ang aftalebrud fra sælger

26.05.2005 21:54

hej vi har købt ny cv, men har ikke fået den endnu. hvordan er jeg stillet ?. på slutsedlen står der, at den bliver leveret i uge 17/18. men den er ikke kommet, vi har ikke betalt den endnu. og hver gang at man snakker med ham, siger han bare at han ikke ved mere. kan man så ikke bare ringe ned og annulere handlen, og så finde den et andet sted. eller hvad siger i derude, har i også haft sådanne leveringsproblemer.

Du skal være logget ind, før du kan kommentere

Antal anmeldelser: 8

26.05.2005 23:31

Hej Claus

Det burde stå på bagsiden af din slutseddel hvilke regler der dækker for at din forhandler ikke leverer til tiden jeg mener at det kun er i tilfælde af naturkatastrofer eller krig og andre store katastrofer at den ikke kan anuleres.
vi har lige været ude for det samme med en bil og forhandleren sagde til os at hvis i vil anulere handlen er det ok og i får jeres penge tilbage 100% det var dog kun en dag forsinket men det er nok så prøv at læse teksten bag på slutsedlen der står det men hvis i ikke har betalt den så vil jeg mene i står godt.

Held og lykke med det.

MVH
John Elo Pedersen

27.05.2005 07:05

Hej Claus

Det er da rigtig irriterende, men har du prøvet at vende &quote;slutsedlen&quote; om??
De slutsedler vi har liggende fra diverse handler indeholder alle en beskrivelse af &quote;salgsbetingelser&quote; for den indgåede handel.
Hvis du ikke har læst dem endnu, kunne det jo være et godt sted at starte, da &quote;andre&quote; jo ikke kan svare på, hvad du har skrevet under på.

Hilsen
Arly

27.05.2005 08:02

1) Hvad siger din kontrakt om levering og misligeholdelse ?

2) Ring til DCU's juridiske afdeling og bed om hjælp.

/Flemming U

27.05.2005 08:22

Hej Claus

Lyder kedeligt, men er samtidigt ikke et helt ukendt fænomen. Har været i lignende situation i 2004. Til sidst tabte jeg modet og kontaktede mit firmas juridiske afdeling som oplyste følgende: Du skal skriftligt give forhandleren en rimelig tidshorisont til at opfylde hans kontraktlige forpligtigelse, før du kan ophæve handlen. Alt det der mundtlige aftaler er godt nok, så længe det ikke kan ende i en kontraktlig tvist, for så er det svært at bevise mundtlige varsler / aftaler. En rimelig tidsfrist er 3 uger. Kontakter man forbrugerrådet gives samme info.

Min forhandler accepterede denne tidsfrist, men oplyste samtidig at han også havde den mulighed at tilbyde familien en lånevogn til ferien, hvis vi var interesseret. Det endte med at vi fik vognen med 8 ugers forsinkelse, men uden de Alufælge vi havde bestilt, hvilket hurtigt blev korrigeret. Som plaster på såret blev vi godskrevet for Alko koblingsslås + lidt forskelligt udstyr.

Håber du og familien alligevel når at få en god ferie.

Mvh

Niels

27.05.2005 16:43

tak for de gode råd, men der står altså ikke noget bag på slutsedlen. Vi prøver det med brevet, så må vi jo se hvad der så sker.

29.05.2005 12:02

Hej Claus
Købeloven ser på det der kaldes &quote;rimelig forsinkelse&quote;. Det er svært at afgøre, og der er tale om rimelig forsinkelse. Har du bestilt vognen i uge 3 til levering i uge 17/18, er det klart en rimelig forsinkelse.Bliver vognens først leveret uge 32, er sagen klart urimelig og du kan hæve handelen, idet det jo må kaldes rimeligt at du forventer vognen er leveret inden din ferie. Prøv at køre ud for at snakke med forhandleren. Han ved sikkert ikke hvornår vognen kommer, men han har sikkert nogle alternativer, fx. gratis lånevogn til Jeres nye vogn kommer. Eller gratis udstyr som kompensation. Hvis du truer med bål og brand, kommer du ingen vegne, hvis du ønsker sagen afsluttet inden sommerferie.

29.05.2005 20:47

vi har ikke brug for en lånevogn da vi om ganske få uger går igang med en større ombygning af huset. vi snakkede med sælger om at vi kun købte i år netop fordi han lovede den ville komme i uge 19 så vi kunne komme lidt afsted inden vi skal lave om.
Og problemet er også at 3 andre sælgere siger de ikke kan få den type vogn før sommer næste år!!!!

31.05.2005 18:21

Hej Claus

Det lyder som om du har købt en meget populær vogn som fabrikken har svært ved at fremstille hurtigt nok. De kan også være uhældige med manglende varer fra underleverendører.
De ting burde sælgeren kunne skaffe svar på og den nye lev. tid.

mvh
Erik