fra en meget påståelig holdning hvor det var alle andres vogne der var i stykker til nu bare skrive at det er noget han har fået fortalt men egentlig ikke har nogen viden om.

Jeg er så spændt på om han vender tilbage når han har været ude og afprøve mit forslag :-)

Steen Æbeløe
21.08.2015 22:25

SK Caravan

Har sendt debatten til SK Caravan for få vide om det virkelig kan være rigtigt at de fortæller deres kunder at håndbremsen på en campingvogn kun skal virke når den triller fremad og ikke når den triller baglæns.

Hvis jeg var indehaver af et værksted ville jeg være meget ked af at mit personale bliver hængt ud på den måde, da det jo antyder at mit personale ikke ved hvad de har med at gøre, selvom jeg tror og håber det bunder i at Carl Hansen har misforstået noget

Steen Æbeløe
02.09.2015 17:39

Svar fra S K Caravan

Som opfølgning på min henvendelse til S.K. fik jeg svar fra Lars Blom Nielsen, søndag d 23, hvor han oplyste at der måtte være sket en misforståelse, men han ville ta en snak med Jens Østrup når han var tilbage efter ferien.
Så jeg havde da håbet på et svar her i begyndelsen af ugen.

vh
Steen

Steen Æbeløe
02.09.2015 17:44

Test :-)

Da vi nu skulle have alle tre vogne klargjort til Tønder festival, havde jeg jo god mulighed for lige tjekke dem alle, og må med skam fortælle at bremsen på begge LMC-er og Cabbyen ikke virker som de skal. De bremser nemlig alle sammen når de holder på vej op ad bakken med håndbremsen trukket :-)