ang esp og campingvogn

26.12.2008 00:44

hej alle
og glædelig jul
nu har jeg skiftet min matrix ud med en kia cee`d sw, den køre bare fantastisk, meget støjsvag, og rigtigt godt træk, nok om det, men er der nogen der ved om man skal slå ESP til eller fra når man køre med campingvogn.
dejligste jule hilsner
Tonny Lassen

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 21

26.12.2008 09:14

(Ingen titel)

26.12.2008 09:24

Hej Tonny
Vi har en magen til , men det ved du sikkert fra sidste tråd.
Vi gør aldrig noget med Esp , Har faktisk aldig haft den slået fra og har heller ikke haft problemer.
Selv mellem Slovenien og Østrig hvor vi af vanvare kørte op af en 17% stigning
Havde vi problemer.
Mener kun den skal slåes fra, når der ikke er andre muligheder.
God bagjul til alle
Johannes

26.12.2008 09:26

Bent
Hvorfor mener du ESP-en skal slåes fra?

26.12.2008 09:33

Hej Tonny
Esp er en del af din og din bils sikkerheds system. Det skal selvfungere ()være slået til) mens du kører med campingvogn.
Der har været en journalistanmelder der ved extrem (uansvarlig) kørsel kom til det modsatte resultat. Jeg har kørt med ESP slået til ved kørsel med CV. nu i 6 år og har aldrig oplevet noget der ligner journalistens situation. Jeg kører dog ca 14-15000 km pr. år med CV.
Men med mindre du kører helt (extremt) vildt vil det være sikrest at bibeholde dit sikkerheds udstyr intakt.
VH BJ.

26.12.2008 09:53

Forhåbentligt er den pågældende motorjournalists vanvidskørsel foregået på en lukket testbane, hvor der ikke er andre uskyldige bilister til stede!

26.12.2008 10:45

Hej Flemming
Selvfølgelig var det på en lukket bane, og det var heller ikke nogen vanvidskørsel.

Det foregik under banetesten ved kåringen af årets campingtrækker 2008.
Banen var først kørt igennem med anbefalet hastighed, helt uden problemer.
MMan ville så prøve hvilken indflydelse det havde hvis man hævede hastigheden (jeg mener det var med 10km) og da gik det galt i den dobbelte undvigemanøvre hvor campingvognen skiftedes til at køre på først det ene hjul og så det andet.

Bilen var Volvo C30 og cv-en Home-Car
Føreren udtalte bagefter at pga bilens gode køreegenskaber og bla ESP, så mærkede han ikke noget før at kontroltårnet gav ham besked på at køre ligeud.

Og det var vist ved denne lejlighed der blev nævnt, at hvis man ikke havde ESP på sin campingvogn, så burde man koble det fra på bilen når man kører med campingvogn.

I øvrigt noget jeg finder fuldstændig forkert. Man kobler jo heller ikke ABS fra, selvom garvede motorsportskørere påstår at de kan bremse mere effektivt uden ABS.

Jeg mener at som alm gennemsnitsbilist bør man benytte alle de sikkerhedsmomenter moderne biler er udstyret med.
Der er jo en vis forskel på en motorjournalist der kører banekørsel, måske hver uge, og så os andre der måske kommer ud for en kritisk situation med års mellemrum

26.12.2008 12:07

Hej alle
Jeg syntes at erindre at der har været op til flere personer der har oprettet ligende tidligere indlæg. Med fare for at træde nogle over tæerne, så syntes jeg at der er en del der (den efterhånden nye danske nationalsport) udtaler sig om noget de ikke ved noget om. ESP er et sikkerhedssystem, det virker både med tilkoblet cv og uden. At en eller anden journalist skriver at det skal frakobles under normal kørsel, det er lige så useriøst som når de samme personer skal kårer årets trækker. I ønskes alle en god jul med håb om en god sæson i 2009. vh

26.12.2008 13:33

Jeg har lige hørt i Trafikradioen, at der er sket alvorlige trafikuheld henholdsvis på Vestmotorvejen (mellem Køge og Storebælt) og ved Lillebæltsbroen.

På motorvejen ved Lillebæltsbroen var det et stort harmonikasammenstød!!!!

Hvornår lærer bilisterne at holde afstand?

Det bliver skønt, når ALLE biler også bliver udstyret med AFSTANDSRADAR HASTIGHEDSKONTROL!

ABS og ESP er ikke nok til at forhindre ulykker!

26.12.2008 14:49

Flemming det lærer danskere aldrig de har fandens travlt når de sidder i deres bil og har travlt med at foretage sig alt andet medens de kører end af bare passe den

Og selvfølgelig skal esp ikke slås fra , man slår heller ikke airbag , seler , ABS fra , og iøvrigt kan det ikke slås fra ved hastighed over 50 km/t på de fleste biler

26.12.2008 15:13

Hej Tonny.
Den bliver du glad ved ,vi skiftede også vores Matrix ud med en Ceed 1,6 st.car og vi er bare så glade ved den ,esp slår selv til i gen hvis du slår den fra og kører over 50km i timen ,vi slår aldrig vores fra ,vi har kørt til Kroatien med den og vognen uden den var slået fra
Held og lykke med bilen.
Hilsen Solveig

26.12.2008 18:45

tak

tak søde Solveig
det er rart at vide det var det rigtige
jeg gjorde.
dejligste hilsner
Tonny Lassen

28.12.2008 21:15

ja undskyld
Bent, Johannes , Steen ,Flemming,
B Jakobsen, k. rasmussen og Jens
blev bare så glad for Solveig indlæg, som havde haft samme bil som mig og valgt samme igen, og er tilfreds med det, dermed ikkke sagt jeg ikke er glad for alle andre indlæg.
dejligste julehilsner
fra
Tonny Lassen

29.12.2008 07:57

Til Steen
Jeg kan ikke lige huske hvor det er jeg har læst om emnet , men det var i en motorbrevkasse, måske BT Biler eller også FDM Motor , men det korte af det lange var at ESP skulle slås fra når man kørte med CV:

29.12.2008 08:34

Hej Bent
Så er vi da mange der har et problem.
På mange biler kan esp ikke slåes fra og på andre kobler det selv til når man kommer over 40-50 km i timen.

Og jeg tror sku ikke du bliver særlig populær når du triller ned mod Italien m 45 km fordi du vil holde esp-en koblet fra.

Men skal vi ikke prøve at koncentrere os om, hvorfor motorjournalisten kom frem med den udtalelse.
Var det ikke fordi at campingvognen var ved at tippe over UDEN af chafføren mærkede det i bilen.
Så det var jo ikke fordi bilen bliver usikker, tværtimod kan man næsten sige den blev for sikker.
Man ser jo tydeligt på filmen at bilen holder en stabil kurs, uanset hvad campingvognen gerne ville have bilen til.

Og hvordan var det gået hvis bilen ikke havde haft ESP?
Var vogntoget skredet totalt ud, og måske landet i en modkørende.
Eller campingvognen vredet bilen rundt, så de begge vælter.

Begge situationer er rædselsvækkende, især den sidste hvor man risikerer en modkørende køre ind i tagfladen på bilen.
Og der er altså INGEN sikkerhedszoner indbygget i tagfladen.

Men hvis jeg får tid i dag vil jeg lige prøve at se DVD-en igen, så vi kan blive helt opdateret.

29.12.2008 09:00

Hej
Ved gennemkørsel af den dobbelte cikane fandt journalisten den forsvarlige hastighed (som en øvet journalist med &quote;raserblod&quote; kan klare. Hvad så med almindelige bilister?)
Derefter øgede han hastigheden med 10 km, det kunne bilen klare med ESP, men campingvognen kunne ikke klare de snævre sving, og lettede det ene hjul og var ved at vælte. &quote;Raserjournalisten&quote; konkluderer herefter at man, skal slå ESP fra ved kørsel med campingvogn (er det mon for at gøre bilen usikker?) Som almindelig bilist mener jeg at det råd er direkte forkert! Vi skal jo ikke være &quote;raserjournalister&quote;.
VH BJ.
Jeg kan endnu tyedlig høre min kørelærer sige (det var da jeg tog hængerkortet) hvis du bare aner en faresituation - så - forsigtig ned i fart. Mange gange er det nok at slippe speederen

29.12.2008 15:37

Har fundet ud af hvor jeg så det , det var i en udsendelse med Neslein om vintercamping i Norge hvor hr. N sagde at man på glatte og fedtede veje under ingen omstændigheder skulle køre med ESP hvis der var muligheder for at slå det fra.

29.12.2008 17:28

Er der noen som kan forklare hvorfor man ikke skal bruke ESP med CV?

Hvis jeg slår av ESP på min bil, vil jeg samtidig oftere få problemer fordi fronten på bilen mister taket i veien, spesielt med CV bak. Jeg leste nettopp gjennom en artikkelserie fra neslein hvor han kjørte rundt Rjukan her i Telemark hvor jeg bor. Til og med etter at han ble stanset av politiet og anbefalt snøkjetting, så kjører han videre uten. Da er det ikke ESP som er problemet, snarere respekten for glatt vei!

Jeg har slått av ESP en gang med CV-en og det var da jeg satt meg fast på en grønn plen i Danmark. For å ha muligheten til å rulle fram og tilbake for så å krabbe opp av det bløte. (Med ESP og antispinn blir jo motorkraften borte...)

Er ikke ESP noe man skal ha først og fremst hvis en farlig situasjon plutselig dukker opp? Derfor har i alle fall jeg Al-Ko ATC på min Fendt også.

www.campist.info

29.12.2008 18:25

Hej Tor
Lige efter vi havde fået vores Corrolla Verso, var vi på camping, og de par dage faldt der islag så hele pladsen var bare en skøjtebane.

Men vi havde jo TRC, men hvad pokker, den stod da bare og snurrede med det ene hjul, akkurat som vores gamle Vectra, uden alle de fine ting.
Og TRC skulle jo netop bremse det hjul der spinner.

Så efter jeg havde prøvet forsigtigt et par gange, blev jeg sur, og så fik den nogle gas.
Og vidunderet skete. trækkraften flyttede sig over til det hjul der ikke ville med rundt.
Og så kunne vi komme fri.
Men må indrømme at jeg fik mange blikke fra de andre i truppen :-)

29.12.2008 18:37

Ikke sant.
Bare i aften har jeg nytt godt av elektronikken på min Mondeo to ganger :-) Jeg har et arbeid som gjør at jeg må kjøre uansett kjøreforhold.

Spesielt med kraftig dreiemoment er det en ekstra god ide. Man skal bare alltid minnes om at en ting er å starte, en ganske annen er å stoppe bilen, der hjelper verken ESP eller 4WD

29.12.2008 23:14

Hej Tor

Ved kritiske/farlige udskridninger måler ESP'en på ratudslag og nedbremser derefter et eller flere hjul, så stabiliteten opnås igen... -og det vil selvfølgelig have indflydelse hvis der er monteret et anhængertræk der IKKE registrere en påmonteret cv!

Nye(mange) biler har et træk(hvis monteret ab fabrik) der registrerer en trailer/cv.

vh john

29.12.2008 23:20

John,
Jeg forstår jeg må sette meg bedre inn i dette. Jeg vet hvordan ESP fungerer.

Derfor tenker jeg at hvis ESP slår inn, så er det en grunn til det. Hvis min bil skrenser, vil også CV skrense. Hvis min bil skrenser og ESP tar den inn igjen, så har jeg da i det minste kontroll på bilen - og det er jo der min kone og jeg sitter :-)